Goedenavond,
Ik heb een probleem met mijn buitenboordmotor en hoop dat ik, als ik mijn probleem hier uitleg, wat wijzer kan worden.
Maar ik zal mij eerst even kort voorstellen; Ik ben Erik, 37 jaar en woonachtig onder de rook van Rotterdam. Vorig jaar juli heb ik, nadat de zomer maar aan bleef houden, eindelijk mijn eerste bootje gekocht waar ik lekker mee kan varen met mijn gezin. Het is een nieuw polyester sloepje geworden van 4.35m met een tweedehands(of wellicht wel meerdere-hands) hand gestarte Yamaha F8CMHL buitenboordmotor uit 2005. Met een net zou oude Yamaha afstandsbediening voor versnelling en gas geven.
Het resterende deel van het seizoen heerlijk gevaren zonder enige problemen. In september het bootje met mijn trailer uit het water gehaald en bij mij thuis in garage gestald zodat ik enige werkzaamheden kon verrichten aan de boot en motor.
Ik had gelezen dat het raadzaam is om eens in de zo veel tijd de impeller te controleren, en desnoods te vervangen. Aangezien ik zelf werk als mechanisch monteur schatte ik zo in dat dit wel moest lukken. En het vervangen(wat achteraf eigenlijk niet nodig was) bleek een fluitje een cent gelukkig. Ook heb ik de propeller vervangen want deze had behoorlijk last van deuken in de bladen. Ik heb een kliko gevuld met water zodat ik de motor bij mij thuis kon laten test draaien om de nieuwe impeller te kunnen controleren op werking. En gelukkig werkte deze naar behoren, er komt een mooie waterstraal uit. Ik had helaas de versnelling niet getest.. En daar begint mijn probleem. Echter kwam ik daar pas afgelopen vrijdag achter nadat mijn bootje de garage weer mocht verlaten na al die maanden.
Na het te water laten bleek ik niet in zijn achteruit te kunnen, het befaamde “tandjes poetsen” geluid komt uit de motor. Nu weet ik wel dat dit een “crash gear” is maar hij wil niet doorpakken. Ik dacht nou kleinigheidje ik heb de shiftstang welke ik los heb gehaald niet op de juiste positie weer vastgezet d.m.v. de lange moer. Maar helaas het ter plaatse opnieuw afstellen van de moer bood geen soelaas. Het viel me wel op dat als ik de kabel van de afstand bediening los haal en de shift handle aan de motor zelf met enige kracht achteruit zet hij wel pakt. Ik dacht waarschijnlijk schakel kabel niet correct afgesteld, helaas bleek dit ook niet te werken. Dus maar even zo gelaten om in ieder geval met de Paasdagen lekker te kunnen varen.
Vandaag heb ik de boot weer thuis in de garage gezet zodat ik eens goed kan kijken waar het nu aan scheelt. Ik heb het staartstuk opnieuw verwijderd en ik kan de shift spie dan prima in alle 3 de standen zetten. Dus ik heb de shift spie helemaal naar beneden geduwd zodat deze in zijn achteruit staat en toen het staartstuk weer teruggezet met in acht nemend dat ik de grote verbinding moer van de shift rod vastzet met de shift handle aan de motor ook in zijn achteruit en dus de juiste stand. Helaas blijkt na een aantal keer schakelen met de handle dat deze als je normaal kracht zet hij zijn achteruit niet lekker wil pakken, ik kan de propeller met hand draaien en daarbij voel je contact tussen de tandwielen. Let wel dit is zónder de afstandbediening maar met de shift handle op de motor. Als ik aan de propeller draai en ik duw tegelijk de handle naar achter pakt deze wel, echter duw ik de handle van verder naar achteren dan nodig, te zien aan de binnen zijde van motor aan het shift rod lever met de 3 nokjes. Ik moet hem er overheen duwen. Ook de kabel welke van de afstandsbediening komt zou dan te kort zijn om af te stellen. En bovendien werkte vorig seizoen alles naar behoren.
Nu vermoed ik zelf nog steeds dat het komt door het losnemen van het staartstuk en dat toch de afstelling van de shift rod oorzaak van het probleem is, echt heb ik het hele bereik van de schroefdraad al geprobeerd… Of zou het vervangen van de propeller er iets mee te maken kunnen hebben?
Ik hoop dat er iemand is die mij verder zou kunnen helpen met wat wijze raad..
Erik