electrisch schema yamaha 9.9 4 takt

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

electrisch schema yamaha 9.9 4 takt

Berichtdoor toy_soldier » 09 Apr 2020, 11:26

Hoi,

Ik heb net een nieuwe boot gekocht met een Yamaha 9,9 4 takt met elektrische start.
Nu ben ik op zoek naar elektrische schema's van de motor.
Ik heb wel het een en ander op internet kunnen vinden, maar ik kan nergens de draadkleuren met functies vinden.
Ik zou graag bij mijn stuurtje een oliedruklampje willen plaatsen en misschien een voltmetertje.
Op dit moment heb ik alleen een contactslot op het paneel. Daar hangt wel een kabelbundel onder die nu zo te zien niet in gebruik is. Ik hoop dus aan de draadfunctiekleuren te achterhalen waar deze draden van zijn.
Iemand hier toegang tot schema's?
toy_soldier
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 Dec 2019, 16:23
ligplaats:
info:

Re: electrisch schema yamaha 9.9 4 takt

Berichtdoor micha » 09 Apr 2020, 12:43

Kun je wat meer info feven. Yamaha heeft behoorlijk lang al een 9.9 4 takt in de productie. Heb je een motor met een 7 pins stekker of een 10 pins? Heb je anders een foto van je motor?
bestaat je kabelboom bij je contactslot nog uit losse stekkers? vaak hoef je niet precies van de juiste motor het kleurenschema te weten. de kleuren betekenen vaak bij verschillende motoren het zelfde.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: electrisch schema yamaha 9.9 4 takt

Berichtdoor toy_soldier » 09 Apr 2020, 13:39

Dank voor de reactie.
Ik heb momenteel allen deze foto. Morgen probeer ik even langs de boot te gaan om te kijken wat voor type stekker het is.
Heb je ergens een universeel overzicht van de kleuren?
Afbeelding
toy_soldier
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 Dec 2019, 16:23
ligplaats:
info:

Re: electrisch schema yamaha 9.9 4 takt

Berichtdoor toy_soldier » 10 Apr 2020, 10:37

Oke, ik heb de stekkers even bekeken.

De centrale stekken bij de motor heeft 8 pennen.
Naaste het contactslot hangt een ronde 5 polige stekker.
Kleuren die ik nu zo snel uit het contactslot zie komen zijn in iedergeval zwart, paars, rood, zwart/geel, geel/rood.
Het is zo te zien een contactslot van quicksilver.
toy_soldier
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 Dec 2019, 16:23
ligplaats:
info:

Re: electrisch schema yamaha 9.9 4 takt

Berichtdoor Gruttepier » 10 Apr 2020, 12:20

Quicksilver is voor Mercury/Mariner.
Kabels die standaard uit een 703 of quicksilver etc zijn optionele aansluitingen voor toerental/trim/tach/olieniveau meter, afhankelijk de modellen motor en 2 of 4 tact.

Jouw motor is de gefacelifte witte werk.otor gemaakt tot 2000.
Gruttepier
 

Re: electrisch schema yamaha 9.9 4 takt

Berichtdoor henkvd » 10 Apr 2020, 13:03

Dan moet je de draden van de AB door meten naar de draden van de motor connector.

Standaard kleuren Yamaha

Zwart -
Rood +
Blauw olie druk lampje ( aan bij olie druk in orde, lampje is een neon lampje )
Wit motor stopdraad ( kortsluiten naar zwart om motor te stoppen)
Bruin naar startrelais
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: electrisch schema yamaha 9.9 4 takt

Berichtdoor Gruttepier » 11 Apr 2020, 20:25

Bij deze motor hoort een 701 afstandbediening en een los startpaneel met oliedruklampje.
Je hebt een Quicksilver afstandbediening en die is niet voor deze motor, ondanks de pinnen in de hoofdstekker, de 5 pins heb ik al uitgelegd.

Een voltmeter kan je los plaatsen, je oliedruklampje kan je los halen van de motor en verlengen naar je dashboard
, is de kortste klap en dan maakt de kleur van je draad niet uit.
Beste is de juiste configuratie zoeken, ofwel het orginele startpaneel erbij, de mechanische werking van je Quicksilver kan je blijven gebruiken.
Uiteraard kan je ook gaan meten en de juiste combinatie zoeken maar dat kost veel tijd en je bent niet de eerste en zeker niet de laatste die zijn CDI naar zijn vaantjes helpt.
Gruttepier
 

Re: electrisch schema yamaha 9.9 4 takt

Berichtdoor toy_soldier » 14 Apr 2020, 15:25

Gruttepier schreef:Bij deze motor hoort een 701 afstandbediening en een los startpaneel met oliedruklampje.
Je hebt een Quicksilver afstandbediening en die is niet voor deze motor, ondanks de pinnen in de hoofdstekker, de 5 pins heb ik al uitgelegd.

Een voltmeter kan je los plaatsen, je oliedruklampje kan je los halen van de motor en verlengen naar je dashboard
, is de kortste klap en dan maakt de kleur van je draad niet uit.
Beste is de juiste configuratie zoeken, ofwel het orginele startpaneel erbij, de mechanische werking van je Quicksilver kan je blijven gebruiken.
Uiteraard kan je ook gaan meten en de juiste combinatie zoeken maar dat kost veel tijd en je bent niet de eerste en zeker niet de laatste die zijn CDI naar zijn vaantjes helpt.


Duidelijk. Die afstandbediening laat ik lekker zoals het is. Wat het oliedruklampje betreft, er zit er nu geen op de motor. Het gaat mij er eigenlijk om dat er wel 1 op komt.
toy_soldier
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 Dec 2019, 16:23
ligplaats:
info:

Re: electrisch schema yamaha 9.9 4 takt

Berichtdoor Gruttepier » 14 Apr 2020, 19:24

Idd geen lampje zie ik, zijn voorganger had nog wel het ietwat nerveuse groene ledje.
Datzelde ledje zat ook op het paneeltje.

Kijk eens op boatsnet
Gruttepier
 

Re: electrisch schema yamaha 9.9 4 takt

Berichtdoor henkvd » 14 Apr 2020, 22:26

Dan zou dit schema van toepassing moeten zijn, die is anders dan van de oude witte voorganger.

LED is nr 15

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten