Houdbaarheid benzine

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor Davidos » 22 Mrt 2018, 18:10

Ik vaar de carb altijd leeg. Gewoon ff laten lopen tot ie er mee nokt.

Met een ingebouwde benzine tank is dat natuurlijk wat lastiger.... maar wij hebben 'm extern (Honda 6pk, voorheen Mariner 5, nooit ellende gehad).
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor broekerhaven » 22 Mrt 2018, 18:28

Als je de ontluchting dicht houd tijdens opslag zal het allemaal wel los lopen met die verdamping.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor Davidos » 22 Mrt 2018, 20:19

Da's een misvatting hoor. Door de gaatjes in de stationair sproeier verdampt het gewoon.

Duurt wel, maar het gebeurt.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor Gruttepier » 24 Mrt 2018, 01:38

De benzinekwestie is altijd een punt van discussie, wat is wijsheid.

Gewoon heel simpel gezegd, een yerrycan benzine kan best een jaar blijven staan, afgesloten.
Echter de wereld van de watersport is heel anders dan de autowereld waar dikke v8 motoren gas verslinden en af en toe in schone carburateurs benzine verbruiken.
Of motoren die fuel injectie hebben zonder het ouderwetse carburatiesysteem, het tanken van peperdure hoogwaardige benzine in een 2 pk motor, waar dit makkelijk uit kan, heel ander verhaal bij een 75 pk ( waarbij Aspen zelf al aangeeft dat de 2 t benzine niet geschikt is voor buitenboordmotoren)
En ja een 2 takt kan slechtere benzine verbranden....maar een allesbrander???

Een buitenboordmotor draait ten opzichte van een auto, motor, grasmaaier etc echt heel weinig in het algemeen.
Af en toe een stukje varen, even volgas waar het mag, even uit de davits.
Kortom, uitzonderingen niet meegenomen, een buitenboordmotor wordt weinig optimaal gebruikt.
Benzine blijft staan, komt nieuwe benzine bij het jaar erop, motor word verkocht.
Nieuwe eigenaar tankt bij en ga maar door, geen fabel maar realiteit, een product die weinig wordt gebruikt en een hoog doorverkoop gehalte heeft.

Carburateur leeg laten draaien, ja slim, maar het vuil wat onderin je carburateur zit gaat dus als laatste mee.

Het enige juiste advies is gewoon, verse benzine als je niet weet hoelang benzine erin zit. Alle andere adviezen zijn helamaal prima als deze advies gevers je kunnen garanderen dat je niet stil komt te liggen op het water incl sleep 8-)
Gruttepier
 

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor broekie » 24 Mrt 2018, 08:06

Klopt, en je moet zelf in de gaten houden wanneer je de boel eens schoonmaakt en ververst om niet stil te komen liggen.
Ik heb echter vaak meegemaakt dat men met indianen verhalen kwam over benzine en meestal was het achterstallig onderhoud en een vervuilde tank.

Ik ken iemand die nu al jaren rommelt met het chokeje van zijn 2 pk en dat komt door de benzine. Als hij een stukje uit staat doet hij het.
Hij wil zijn 2 pk je niet even wegbrengen voor onderhoud, kost geld. Zal wel vanzelf overgaan met nieuwe benzine.
Ik weet ook zeker dat hij nu alweer in het ruim ligt met een volle carb, tenminste wat er nog in zit.
Dus ik heb geen tijd als hij komt met "er moet even naar gekeken worden" als de kleinkinderen willen varen.
Want het chokeje moet steeds verder uit, tot einde verhaal.

Mijn ouders hadden een caravan aan het water vanaf de jaren 60 t/m 1995. Hoeveel gedoe ik daar met de BB motortjes heb gezien!
Oploopjes aan de stijger met allemaal deskundigen na de winter als de BB het niet wilde doen.
Mijn vader bracht hem altijd weg voor de winter en we hadden geen problemen.

Was wel gezellig natuurlijk.

Ik gooi er maar Aspen in voor die paar liter per jaar. Zou ook benzine kunnen nemen en de rest na het seizoen in de auto of zo.
Die Aspen heb ik toch voor de kettingzaag. Zelfde verhaal met die kleine motordingen.

In de Zilk zit een pomp en die verkoopt een hoogwaardige benzine. Is duurder maar populair bij oldtimers en voor motor gereedschappen.
Er stond laatst een loonwerker 400 liter te tanken in vaten voor zijn bedrijf. Hij had minder problemen met die motorzagen en bosmaaiers enz.
Ik denk dat ik die ook maar eens haal als ik in de buurt ben.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor Noordvaarder » 24 Mrt 2018, 16:17

Prachtige verhalen alleemaal over Aspen en gewone benzine,maar ik kom zo langzamerhand tot de concluise,dat er niks algemeens is. Bij de één werkt het niet,bijde ander zijn er nooit problemen.Of de reageerders regaren uit een andeer motief,maarw at de doelstelling is? I don't know.
E.e.a geld i.i.g. niet voor motorscooters van het merk Honda en Suzuki en Piaggio,want ik rij nu als sinds 1984 op een motor,heb er verschillende gehad,en mijn laatste is Malaguti Spidermax GT500,die ik nu 6 jaar heb,daarvoor heb ik een Suzuki Burgman400 gehad,en daarvoor een Honda Foresight250,maar bij geen één heb ooit de tank afgetapt omdat het voertuig in de winterstalling ging.
Bij mij duurd een winterrust periode voor dat ding meestal van Oktober tot en met Maart,dus 5 a 6 maanden,en na die zes maanden start de motor vrolijk,en heb nog nooit,maar dan ook nooit problemen gehad met benzine of niet willen starten met als oorzaak benzine.
Ook heb ik nog een 15PK Yamaha AEL buitenboord motor,en de rest van de inhoud van de tank wordt niet weggegooid,maar het jaar daarop vrolijk gebruikt.Tank staat overigens afgesloten,alle openingen staan dicht,want ik heb een hekel aan benzinedampen.
Die zijn namelijk zeer ongezond,sterker nog,en zit een produkt in,dat kankerverwekkend is.
Niet voor niks zit er in de vulpistool bij een benzinepomp, 2 gaten.1 voor het tanken,en 1 kleine van de dampretour.
Maar elke jaar loopt het machientje weer als vanouds.Olie etc en onderhoud doe ik zelf,daar ben ik geen andere voor nodig.Maar een carburateur of injecteur,daar waag ik mijn vingers niet aan,maar heb ook nog nooit problemen gehad.
Bij de Yamaha wordt wel de carb leeggedraaid,motor slaat dan logischerwijze vanzelf af,en verder krijg het de normale onderhoud.
Daarom leuke verhalen van jullie,je kan zo mee doen met Simon Carmiggelt of Frans Reeve,maar tot dusverre geloof ik er geen snars van dat je mag spreken van een houdbaarheidsdatum van benzine . In ieder geval gaat het langer mee dan een 8 a 9 maanden.
Noordvaarder
 

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor bas » 24 Mrt 2018, 16:45

Alles valt of staat met hoe je je benzine opslaat. Lucht/zuurstof en zonlicht zijn funest voor de houdbaarheid....het is eigenlijk net wijn.

Wij kregen 2 nagelnieuwe honda 4T bbm's op het werk voor de werkvletjes. Vanwege regelgeving moest de benzine buiten opgeslagen worden en bij gebrek aan wat anders hadden we daar een transparante jerrycan voor gepakt. Dat feest duurde ongeveer een maand en toen kon de hele handel uit elkaar. Niks geen vervuiling, niks gebrekkig onderhoud, niks lange stilstand.....gewoon benzine die vergaan was.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor eagle » 24 Mrt 2018, 17:15

Oude benzine stinkt! (kattepis)

Bij twijfel even de geur vergelijken met verse benzine.

De plaatsen waar het in de carb fout gaat zijn:
De vlotternaald/opening, de micro-gaatjes voor stat toeren in de venturiebuis ter hoogte van de rand van de smoorklep in gesloten stand, de gaatjes in de remluchtsproeier, en meer...

Bij de opvoerpomp zijn het de mini-klepjes voor zuig-en pers; Dat zijn vaak van die (flut) flapjes van membraanvlies.

In de winter de Carb aftappen via de aftap plug onderaan de vlotterbak. Plug er uitdraaien, daarna een keer flink in de bal knijpen, om rotzooi weg te spoelen..

Als een Carb fit is, merk je dat meteen aan de reaktie van de stat-schroef: Als die fijn reageert, dus zowel te rijk als te arm binnen zeg Een slag, is het OK. Bij niet; Ultrasoon cleanen..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor broekie » 24 Mrt 2018, 18:05

Verhaal van Bas hecht ik geen waarde aan.
Benzine in een transparante jerrycan buiten is niet kapot in een maand. Kan gewoon niet.
Werkbootjes? Meerdere mensen die ermee bezig zijn?

Er kan van alles gebeurd zijn met die jerrycan en de boosdoener zegt lekker niks.
Dit is nu precies zo'n verhaal waar de benzine de schuld krijgt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor bas » 24 Mrt 2018, 19:53

Verhaal van Bas hecht ik geen waarde aan.
Benzine in een transparante jerrycan buiten is niet kapot in een maand. Kan gewoon niet.
Werkbootjes? Meerdere mensen die ermee bezig zijn?

Er kan van alles gebeurd zijn met die jerrycan en de boosdoener zegt lekker niks.
Dit is nu precies zo'n verhaal waar de benzine de schuld krijgt.


Je hoeft er van mij ook geen waarde aan te hechten.

Maar als je een can hebt staan die zoals eerder beschreven eerder naar zeik stinkt ipv benzine en als na schoonmaak en verse benzine alles gewoon weer normaal werkt dan durf ik wel te stellen dat het aan oude benzine heeft gelegen.
Kun je hier wel een zeikverhaal afsteken vol met domme aannames die op niks gebaseerd zijn, die zelfde energie kun je ook steken om de materie even op te zoeken op google. Werkt via hetzelfde internet als dit forum.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten