Zwarte bougies na 25 uur varen door 100+ brandstof???

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Zwarte bougies na 25 uur varen door 100+ brandstof???

Berichtdoor Zeehond » 16 Apr 2024, 21:11

Net terug van de dealer van de eerste controle beurt na ongeveer 25 uur varen afgelopen seizoen.

De dealer was verbaasd over de status van de zwarte bougies na pas 25 uur varen. (zie foto) Hij had dit nog niet eerder gezien en hij heeft navraag gedaan bij Honda zelf.

Ik heb ook de dealer info gegeven over de exacte brandstof die ik bij TanqYou tank (100+)

Het kan blijkbaar zijn dat als je veel uren niet hard vaart (dus weinig toeren) dat dit ook kan gebeuren. Nu heb ik volgens mij een redelijke mix gehad qua toeren gebruik. Soms inderdaad in de Biesbosch en Friesland lage toeren, en op de Lek weer vol gas. Dus ik verwacht toch een brandstof dingetje.

Het antwoord was dat Honda ook adviseert om de brandstof te vervangen door euro 98. Exacte antwoord: "Ik zou testen met andere brandstof, normale 98. Deze 100+ benzine is een soort avgas en bevat rode kleurstof. Brandstoftank zo goed als leeg varen, nieuwe bougies en 98 tanken. Dan na 20uur nog eens de bougies controleren"

Nu zit mijn tank nog vol met 100+ dus dat is lastig eruit halen. Maar ik ga de test doen met euro 98 en dan kijken of de bougies minder zwart worden.

Ik had trouwens geen problemen met het vaargedrag van de motor. Die liep vorig seizoen als een zonnetje.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

https://i.postimg.cc/nh85WzPc/Vuile-bougies-na-20-uur-varen.jpg
Gebruikers-avatar
Zeehond
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 29 Aug 2022, 22:16
Woonplaats: Schoonhoven
ligplaats:
info: Ranieri 19 Voyager
Honda 100PK

Re: Zwarte bougies na 25 uur varen door 100+ brandstof???

Berichtdoor rene79shovel » 17 Apr 2024, 06:40

zwarte bougies betekent een te rijk mengsel , en oh ja , welkom hier dan maar
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Zwarte bougies na 25 uur varen door 100+ brandstof???

Berichtdoor Zeehond » 17 Apr 2024, 10:37

Je heb helemaal gelijk. Ik heb mij nooit netjes geïntroduceerd. Dat zal ik nu even doen in de juiste topic.

Om ook even te reageren op je antwoord. Kan die "te rijke mengsel" te maken hebben met de brandstof?

gr
Gebruikers-avatar
Zeehond
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 29 Aug 2022, 22:16
Woonplaats: Schoonhoven
ligplaats:
info: Ranieri 19 Voyager
Honda 100PK

Re: Zwarte bougies na 25 uur varen door 100+ brandstof???

Berichtdoor rene79shovel » 17 Apr 2024, 16:56

weet niet of dat zo heel veel uit zal maken , meestal een kwestie van verkeerde afstelling
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Zwarte bougies na 25 uur varen door 100+ brandstof???

Berichtdoor chaea » 17 Apr 2024, 21:33

100+ benzine claimt juist een efficientere verbranding te hebben en geen ethanol( altijd goed)
En ook het feit dat je motor wel goed loopt doet mij twijfelen of je daadwerkelijk een echt probleem hebt.
Zal eerst eens bougies omwisselen en je Honda lopend aan uitleesapparatuur hangen om te kijken of er iets niet goed staat.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten