Nieuw op het forum

Nieuw op het forum

Berichtdoor BredaBootje » 27 Feb 2024, 16:35

Hi all,

Mijn naam is Sebastian, 32 jaar, woon in Ulvenhout(Noord-Brabant) en ben nieuw in de watersport.

Kort gezegd heb ik altijd de droom gehad om een jacht te hebben om daar mee lekker naar Spanje te varen. Onlangs besloten om te kijken of ik die droom kan verwezenlijke door klein te beginnen en dit over de jaren heen op te schalen.

Zo heb ik onlangs via Troostwijk (voormalig BVA) een polyester bootje op de kop weten te tikken inclusief boot-aanhanger met lier. Deze is in drijvende staat maar het uiterlijk van het bootje kan wel wat aandacht gebruiken. Het lijkt er op dat het van origine een speedbootje is welke is omgebeund tot een sloepje. Zo is de voorruit er af gehaald, het interieur er uit gehaald en alle controls zoals het stuur en gashendel.

Het bootje is met iets geverfd waarvan ik niet weet of het bootlak was, de verflaag was in ieder geval in slechte staat. Hij is erg dof en voelt aan als een sinasappel. Ik ben op dit moment bezig om hem er weer netjes uit te laten zien, maar daar komen gaandeweg de nodige vragen bij kijken die ik hoop hier te kunnen stellen.

Onlangs in ieder geval al wel een buitenboordmotortje gekocht, omdat dat in mijn optiek een seizoensproduct is zoals een motor en ik hoop met een beetje geluk komende juni al te kunnen gaan varen. De motor is kwestie is een 4takt Johnson met 4pk uit 2006, in zeer nette en goed lopende staat.

Wat ik de komende tijd wil gaan doen is in ieder geval het volgende:

    - Terugschuren naar een gladde staat, niet helemaal kaal.
    - Restanten speedboot polyesterdelen (zoals het "dashboard) verwijderen. (Overweeg ook om het dichte stuk van de neus er uit te halen om meer ruimte te creëeren alleen vraag ik mij af of dat wijsheid is in relatie tot de structurele integriteit van de boot.)
    - Schade polyesteren.
    - Schilderen.
    - Touw rondom vervangen.
    - Kikkers vervangen.
    - Vlag achterop vervangen.

Over een aantal zaken van deze lijst heb ik wel vragen, zoals het er uit kunnen halen van het dichte neusstuk en welke soort en type verfen ik moet gebruiken. Wellicht dat ik hier antwoorden kan vinden en anders stel ik vragen :)

Fotos heb ik, maar die komen later :)

Groetjes!
BredaBootje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 Feb 2024, 16:02
ligplaats: Breda
info: Oud polyester speedboot, "omgebouwd" tot sloepje (4,5m).
Johnson 4pk 4takt kortstaat buitenboordmotor.

Re: Nieuw op het forum

Berichtdoor Berto » 27 Feb 2024, 17:18

Hoi Sebastiaan,

welkom hier.

En dat zijn mooie plannen, maar met de boot naar Spanje moet je wel even wat tijd hebben, en een boot om op te kunnen leven.
Mij lijkt het ook wel wat maar ik neem m`n bootje maar mee op de trailer richting het zuiden is even wat sneller, makkelijker en goedkoper.

Maar zoals je zegt je moet ergens beginnen.


Ik reageer hier niet veel, zit meer op het sportbotenforum omdat mijn bootje daar ook meer past.

Maar ik reageer wel even op jouw post omdat ik vrijwel hetzelfde gedaan heb.

Ik heb begin 2022 een oud (uit 1971 ongeveer) speedbootje gekocht en deze omgebouwd naar consoleboot.

Zo was die:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zo is die nu ongeveer, heb nog redelijk wat er aan gedaan na deze foto`s:
Afbeelding
Afbeelding

Lekker helemaal naar eigen inzicht opbouwen, ik heb een tafel erin gebouwd zodat we lekker relaxt kunnen eten, dat tafelblad kan ik ook weer in de neus kwijt zodat er lekker veel ruimte over blijft:
Afbeelding

Echter dat zelfde tafelblad kan ik ook gebruiken voor het zonnedek, en de kussens hiervoor berg ik op onder de bank links:
Afbeelding


Qua verf heb ik polyester DD lak gebruikt van de IJssel onder andere verkrijgbaar bij polyestershoppen.nl

Of je neus sterk genoeg is om te verwijderen durf ik niet zo te zeggen.
Bij mij zaten er standaard verstevigingen onder, ik heb tot de voorste versteviging gezaagd en dat kwam ook prima uit voor mijn plannen.
De neus bij mij is nog stevig genoeg om op te staan.

Succes en groet,
Berto.
Berto
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: Nieuw op het forum

Berichtdoor BredaBootje » 28 Feb 2024, 09:18

Hi Berto,

Dank voor je reactie. Mooi bootje heb je er van gemaakt! Dat is ook mijn idee om er zo iets van te maken inderdaad. Ik begrijp dat er bij jouw bootje verstevigingen in de neus zaten, of dat bij mij is zal ik eens moeten bekijken. Als dat ook zo is maakt dat het verhaal wel een stuk makkelijker. Verder heb jij zo te zien een stuk uit de neus verwijderd en zelf een nieuwe rand er in gepolyesterd. Zie ik dat goed?
BredaBootje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 Feb 2024, 16:02
ligplaats: Breda
info: Oud polyester speedboot, "omgebouwd" tot sloepje (4,5m).
Johnson 4pk 4takt kortstaat buitenboordmotor.

Re: Nieuw op het forum

Berichtdoor stefan » 28 Feb 2024, 10:06

Welkom Breda, klinkt als een forse klus.

Dat heb je netjes gedaan Berto!
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Nieuw op het forum

Berichtdoor Berto » 28 Feb 2024, 10:13

@ Sebastiaan,

Dank je.

Ik heb de bestaande polyester rand verder door getrokken met hout, de hele inbouw zoals banken en console zijn van hout gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


@ Stefan,

ook bedankt, 15 jan 2022 gekocht, inbouw gemaakt, hout in de spiegel vervangen en 4 juni 2022 de eerste keer te water.
Daarna nog redelijk wat verder aan geprutst om het nog meer naar mijn, en m`n vrouw`s, zin te maken.


Moet eigenlijk m`n gestarte draadje eens updaten van begin tot eind:
viewtopic.php?f=30&t=7184


Wat ik vooral fijn vindt is dat door het doordachte ontwerp (opschepper) ik alles bij me heb in de boot voor elke opstelling zonder dat het iin de weg ligt.
Je ziet wel eens consoleboten waar als je het zonnedek wilt gebruiken je daarvoor al moet bedenken dat je dat wilt omdat de kussens hiervoor niet standaard meekunnen in de boot.
Dan vaar je dus de hele dag met het zonnedek er in, wil je dan de tafel gebruiken dan liggen de zonnedek kussens ergens in de boot in de weg.
Vaak is ook de tafel niet op te bergen, dus wil je veel ruimte voorin zonder tafel dan ligt het tafelblad ergens rond te slingeren.

Een aantal zaken waar ik over nagedacht heb:
- het tafelblad ligt opgeborgen voor in de neus, de poot en de zonnedek kussens links in de bank.
- De 4 reddingsvesten liggen rechts onder in de bank.
- Accu helemaal voor in de neus (omdat er best wat gewicht achterin zit)
- lijnen hangen aan een haak rechts bij de achterbank, pikhaak hangt ook rechts.
- funtube ligt leeg in een bak rechts onder de achterbank, heb een elektrische pomp bij me om die op het water op te kunnen pompen.
- console is zo gemaakt dat daar een koelbox in past.
- links onder de bank staat nog een porta potti voor de dames aan boord voor de kleine behoeftes
- achter de bank heb ik een houder gemaakt voor een kneeboard en kan ook een wakeboard meenemen (eens kijken of dat wakeboarden wil achter dit bootje).

Dingen die ik nog ga doen:
- tank ligt onder de bun, ga nog een vulopening op het dek maken zodat ik niet meer met de tank hoef te sjouwen.
- biminitop plaatsen voordat we naar het zuiden gaan

Ik voor geregled alleen en alles is zo ingericht dat ik vanachter mijn console het anker uit kan gooien, stootwillen kan pakken en aan de kikkers kan hangen rechts en ook de lijnen vast kan maken aan de kikkers rechts zonder daarvoor voor het console te moeten zijn.

Boot is sinds half vorig jaar voorzien van een 30pk 4 takt waar ik en ook de vrouw heel blij mee zijn (lekker stil tov de 30pk 2 takt die er eerst achter hing).
Gebruik van de boot is regelmatig alleen het water op, geregeld met de kids funtuben of kneeboarden (hoop zelf komend jaar erachter te kunnen wakeboarden) en tochtjes met de vrouw en vrienden.

Komend jaar weekje met de boot naar zuid Frankrijk middellandse zee en1 weekje baai van Rosas noord Spanje.
Berto
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: Nieuw op het forum

Berichtdoor BredaBootje » 18 Mrt 2024, 19:26

Heel erg mooie boot Berto, zeer vakkundig verbouwd ook. Chapeau! Zo zal die van mij nooit worden, daar ik de vaardigheid nog niet heb om de mijne op een dergelijk niveau te krijgen.

Mijne staat er nu zo bij. Onderkant is geschuurd.

https://ibb.co/yfKgdLy

https://ibb.co/jw9pXGz

Vrij ruige staat dus nog. En wil hier nog een stuk uit gaan halen ook. Heb gezien dat de neus op meerdere plaatsen is verstevigd, dus verwacht niet te veel problemen met mijn 4pk kwa druk op de neus.

https://ibb.co/KzqYbY3

Iemand trouwens nog bekend met het volgende logo?

https://ibb.co/r7SnmZP
BredaBootje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 Feb 2024, 16:02
ligplaats: Breda
info: Oud polyester speedboot, "omgebouwd" tot sloepje (4,5m).
Johnson 4pk 4takt kortstaat buitenboordmotor.


Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten