Even voorstellen en Stahoogte vraag

Even voorstellen en Stahoogte vraag

Berichtdoor Langejan » 11 Sep 2023, 14:07

Beste forummers,

Mijn naam is Jan en sinds een paar jaar hebben we (bijn vrouw en ik) een klein polyester kajuitbootje op een trailer. We varen voornamelijk op de Friese meren en andere waterwegen in Friesland. En dan dagtochtjes. Afgelopen warme dagen waren we te vinden in de Alde Feanen, wat is het daar mooi! Best fijn die vrijheid om op een "willekeurige" trailerhelling te water te gaan.

Maar zoals het veel enthousiastelingen vergaat; we willen toch meer...
Ons huidig bootje heeft in het kajuitje (let op de verkleinwoordjes) slaapplek van 1.85 lang...

En daar komt het: Ik ben 2.02 m, onder de verhoogde biminitop op het achterdek kan ik nog terecht maar de rest is is echt behelpen.

We gaan dus op zoek naar een (echt) schip waar we de komende jaren plezier aan kunnen beleven.
En die zoektocht mag ook best een paar jaar duren.

Voor mij is het dus heel belangrijk dat er rondom het stuurwiel een stahoogte is van ongeveer 1.95 m, een beetje bukken kan nog wel.

Daarnaast nog een een paar bescheiden wensen:
- Occasion want nieuw is ver buiten budget
- 7 tot 9 m
- achterdek en kajuit/stuurhut op ongeveer dezelfde hoogte want dat vinden we gezellig
- slaapplek voor 2 - 4 personen
- Het hoeft niet snel, kruissnelheid van 10 km/h is snel genoeg
- Staal of polyester maakt niet uit
- ik ben vrij handig met electra, hout en kunststof en ik kan ook lassen. Het moet echter niet een echte klusboot zijn die volledig opnieuw opgebouwd moet worden.

Maar mijn grootste wens is dus stahoogte
Bestaan er schepen die hier aan voldoen? Waar moet ik naar zoeken? Waar moet ik voor gaan sparen?

Groeten,
Jan
Langejan
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 Sep 2023, 14:03
ligplaats: Drachten
info:

Re: Even voorstellen en Stahoogte vraag

Berichtdoor Roadrunnertoao » 11 Sep 2023, 14:53

Barkas achtige types?
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Even voorstellen en Stahoogte vraag

Berichtdoor Langejan » 11 Sep 2023, 17:05

Roadrunnertoao schreef:Barkas achtige types?

Wow, ik heb even gegoogeld, prachtige schepen! Ook nog maar even mn budget ... rond de 10K...
Langejan
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 Sep 2023, 14:03
ligplaats: Drachten
info:

Re: Even voorstellen en Stahoogte vraag

Berichtdoor elrenegado » 12 Sep 2023, 12:53

de stahoogte van 2m+ op een lengte van 7 a 9 meter is een zeldzaam iets.
Ze zijn er wel, maar erg beperkt.
En de oudere bootjes zijn over het algemeen lager van binnen dan de nieuwere,
maar daar komt je budget om de hoek kijken, 10k is wat beperkt.

Het is dus goed zoeken naar een speld in een hooiberg.
Maar zeker te doen hoor. Ik heb 2 kruisers gehad van rond de 10m met 2m stahoogte in salon of stuurhut.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Even voorstellen en Stahoogte vraag

Berichtdoor Langejan » 13 Sep 2023, 16:38

elrenegado schreef:de stahoogte van 2m+ op een lengte van 7 a 9 meter is een zeldzaam iets. Ze zijn er wel, maar erg beperkt.
...
Het is dus goed zoeken naar een speld in een hooiberg.
Maar zeker te doen hoor. Ik heb 2 kruisers gehad van rond de 10m met 2m stahoogte in salon of stuurhut.


Een stahoogte > 1.90m ben ik denk ik al blij mee... en als het schip dan iets langer (binnen budget) moet zijn dan is dat maar zo, 10m kan ook nog wel
Je hebt het over twee kruisers met ruime stahoogte, kun je specifieker zijn, merk en/of type?
Langejan
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 Sep 2023, 14:03
ligplaats: Drachten
info:

Re: Even voorstellen en Stahoogte vraag

Berichtdoor G.brul » 13 Sep 2023, 18:22

De een vindt ze mooi een ander vindt ze foeilelijk, maar ze hebben 1 ding in bijna alle lengtes van 6 meter tot 10,5 meter, een Doerak.

Ook qua prijs redelijk aanvaardbaar en als een leeftijd van 53-45 jaar geen bezwaar is, zou ik daar maar eens naar gaan kijken.
G.brul
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 12:27
Woonplaats: Almere
ligplaats: Zeewolde
info: Doerak 780AK uit 1969.

Re: Even voorstellen en Stahoogte vraag

Berichtdoor chaea » 13 Sep 2023, 19:05

G.brul schreef:De een vindt ze mooi een ander vindt ze foeilelijk, maar ze hebben 1 ding in bijna alle lengtes van 6 meter tot 10,5 meter, een Doerak.

Ook qua prijs redelijk aanvaardbaar en als een leeftijd van 53-45 jaar geen bezwaar is, zou ik daar maar eens naar gaan kijken.


Helemaal eens, ideale beginnersboten (600, 650, 700, 750 en alles er tussen in) Zeer degelijk gebouwd en makkelijk te bevaren. Vooral de 650 is een fijn beginnersbootje met veel ruimte.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Even voorstellen en Stahoogte vraag

Berichtdoor Amersfow » 13 Sep 2023, 19:29

Mee eens, foeilelijk en slecht te varen met golven. Let op de oude met zinkprimer. Dat laat op den duur los, dan komt alle verf er met grote plakken vanaf.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Even voorstellen en Stahoogte vraag

Berichtdoor chaea » 13 Sep 2023, 21:13

Amersfow schreef:Mee eens, foeilelijk en slecht te varen met golven. Let op de oude met zinkprimer. Dat laat op den duur los, dan komt alle verf er met grote plakken vanaf.


Heb heel wat Doerakjes gezien, en ook een stuk of wat in bezit gehad, maar nog nooit 1 gezien waar het gechoppeerde eraf viel. Ook de vaareigenschappen zijn prima naar rompvorm, slecht te bevaren met golven heb ik ook nooit ondervonden terwijl ik er met dikke onweersbuien mee heb gevaren.

Dat je ze lelijk vind, tja dat is een persoonlijk iets, ik vind ze prachtig.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Even voorstellen en Stahoogte vraag

Berichtdoor Langejan » 20 Sep 2023, 16:53

Dank voor het advies mbt de Doerak!

Voor zover ik uitgevonden heb is de stahoogte in de kajuit 190 cm en in de kuip 200 cm ... kan ik mee leven.
Misschien is het mogelijk de kuiphoogte iets te vergroten.

Afgelopen dagen me een beetje in de Doerak verdiept, leuke beginnersboot die past bij mijn budget
Persoonlijk vind ik ze best leuk om te zien... en de afgeknotte boeg scheelt ook weer liggeld ;-)

Nu nog verder verdiepen en dan op zoek, zal iets tussen een Doerak 700 en een 850 worden, zonder AK.

Groet,
Jan
Langejan
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 Sep 2023, 14:03
ligplaats: Drachten
info:

Volgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten