Even voorstellen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Pettevlet » 23 Apr 2022, 23:52

Gefeliciteerd en welkom bij de club Gillissenvaarders. Pinksterweekend naar Hattem….
:D
Gebruikers-avatar
Pettevlet
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 20:59
ligplaats:
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 24 Apr 2022, 07:04

Pettevlet schreef:Gefeliciteerd en welkom bij de club Gillissenvaarders. Pinksterweekend naar Hattem….
:D


Dat is ook het weekend van de verjaardag van mijn vrouw, denk dat we dit jaar nog niet aanhaken
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 24 Apr 2022, 20:21

Zo, we liggen in de haven, nog even wachten op een plekje waar ze echt goed past. De dieseltank afgevuld in Heusden (€2,15/ltr), ff slikken maar als het goed is nu weer 1300 km range voor handen.

Sluizen blijven ons nog niet echt goed gezind, elke keer liggen we in de jachtsluis toch weer achter een beroepsschipper. Toch wat anders dan met het sloepje wat we hiervoor hadden. Zou echt een grote stap vooruit zijn als RWs in specifieke jachtsluizen met een hoog verval (bijvoorbeeld de Maxima sluis in Lith) men bij de eerstvolgende renovatie gewoon drijvende bolders zou maken, blijft toch klooien met wisselen van bolders met de lijnen op de kop bijvoorbeeld, zeker nu mijn lief echt nog niet durft te denken over manoeuvreren met de boot.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor redmiller » 25 Apr 2022, 21:21

Ik heb wel eens gevraagd of ik mocht vastknopen aan de beroeps. Vonden ze erg gezellig! Twee man kwamen gelijk helpen en kregen als dank koffie met een stroopwafel. Geloof niet dat ik dat gevraagd heb aan de sluisboer. Soms moet je een onschuldige blik opzetten, doet wonderen. Oja, en een paar zeehondenoogjes van een dochtertje ;)
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 01 Mei 2022, 15:41

Zo, we zijn een weekje verder en we zijn bezig om ons wensenlijstje op te stellen, hierbij zou ik graag van jullie kennis en ervaring gebruik maken.

1)We willen een nieuwe koelkast (130 liter) omdat de huidige 25 jaar oud en niet echt goed schoongehouden is. Hij koelt nog als een malle maar slaat vaak aan. Wat is belangrijk om rekening mee te houden?
2)We hebben een losse stand alone plotter (raymarine c140W, gewoon met alleen een voedingsstekker) buiten, een marifoon (shipmate RS 8300) binnen (blackbox) en buiten (handset plus speaker). Nu hebben we geen AIS, en geen wifi aan boord. We hebben dit voorjaar gevaren met een Bavaria die voorzien was van een MFD met ook AIS, dat missen we wel op dit moment. Hoe kunnen we zo eenvoudig en fool proof binnen en navigeren en ook AIS ontvangen en zenden?
3) we hebben op het dak van de salon twee dorades staan die nergens binnen door het plafond ventileren, wat zou het idee daarachter zijn? Daarnaast ligt er een klein zonnepaneel tbv het alarmsysteem wat een vorige eigenaar heeft geïnstalleerd. Nu zou ik ook graag wat zonnepanelen op het dak installeren (ondanks de beperkte ruimte daarvoor) alleen wil ik dan wel de draden e.d. netjes weg werken. Ik weet alleen niet hoe en waar die naar binnen te geleiden. Hebben jullie nog tips?
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Oeverloos » 01 Mei 2022, 16:09

Dorades op het dak zijn voor de ventilatie van de machinekamer.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Yep » 01 Mei 2022, 16:57

Quota schreef:Zo, we zijn een weekje verder en we zijn bezig om ons wensenlijstje op te stellen, hierbij zou ik graag van jullie kennis en ervaring gebruik maken.

1)We willen een nieuwe koelkast (130 liter) omdat de huidige 25 jaar oud en niet echt goed schoongehouden is. Hij koelt nog als een malle maar slaat vaak aan. Wat is belangrijk om rekening mee te houden?
2)We hebben een losse stand alone plotter (raymarine c140W, gewoon met alleen een voedingsstekker) buiten, een marifoon (shipmate RS 8300) binnen (blackbox) en buiten (handset plus speaker). Nu hebben we geen AIS, en geen wifi aan boord. We hebben dit voorjaar gevaren met een Bavaria die voorzien was van een MFD met ook AIS, dat missen we wel op dit moment. Hoe kunnen we zo eenvoudig en fool proof binnen en navigeren en ook AIS ontvangen en zenden?
3) we hebben op het dak van de salon twee dorades staan die nergens binnen door het plafond ventileren, wat zou het idee daarachter zijn? Daarnaast ligt er een klein zonnepaneel tbv het alarmsysteem wat een vorige eigenaar heeft geïnstalleerd. Nu zou ik ook graag wat zonnepanelen op het dak installeren (ondanks de beperkte ruimte daarvoor) alleen wil ik dan wel de draden e.d. netjes weg werken. Ik weet alleen niet hoe en waar die naar binnen te geleiden. Hebben jullie nog tips?


1. Koelkast: A+++ 230 volt A-merk met voldoende ventilatie (volgens het boekje)
2. Kiezen voor een systeem wat je later kunt uitbreiden, bv. Raymarine Axiom plotters, RM Marifoon, RM AIS. Alle devices kun je koppelen via SeaTalk NG, wel zo handig.
3. Voor de draden van panelen zijn standaard doorvoersetjes verkrijgbaar.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Yep op 01 Mei 2022, 17:04, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 01 Mei 2022, 17:03

Oeverloos schreef:Dorades op het dak zijn voor de ventilatie van de machinekamer.

Mvrg. Oeverloos


Dan zou er dus al een goede mogelijkheid zijn om de eventueel de draden van zonnepanelen door te voeren naar de machinekamer... Dat is goed om te weten!
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 15 Mei 2022, 17:42

vandaag hebben we ons eerste niet functionele tochtje gemaakt, veel complimenten gekregen over de boot, dus deze schipper ging trots en op het gemakje de haven uit en weer in, onder strikte auspiciën van de buurtjes (want dat kon helemaal niet, zo groot schip op die plek.
Volgens mij is men nu wel gerustgesteld over de kwaliteit van het schip en de capaciteiten van de schipper.

Tijdens het tochtje ook even lekker voor anker gelegen. En hier lw het volgende klusje naar boven. De ankerketting "springt" elke ongeveer halve meter een schakel over ankerschijf. Het lijkt mij dat de ketting dus niet overeen komt qua maat, of is dit normaal bij een ankerlier? Daarnaast "stapelt" de ketting ook enorm in de ankerbak, waardoor je als je niet oplet ook veel schade kunt veroorzaken.

Dus de ankerketting vernieuwen (na 30 jaar misschien ook wel gewoon een goed idee). Nu heb ik jullie ervaring en tips dus weer even nodig.

Hoe kan ik op de lier schijf zelf zien welke maat ik moet aanschaffen? Ook wil ik een draaiwartel gebruiken om het anker te bevestigen aan de ketting i.p.v. de harp waar het nu mee bevestigd zit, wil het draaien van het anker bij ankerop gaan wat makkelijker maken om het anker goed te draaien erger me nu al kapot aan de plekken waar de oude eigenaar de vloeien strak in de lak van de romp getrokken heeft (anders rammelt het zo).

Dus tips en tricks inzake de ankerketting hoor ik graag!
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Oeverloos » 15 Mei 2022, 21:34

Je ankerschijf past niet bij de ketting.
Er is DIN766 met 28 mm schalm en een bijbehorende kettingschijf
of DIN766L met 30 mm schalm met een bijbehorende kettingschijf.
De norm tegenwoordig is DIN766.

Het stapelen is een punt bij veel schepen.
De kettingbak is meestal niet diep genoeg gemaakt/ontworpen.

Wat je kan doen is je vrouw vragen in het luikje van de kettingbak
de kettingtoren om te gooien als die te hoog wordt.

Met de tijd kun je een diepe RVS kettingbak laten maken als de ruimte er is.

De lengte van de ankerketting is afhankelijk van de waterdiepte in jouw vaargebied.
In het binnenwater van Nederland zie je vaak 35 m ketting.
Dat is wel het minimum.
En zelfs voor die bescheiden lengte is de kettingbak vaak niet diep genoeg.

Met ankeren op de Nederlandse rivieren heb ik geen ervaring.

Je kunt ook een RVS ketting gebruiken die stapelt beter
maar heeft 60% van de breeksterkte en is meestal van Oosterse herkomst
en de certificering is een dingetje om na te kijken.

Wil je op zout water ankeren met een RVS ketting dan
komt 316i of L (A4 in Duitsland) type Cromox duplex steanless steel gecertificeerde ketting
met wartels en harpen in aanmerking.
Zie: https://www.ketten-waelder.de/de/

Om de ankerketting zet je een ringfender tussen het kluisgat en het poolanker.
Als het anker te water gaat komt deze bovendrijven.

Vaak maken schippers een RVS plaat om het kluisgat tegen de beschadigingen van de vloeien.

Een wartel is een goed plan
de zwaarste die nog past voor jouw ketting
met een hardstalen harp met ruim voldoende breeksterkte.

Dus niet een harp met 45 kg breeksterkte zetten op een ketting
die 5000 kg kan hebben,
want dan is het dag vogels, dag bloemen, dag anker.

Het einde van de ketting maak je met een kunststof lijn van ong. 2 meter vast binnen in de kettingbak
als een soort slamppamper om de ketting te kunnen losmaken en met een fender achter te laten voor later
als je snel weg moet.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten