Even voorstellen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Oeverloos » 07 Mrt 2022, 18:30

Dat is een mooie temperatuur.
Deze Ford motoren gedijen op de lange duur beter bij een temperatuur van rond de 80 graden.
De juiste thermostaat zou bij 72 graden open moeten gaan en bij 86 graden geheel open.
De werk temperatuur komt dan uit op rond de 78-79 graden, of iets hoger afhankelijk van de belasting.
Hoewel de fabrieksspecificaties een hogere temperatuur aangeven,
draaien de meeste Ford Lehman 135 in de Amerikaanse trawlers met een 77 graden thermostaat.
De Ford 2725 waar ik ervaring mee heb, draait nu op 78 graden met buitenwaterkoeling.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 09 Mrt 2022, 20:44

Keuring deel twee is achter de rug. Er zijn wel wat problemen naar voren gekomen, met name bij de motor.
Als dat goed opgelost wordt, dan gaan we er mee door. Op-en afstapjes zijn nog steeds spannend, maar na een paar rondjes voelde mijn zich wel zeker genoeg. De stille loop van de motor (als de luiken er eenmaal opleggen) en het zonnetje hebben hier zeker aan bijgedragen. Natuurlijk is er nog een hoop dat beter kan en mag, de originele koelkast er uit, de halogeen lampjes vervangen door led, een bimini erbij (beugel is er al, doek heeft er de afgelopen twintig jaar niet opgezeten). Maar allemaal zaken die we (samen met een wintertent) pas op gaan pakken wanneer we zeker zijn dat we door willen gaan met deze voor ons nieuwe vorm van watersport.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 09 Mrt 2022, 20:47

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 11 Mrt 2022, 18:24

Komende week word de pakking van het kleppendeksel vervangen en dan stelt men de kleppen gelijk bij, daarna proefdraaien op 23-2400 toeren voor een dikke minuut ik te kijken of ie dan nog steeds gaat lekken op de kop. Indien dat het geval is, dan gaat de kop er af en kijken we verder.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 15 Mrt 2022, 14:30

Pakking kleppendeksel vervangen en proefgedraaid onder belasting op vol vermogen. De kop is idd lek, dus die gaat er af en gerepareerd worden.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor stefan » 15 Mrt 2022, 17:46

Wat is die bovenste foto? Koelwater buis? Uitlaat bocht? Gezien de hoeveelheid roest zou ik me wat zorgen maken over de overgebleven wanddikte…

Mooie exotische stekkerdoos ook, leuk voor in het museum!

Waren de andere gebreken te overzien? Kop eraf is een behoorlijke ingreep, kosten voor herstel voor oude eigenaar neem ik aan ?
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 15 Mrt 2022, 19:35

stefan schreef:Wat is die bovenste foto? Koelwater buis? Uitlaat bocht? Gezien de hoeveelheid roest zou ik me wat zorgen maken over de overgebleven wanddikte…

Mooie exotische stekkerdoos ook, leuk voor in het museum!

Waren de andere gebreken te overzien? Kop eraf is een behoorlijke ingreep, kosten voor herstel voor oude eigenaar neem ik aan ?



Yup, de kop ligt er inmiddels af, dit wordt niet door de weg zelf gedaan, die huren daar een specialist voor in, en inderdaad voor kosten verkoper. En volgende stap is inderdaad de uitlaat bocht vervangen, hier zat een hitte deken omheen gebonden en daaronder is ie van buitenaf gaan roesten.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 02 Apr 2022, 21:14

Geduld is een schone zaak... Inmiddels is het ook weer wat makkelijker op te brengen met het weer van de laatste dagen.

De motor is weer helemaal dicht en loopt als een zonnetje, alleen startte hij nog wat slecht. Dus nu de start motor eraf en controleren. Dan nog het gasfornuis vernieuwen, log fixen en hopen dat de werf nog de tijd heeft of vind om een luik in de vloer te maken zodat het vlak eronder ook schoongekrabbed kan worden en weer dichtgezet kan worden. En dan kunnen we gaan overdragen...
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 14 Apr 2022, 15:17

Nou, de kogel is door de kerk, aanstaande zaterdag gaan we het schip overgedragen krijgen en kunnen we het in het paasweekend de boot vanuit Yerseke naar zijn nieuwe thuishaven varen.
Verzekering bij EOC is inmiddels ook geregeld. nu nog even aftellen en bedenken wat we allemaal nodig hebben voor de eerste trip.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 23 Apr 2022, 21:37

Zo, gisteren half vier was de overdracht in Yerseke. Stevig windje op de kont en laag water maakte dat we al snel besloten om zaterdag ochtend pas te vertrekken. Ook omdat de havenmeester ons vertelde dat de wind zaterdag minder zou zijn...

Gelukkig was de bakker al om zeven uur open, dus bijtijds brood gehaald en terug naar de haven om te ontbijten. Daarna de afsluiters gecontroleerd, koelvloeistof peil gechecked en de motor gestart (1 klik en lopen). Vervolgens maar achteruit de kom uit gevaren en ondanks de beperkte werking van de boegschroef bij stationair toerental, ging dat nog aardig. Merk wel dat ik buiten de toestandwijzer wel echt mis, net als het log binnen.

Vervolgens door de nauwe havenmonding en strak bakboord uit.et hoog water over de mosselbanken moest kunnen volgens de kenners,aar ik durfde de gok toch nog niet te nemen. Lagerwal dwarsop dus het bootje schommelde behoorlijk. Wel vol vertrouwen en voor niet iedereen even comfortabel.

Bij 1500 toeren is het geluid van de motor aangenaam en de snelheid een hele acceptabele 6 knopen. In totaal 8 uur gevaren en nu liggen we in Drimmelen, laatste stukje plus eerste bunkersessie rest ons nog voor morgen. Uiteraard het nodige water over gehad, dus de ramen goed kunnen poetsen, de bovenbouw en het dek even gewassen en twee vlaggenlijntjes in de mast gespannen. Aanmelding bij de Gillissenvaarders is inmiddels ook al gedaan.

Paar zaken die opvallen, ik heb twee handsets van de ahipmate RS8300 marifoon, maar alleen binnen krijg ik geluid te horen, buiten niet (kanaal wisselen e.d. werkt wel buiten). Feit is dat ik nu sowieso liever binnen stuur, want buiten geen roerstandgever, geen toerental (en horen doe je de motor buiten ook bijna niet) plus dat de keerkoppeling zeker bij de buitenbediening soms wat lijkt te twijfelen en er dan pas bij verhoogd toerental er met een klap in te komen. Er zitten allemaal oude VDO meters op de binnen stuurstand, buiten zitten raymarine repeaters en de CW140.

Dus de eerste ideeën qua aanpassingen doen al gestand. Eerst de 30 jaar oude koelkast maar eens vervangen. Doet het nog goed, maar is ranzig en lawaaiig. Driepits gasfornuis moeten we ook maar gaan vervangen, onderdelen zijn niet meer te vinden en echt veilig is het niet meer.

Morgen hopelijk een fijn vervolg van de reis naar onze thuishaven.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten