Even voorstellen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 16 Jan 2022, 12:52

Goed om te horen, we zijn een ronde verder en mogen op zoek naar een erkend expert (wat dat moge betekenen). Zijn er nog experts aan te bevelen, dan wel te vermijden in de Zeeuwse contreien?
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 17 Jan 2022, 16:38

Oeverloos schreef:https://www.parker.com/literature/Racor/Tech_Install/15332_500FG_Turbine_Series.pdf
Of de 900 FG series.
Of een vergelijkbaar filter van Separ.
Minimaal 10 micron of fijner.
Zie ook de draadjes hier op het forum.
Draaisma Franeker is uitstekend.

Mvrg. Oeverloos


Als ik op deze foto's kijk, zie ik volgens mij drie filters zitten (twee op de motor Afbeelding, en eentje Afbeelding)na de brandstoftank, waar zou ik deze filters dan moeten plaatsen?
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Oeverloos » 17 Jan 2022, 17:16

Op de Ford zit een dubbel aluminium Lucas CAV 296 filterhuis.
Hier zitten 2 Delphi HDF 7111-296 filters in.
Dat is standaard op deze motor.
Dit zijn de fijnfilters.

Op de brandstoftank zie je een enkele Lucas CAV filter met een glazen bowl en eenzelfde Delphi HDF 7111-296 filter.
Dit is een filter/waterafscheider.
Als er water in de glazen bowl staat,
filter demonteren, water verwijderen en eventueel een nieuw Delphi filter plaatsen en ontluchten.

Deze opstelling wordt al 50 jaar zo gebruikt.
Voordeel is de goedkope en goed verkrijgbare filters.
Nadeel de filtering is niet heel fijn qua micron en het vervangen van dit filter vergt enige oefening.
Als je op het binnenwater vaart kun je deze opstelling zo houden, want eenvoudig en acceptabel.
Er van uitgaande dat de brandstoftank schoon is.

Ga je op ruim water varen dan zou ik overwegen dit filter op de brandstoftank te vervangen voor een professioneel filter
dat makkelijk te vervangen en te ontluchten is en dat beter filtert.

Zie ook draadje Brandstoffilters en microns.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 17 Jan 2022, 17:53

Oeverloos schreef:Op de Ford zit een dubbel aluminium Lucas CAV 296 filterhuis.
Hier zitten 2 Delphi HDF 7111-296 filters in.
Dat is standaard op deze motor.
Dit zijn de fijnfilters.

Op de brandstoftank zie je een enkele Lucas CAV filter met een glazen bowl en eenzelfde Delphi HDF 7111-296 filter.
Dit is een filter/waterafscheider.
Als er water in de glazen bowl staat,
filter demonteren, water verwijderen en eventueel een nieuw Delphi filter plaatsen en ontluchten.

Deze opstelling wordt al 50 jaar zo gebruikt.
Voordeel is de goedkope en goed verkrijgbare filters.
Nadeel de filtering is niet heel fijn qua micron en het vervangen van dit filter vergt enige oefening.
Als je op het binnenwater vaart kun je deze opstelling zo houden, want eenvoudig en acceptabel.
Er van uitgaande dat de brandstoftank schoon is.

Ga je op ruim water varen dan zou ik overwegen dit filter op de brandstoftank te vervangen voor een professioneel filter
dat makkelijk te vervangen en te ontluchten is en dat beter filtert.

Zie ook draadje Brandstoffilters en microns.

Mvrg. Oeverloos



Helder, ik het het draadje over brandstoffilters al doorgenomen (en daarmee zeg ik niet dat ik alles begrijp). Voorlopig zullen we vooral op de binnenwateren gaan varen. Tzt wil ik wel het wad op, maar dat zal pas over een jaar of wat zijn. Eerst maar eens de deal rond zien te maken.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor pascall » 17 Jan 2022, 20:26

Nog een kleine aanvulling op Oeverloos; wil je helemaal voor de safty gaan plaatsje twee voorfilters die je tijdens het varen kan overschakelen.
Zo kan je doorvaren tijdens het wisselen van een vervuilt filter.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 17 Jan 2022, 21:57

pascall schreef:Nog een kleine aanvulling op Oeverloos; wil je helemaal voor de safty gaan plaatsje twee voorfilters die je tijdens het varen kan overschakelen.
Zo kan je doorvaren tijdens het wisselen van een vervuilt filter.

Mvg,

Pascal.


Poeh, als daar maar plek voor is . Klinkt als een behoorlijke klus, vooral ook omdat ik begreep dat dit vooral zinvol is om te doen in combinatie met een tank reiniging. En hoe monteer je zoiets? Want lassen of solderen ligt niet binnen mijn vaardigheden set. En is het dan ook noodzakelijk om het verwarmingselement te gebruiken?
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Solita74 » 18 Jan 2022, 00:27

Alles laten zitten zoals het nu zit het zit er al van 1993 dus genoeg uren op de teller
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 18 Jan 2022, 09:04

Solita74 schreef:Alles laten zitten zoals het nu zit het zit er al van 1993 dus genoeg uren op de teller



Ja, en de motor is in 2011 geruild voor een revisie exemplaar, sindsdien 1200 gelopen. Huidige eigenaar tankt naar eigen zeggen altijd bij het bunkerstation in Willemstad (diesel groene power plus) met in de winter een additief tegen vervuiling en algen.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor redmiller » 19 Jan 2022, 12:54

Een tijdens het varen omschakelbaar voorfilter is natuurlijk super veilig. Het veiligst lijkt mij echter dat je zodanig onderhoud pleegt, zodat motorstoring door vuil in het filter wordt voorkomen, dan vertrouwen op je dubbel voorfilter. Ik heb ook een dubbel voorfilter, maar voor elke vaartocht check, check en check ik. Zo heb ik al 2 keer kunnen voorkomen dat ik tijdens het varen sludge in mijn filter zou krijgen.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Quota » 19 Jan 2022, 13:58

redmiller schreef:Een tijdens het varen omschakelbaar voorfilter is natuurlijk super veilig. Het veiligst lijkt mij echter dat je zodanig onderhoud pleegt, zodat motorstoring door vuil in het filter wordt voorkomen, dan vertrouwen op je dubbel voorfilter. Ik heb ook een dubbel voorfilter, maar voor elke vaartocht check, check en check ik. Zo heb ik al 2 keer kunnen voorkomen dat ik tijdens het varen sludge in mijn filter zou krijgen.


Klinkt inderdaad als een goed plan, echter, ik koop een tweedehands schip (zal vierde eigenaar zijn), dus garantie tot de deur. Het vertrouwen zal moeten groeien met het gebruik. En zoals ik al eerder aangaf, ik zal vermoedelijk tzt wel een keer de tank moeten gaan schoonmaken (ik ga er van uit dat dat nog niet is gedaan), en dat lijkt me dan ook een logisch moment om de omschakelbare filters te installeren.

Wat check jij nu dan voor elke vaartocht dat je hebt kunnen voorkomen dat er sludge in je filter komt?
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten