Voorstellen en vraag

Voorstellen en vraag

Berichtdoor Rcn_mr » 26 Feb 2021, 01:37

Hallo iedereen,
Ik ben rcn_mr, ik ben 15 jaar oud. Ik ben erg leergierig en ben altijd bezig met iets. :D Nu ben ik op dit forum terecht gekomen, omdat ik een vraag heb: Ik ben van plan een klein speedbootje te kopen rond 3-4 meter, iets als een beekman of placom 360. Meestal worden deze verkocht met een motor rond 20pk. Die ga ik natuurlijk begrenzen tot mn 18e (vaarbewijs). Maar helaas heeft mijn haven geen plek meer in het water, maar hebben ze wel een optie met een binnenplaats met een hellingabbonement. Maar ik gok dat mn boot incl motor en trailer 200 kg is en weet ik niet of dat mogelijk is. M'n vader werkt fulltime en kan dus lang niet elke dag met de auto die boot het water in rijden. DUS is het mogelijk om 200 kilo omhoog te trekken als ik boven aan de helling een touw vastbind en dan lopend de boot omhoog krijg? Zijn er meer mensen die het doen? Aan mn leeftijd zal het niet liggen, ben wel mooi op lengte en sterkte.
Bedankt voor het lezen!
Rcn_mr
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 01:16
ligplaats: De Lunenburg
info: Van plan om een speedbootje te kopen van 3-4 meter. Rond de 20pk

Re: Voorstellen en vraag

Berichtdoor Kwokko » 26 Feb 2021, 02:14

Rcn_mr schreef:DUS is het mogelijk om 200 kilo omhoog te trekken als ik boven aan de helling een touw vastbind en dan lopend de boot omhoog krijg? Zijn er meer mensen die het doen? Aan mn leeftijd zal het niet liggen, ben wel mooi op lengte en sterkte.

Dat gaat je niet lukken bij een helling op.
Maar dat moet je anders doen.
Op MP staat een leuk zitmaaiertje met een trekhaak eraan te koop.
Daar kan het wel mee,en daar mag je ook mee over de weg rijden,als je 16 jaar bent en een trekkerrijbewijs hebt.
https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-te ... ousPage=lr
Kwokko
 

Re: Voorstellen en vraag

Berichtdoor broekie » 26 Feb 2021, 08:15

Een handlier bovenaan de helling plaatsen.
Er moet dan wel iets van een paal of constructie zijn waaraan je de lier kan bevestigen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Voorstellen en vraag

Berichtdoor varg » 26 Feb 2021, 22:18

ts kan een touw vastknopen boven aan de helling schrijft zij/hij. Dan kan er ook een katrolletje aan dacht ik zo. Met een derdehandje of een vierloper trek je dan toch makkelijk een bootje omhoog? Goedkoper dan het trekkertje (goed gevonden!) en start altijd! groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Voorstellen en vraag

Berichtdoor chaea » 27 Feb 2021, 12:55

Vergis je niet hoe een boot aan het water plakt, 1 of 2 x de boot op deze manier omhoog trekken zal te doen zijn maar het gaat je op den duur tegen staan.

Heb je de optie rubberboot al overwogen?
Veel lichter en met een aluminium strandtrailer veel handzamer bij een helling.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Voorstellen en vraag

Berichtdoor bas » 27 Feb 2021, 20:46

Mooi initiatief kerol! Zo ben ik ook ooit begonnen :lol: Leuk om te zien dat het nog zo gaat.
Ik weet niet hoe steil en lang je helling is en hoe sterk je echt bent maar ik woon al 42 jaar onder aan een dijk en ik durf wel te stellen dat zo'n gewicht met de hand omhoog trekken hem niet gaat worden, daar ben je echt snel zout van en ik denk dat je met 200 kilo ook wat aan de lage kant zit. Boot, motor, trailer, tank, en aan het eind van de dag een hoop natte zooi, dat gaat hard ongemerkt doorwegen.
trekkertje/zitmaaier is een mooie optie idd, leuk ook :lol: Maar aangezien je ook braaf je boot gaat begrenzen hou je je keurig aan de regels en mag het dan officieel weer niet 8-) Maar als je echt zo groot en sterk bent op je 15e geloven ze op de haven misschien ook wel dat je 16 bent. Openbare weg ,zoals eerder gezegd, zou ik wel vergeten. Als ze je daar mee snappen wordt er echt vakkundig een bal afgedraaid.
Maar ik ken de situatie verder niet maar als je mogelijkheid hebt en het mag dan heb ik wel goede ervaringen met het ingraven van een anker en een goedkoop chinees draadliertje waarmee je de handel omhoog kan trekken. Moet je alleen wel stroom tot je beschikking hebben op/bij de helling.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Voorstellen en vraag

Berichtdoor Popeye » 28 Feb 2021, 09:41

Wanneer je een bootliertje op de dissel van de trailer kunt monteren hoef je alleen boven aan de helling een punt te hebben waar je de haak op kunt vastzeten en trek je de zaak zo omhoog! Met zo'n liertje trok ik in het verleden de bootwagen met een paar ton boot onder dak.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Voorstellen en vraag

Berichtdoor Rcn_mr » 19 Mrt 2021, 14:35

Heel erg bedankt voor alle tips!
Ik heb dat idee met de handlier besproken, omdat meerdere mensen hetzelfde probleem hadden. Ze wilden een paal maken die in en uit de grond te halen was met een handlier dr aan. Maar uiteindelijk kwamen ze er achter dat ze een trailerdolly hadden, en daar mag ik het nu mee doen. Mocht dat niet lukken, wat ze zeer sterk leken, pakken ze de heftruck en rijden ze hem het water uit. De tip met de handlier heeft naar een oplossing geleid. Heel erg bedankt. Heb nu een placom 420 speedbootje gereserveerd en bij een andere verkoper een 15 pk yamaha 2t 2 cilinderd gereserveerd.
Rcn_mr
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 01:16
ligplaats: De Lunenburg
info: Van plan om een speedbootje te kopen van 3-4 meter. Rond de 20pk


Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten