Ik hoop dat ik het fijn ga vinden....

Ik hoop dat ik het fijn ga vinden....

Berichtdoor m.juffer » 01 Nov 2020, 23:40

Goeden Dag,
Volkomen nieuw in deze boten wereld. Mijn naam is Martin Juffer, helaas is 5 maand geleden mijn liefste overleden, vandaar dat ik (vooralsnog) alleen verder zal moeten. Om toch een nieuwe stip op de horizon te zetten overweeg ik om een boot te kopen. Ik kan me zo voorstellen dat het relaxed is om af en toe een paar dagen uit te varen, hengeltje mee, af en toe een boek......
Eerst wil ik mijn vaarbewijs halen om toch enigszins onderlegd te zijn. Rustig aan oriënteren en af en toe eens door een haventje sjouwen en om me heen kijken. Ik denk dat ik voorjaar 2021 een bootje wil aanschaffen. Budget zal rond de €12.500,- zijn denk ik.
Ik hoop op een enkele reactie van jullie n.a.v. mijn intro en heb nog enkele vragen.
- is alleen varen goed te doen?
- polyester of staal?
- woon in Nunspeet op de Noord Veluwe, waar zouden jullie een ligplaats aanbevelen?

Hoor het wel.
Hartelijke groet,
m.juffer
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 Nov 2020, 23:16
Woonplaats: Nunspeet
ligplaats:
info: Boot volgt hopelijk voorjaar 2021.

Re: Ik hoop dat ik het fijn ga vinden....

Berichtdoor Marie Christina » 02 Nov 2020, 00:09

Allereerst wil ik je welgemeend condoleren.
Vijf maanden geleden nog maar.
Dat is nog heel vers.


Varen in je uppie is zeker goed te doen.
Maar dan zul je wel eerst een beetje zelfvertrouwen op moeten bouwen.
En dat krijg je door het veel te veel doen.
Een wat kleinere en lichtere boot is wat dat betreft een mooie instap.
Mocht een manoeuvre niet helemaal uitpakken zoals het de bedoeling was dan is er met de hand nog een heleboel op te vangen, wat met een zwaarder schip al gauw een uitdaging wordt.
Misschien kan je een keer met iemand oefenen?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Ik hoop dat ik het fijn ga vinden....

Berichtdoor Amersfow » 02 Nov 2020, 08:47

Alleen varen is prima te doen. Ik zou dan voor polyester gaan (licht) en liefst iets met een boegschroef, dat maakt het varen veel eenvoudiger alleen. Kajuitbootje met wat accomodatie. Zoiets bijvoorbeeld; https://www.botentekoop.nl/motorjachten ... e401b91b02

Ligplaats zou je Elburg kunnen proberen, maar daar is een wachtlijst. Of een van de campings aan het randmeer, Bad hoophuizen oid. Wij hebben een ligplaatst bij HMS in Zeewolde, dat is aan de overkant bij Harderwijk.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Ik hoop dat ik het fijn ga vinden....

Berichtdoor quichot » 02 Nov 2020, 10:23

Welkom, en mijn condoleances.
Drie vragen, twee antwoorden:
1. ja, dat is prima te doen. Varen is bepaald geen rocket science. Je moet er een beetje gevoel voor ontwikkelen, dat is alles. Boegschroef op een klein bootje is leuk, maar niet echt nodig.
2. materiaalkeuze is sterk afhankelijk van het aanbod. Als je nieuw zou kopen is het een overweging die meetelt, maar als jij tweedehands hét ideale bootje vindt binnen je budget, zou ik dat niet laten schieten vanwege het rompmateriaal.
3. zou ik niet weten. Maar in die regio vast mogelijkheden genoeg. Zoek een verenigingshaven. Leuk, en doorgaans een stuk goedkoper. Soms een wachtlijst, dus meld je tijdig aan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Ik hoop dat ik het fijn ga vinden....

Berichtdoor Popeye » 02 Nov 2020, 14:20

Alleen varen is goed te doen, maar in dat geval is een middenbolder, of iets anders midscheeps waar je een landvast op kunt beleggen wel handig. Mijn tweede tochtje deed ik al alleen. Oh nee, Sonja, onze bouvier was mee. ;) Heb toen door schade en schande wel een hele leerschool doorlopen.
Op YouTube zijn volgens mij wel allerlei instructiefilmpjes te vinden over manoeuvreren en aan- en afmeren in allerlei situaties, bijvoorbeeld bij wind en stroom van diverse kanten.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Ik hoop dat ik het fijn ga vinden....

Berichtdoor heuvels » 02 Nov 2020, 17:50

Ik zou maar vast beginnen met het cursusboek Vaarbewijs aan te schaffen, leerzaam en leuk voor de lange winteravonden.
https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/boe ... ewijs.html
Veel praktische informatie.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Ik hoop dat ik het fijn ga vinden....

Berichtdoor m.juffer » 02 Nov 2020, 22:00

Dank alvast voor de fijne reacties.
Goeie tips en adviezen die ik zeker ter harte neem. Behalve die van het cursusboek. Dat heb ik namelijk al aangeschaft bij de ANWB.
m.juffer
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 Nov 2020, 23:16
Woonplaats: Nunspeet
ligplaats:
info: Boot volgt hopelijk voorjaar 2021.


Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten