Nieuw lid - Swin Patio 1975 + wat vraagjes :)

Re: Nieuw lid - Swin Patio 1975 + wat vraagjes :)

Berichtdoor maikelkocx » 24 Aug 2020, 15:45

varg schreef:Een ketting en as systeem kan superlicht lopen. Als het in goede staat is zou je inderdaad kunnen overwegen om er een hydrauliek systeem 'overheen' te zetten. Met een enkele kortsluitkraan kan je dat systeem afkoppelen als je voorop wilt gaan sturen. Maar, nog goedkoper is het om een tweede kettingwiel op de as te maken en het bestaande systeem dus 'uit te breiden'. Niks overzetten als je van de ene plek naar de andere gaat, de beide stuurwielen draaien altijd mee. En als je achterop wilt gaan sturen dan kan het bestaande systeem niet ver weg zijn! Voordeel is ook dat je gevoel op je roer houd...hydraulisch sturen is zo 'dood'. groet, Arnold


Hi Arnold,

We willen eigenlijk naar het dak toe, dus dan is dat moeilijk te bewerkstelligen :)
maikelkocx
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 24 Aug 2020, 08:43
Woonplaats: Breda
ligplaats: Breda
info: Platbodem tjalk 16,5 meter

Re: Nieuw lid - Swin Patio 1975 + wat vraagjes :)

Berichtdoor FKZ » 24 Aug 2020, 16:35

Stuurautomaat https://www.georgekniest.nl/artikel/6289/raymarine-ev-100-stuurwielautomaat.html zo iets met deze https://www.georgekniest.nl/artikel/3248/raymarine-smartcontroller.html erbij. kan je complete routes via de plotter inladen of een koers. met de afstandsbediening kan je dat ook regelen of wijzigen waardoor je prima kan sturen. wel aan de prijs op MP ook af en toe goed te krijgen
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Nieuw lid - Swin Patio 1975 + wat vraagjes :)

Berichtdoor henkvd » 24 Aug 2020, 18:49

Stuurautomaat kent in deze vorm een ernstige beperking, in de buurt van een klomp ijzer op de wal ga je spontaan dwars uit. voor kanaaltjes en rivieren echt niet geschikt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Nieuw lid - Swin Patio 1975 + wat vraagjes :)

Berichtdoor aadbloem » 24 Aug 2020, 18:49

Welkom en er is hier nog een schipper (Roelof) die zijn Swin Patio opknapt en over een andere Patio is ook erg leuk om te lezen:
https://motorbootpallieter.weebly.com/
Vooral de tochten door Frankrijk. Ik heb dat met veel plezier gelezen en veel van geleerd.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 24 Aug 2020, 19:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Nieuw lid - Swin Patio 1975 + wat vraagjes :)

Berichtdoor maikelkocx » 24 Aug 2020, 19:48

Hoi Aad,

Wat leuk dat er meerdere in het forum zijn en wat een leuke verhalen via de link die je doorstuurt.
Ik ben ervan overtuigd dat we veel plezier van deze boot gaan hebben!

mvg
maikelkocx
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 24 Aug 2020, 08:43
Woonplaats: Breda
ligplaats: Breda
info: Platbodem tjalk 16,5 meter

Re: Nieuw lid - Swin Patio 1975 + wat vraagjes :)

Berichtdoor varg » 24 Aug 2020, 21:48

maikelkocx schreef:Hi Arnold,

We willen eigenlijk naar het dak toe, dus dan is dat moeilijk te bewerkstelligen :)


Welk dak? Boven op de stuurhut? Dat lijkt mij nou net een beetje te hoog. Swin patio met fly-bridge...nee dat gaat em niet worden denk ik. Ik dach meer aan een leuk opstapje in de kuip zodat je net mooi over het stuurhutje heen kijkt. Kan je bij een brug even bukken. :) groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Nieuw lid - Swin Patio 1975 + wat vraagjes :)

Berichtdoor maikelkocx » 25 Aug 2020, 09:59

Hi Arnold,

Dat is juist wel het idee. (boven de leefruimte achter de stuurhut) Het wordt inderdaad vrij hoog maar daar kunnen we mee leven! We zijn overigens lang niet de eerste die dat hebben bedacht!

Afbeelding

Afbeelding
maikelkocx
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 24 Aug 2020, 08:43
Woonplaats: Breda
ligplaats: Breda
info: Platbodem tjalk 16,5 meter

Re: Nieuw lid - Swin Patio 1975 + wat vraagjes :)

Berichtdoor Amersfow » 25 Aug 2020, 11:06

Misschien kun je het klapbaar maken. Hoger dan ~2,50m betekent veel wachttijd voor veel bruggen (voor mij een no-go voor een boot).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1867
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Nieuw lid - Swin Patio 1975 + wat vraagjes :)

Berichtdoor maikelkocx » 25 Aug 2020, 11:12

Amersfow schreef:Misschien kun je het klapbaar maken. Hoger dan ~2,50m betekent veel wachttijd voor veel bruggen (voor mij een no-go voor een boot).


Dat was inderdaad wel het idee. We varen 90 % van onze tijd in de Regio Breda en Biesbosch dus we ondervinden er geen last van.
Toch gaan we inschieten op een maximale hoogte van 240 cm boven de waterlijn.
Laatst gewijzigd door maikelkocx op 25 Aug 2020, 12:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
maikelkocx
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 24 Aug 2020, 08:43
Woonplaats: Breda
ligplaats: Breda
info: Platbodem tjalk 16,5 meter

Re: Nieuw lid - Swin Patio 1975 + wat vraagjes :)

Berichtdoor heuvels » 25 Aug 2020, 12:05

Ik had ook ooit een boot met alleen binnenbesturing. Maar vlak boven de stuurstoel zat een luik. Daar kon je met enige oefening vanaf de stuurstoel doorheen en op het dak zitten. Met de voeten kon ik goed bij het stuurwiel en heel goed sturen met de handen vrij. Als het een beetje spannend werd zat ik met 2 seconden weer op de stoel.
Met een zitkussen en een rugleuning (rubberboot) heel comfortabel. En veel bekijks en lachende gezichten onderweg...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten