Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Kwokko » 18 Aug 2020, 13:24

Marie Christina schreef:Alles wat je nodig hebt is een nog niet bestaande krachtbron en een dito motor.

Niet bestaande?
De bestaat dus wel.
Je noemt het zelf al,een raket motor. :!: :idea:
Een raket auto wordt ook niet aangedreven via de wielen,dus waarom zou je de Berge Stahl niet vooruit kunt laten varen d.m.v. een motor van een Delta raket?
Enigste is,ze hebben het nog nooit geprobeerd om dat te doen,omdat ze de noodzaak er niet van inzagen.
Kwokko
 

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Marie Christina » 18 Aug 2020, 14:07

Oké, oké.
En weer door.
Beiden ons punt gemaakt :)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor dvdstelt » 21 Aug 2020, 13:58

Ha Ruud,

Om het verhaal weer terug op je vragen te brengen, zal ik proberen met mijn beperkte kennis antwoord te geven.

Ik heb een Primeur 610 en Maxima 620 Retro op het oog. Ik heb aan een dealer van Primeur gevraagd wat het verschil is en hij wilde niets negatiefs zeggen over Maxima, maar Primeur is beter afgewerkt. Hij ging niet op details in. Als ik dan naar Maxima kijk, de kikkers kun je wegklikken, bij primeur niet. Geeft wel heel netjes gezicht. Daarnaast heeft Maxima de kabelaring lager zitten, in een rand, half in de boot. Dat zie je op deze foto enigzins. Bij Primeur zit hij net onder de rand. Als je de rand beet houdt, gaat het polyster nét naar beneden en zit er een wat scherpere rand, waarna de kabelaring begint. Dat vond ik vervelend aanvoelen. Welke is dan beter afgewerkt? Ik hoor verder weinig tot niets op dit forum over voor- en nadelen. Enkel dat je in 6km/u water geen snelle motor moet nemen, of een andere boot. Waardeer sommige reacties erg, maar echte antwoorden op deze vragen krijg je niet. Misschien ook omdat weinig mensen hier een tender hebben. De mensen die 'm wel hebben zijn tevreden, alles nieuw, alles doet het. Die komen pas over 10 jaar hier op het forum! ;-)

Anyway, de Maxima 620 zit al heel snel op 30.000 euro. Kapje erop, kussentjes, nog wat kleine zaken, vaarklaar maken, etc. Exclusief trailer. Met een 60pk die ik wil, zit ik aan de 35.000. Kun je nog korting krijgen waarmee het naar beneden gaat, maar het blijft enorm veel geld. Als ik een auto koop voor zoveel geld, zoek ik van voor tot achteren uit wat erop zit, wat ik ermee kan, etc. en ga ik proefritjes maken. Bij boten ligt dat allemaal anders. Weinig mensen hebben informatie en proefvaren is ook lastig omdat ze druk zijn.

Hoe hard je gaat met een 30pk of 40pk durf ik niet te zeggen. Met een 20pk ga je volgens mij nog geen 20, met een 60pk kun je zo'n 45km/u halen. Ik heb een vriend die heeft een heel ander type boot. Maar die had een motor die 45km/u kon, maar de motor boorde zich in het water, neus omhoog en het duurde vrij lang voordat hij op snelheid was. Nu heeft hij andere schroef eronder. Kan hij maximaal zo'n 30 à 35km/u, maar hij trekt als een jekko. Enkel door andere schroef. Je wil echt niet weten hoe vaak hij met zijn kinderen van zo'n 18 jaar op een wakeboard erachter heeft gevaren. Een 45km/u is flink snel. Vraag me niet hoe het gaat met wakeboarden. Maar een band erachter is dat méér dan genoeg.

Mijn idee is om toch voor 60pk te gaan en dan in de toekomst te kijken of ik d.m.v. andere schroef en eventueel andere zaken de boel kan verbeteren. Wat de wensen op dat moment dan ook zijn.

Nog één ding. Koop een trailer! :-) Die maken de prijskaart weer behoorlijk hoog. Ik woon in de buurt van de Alblas, waar ik ook maar 6km/u mag. Daar heb ik al een havenplek. Ik wil eerst daar gewoon beetje varen, ervaren hoe het is. Af en toe in de Biesbosch neerleggen m.b.v. trailer en kijken hoe dat ervaren wordt. De motor heb ik gewoon. Die maakt dan ook minder herrie met lage snelheden, bijvoorbeeld. En in toekomst wil ik 'm wellicht in andere haven leggen. Weet nog niet precies waar. Overigens komen ze je boot brengen waar je 'm wilt hebben. Je hebt niet metéén een trailer nodig.

Nog een tip: heb je al een havenplaats geregeld? Hier in de Alblas duurt het JAREN voor ik een plek heb. In de haven van Alblasserdam schijnt het 10 jaar te duren.
dvdstelt
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 18 Mei 2020, 12:05
ligplaats: Alblasserdam
info:

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Ruud_R8 » 25 Aug 2020, 22:32

Hi dvdstelt,

Dank voor je informatieve reactie. We waren inderdaad een beetje afgedwaald van de initiele vragen.

Ik heb inmiddels een aantal watersportzaken bezocht en krijg inderdaad ook met name te horen dat de voornaamste verschillen voortkomen uit het afwerkingsniveau. Tussen enerzijds de 'private label' merken en anderzijds 'merk'-tenders als Corsiva, Maxima, Oudhuyser, Primeur etc. (veel strakker afgewerkt) zijn de afwerkingsverschillen wel duidelijk zichtbaar. Verschillen in kuipdiepte en bootbreedte (hoe breder, hoe 'stabieler') zijn ook te begrijpen. Voor sommige tenders geldt daarnaast dat zwaardere uitvoeringen (50-60pk) van bepaalde buitenboordmotor-merken kennelijk niet altijd in de bun passen (bijv. Mercury 50-60pk past niet in de bun van een Corsiva 595). Al met al vind ik de her en der opgehaalde info eerlijk gezegd vrij summier, zeker gezien de bedragen die ermee gemoeid zijn. Het is inderdaad vaak de dealer van merk 'X' die niets negatiefs over merk 'Y' wil zeggen, maar..... Afwerking, looks, merknaam zullen allemaal meespelen. Maar goed, misschien zijn de verschillen wel klein. Dit geldt immers ook voor de grote buitenboordmotor-merken als Honda, Mercury, Suzuki en Yamaha. Wat me met name nog onduidelijk is, is in hoeverre er m.b.t. de kwaliteit van toegepast polyester grote verschillen zijn.

Wellicht dat er hier iemand meeleest die hier eveneens tegen aan gelopen is, ervaring heeft met een watersportzaak die (wel) uitgebreid kan voorlichten etc.

M.b.t. een havenplaats: als geregistreerd inwoner van Meerstad is dit 'inbegrepen', dus dat is gelukkig geen issue.
Ruud_R8
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 16 Aug 2020, 18:19
ligplaats: Meerstad
info: Beginner

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor bas » 26 Aug 2020, 12:11

Wat me met name nog onduidelijk is, is in hoeverre er m.b.t. de kwaliteit van toegepast polyester grote verschillen zijn.


Geen ervaring met sloepen, wel met speed-/consoleboten en polyester badkuipen en douchebakken ( pa zat in het sanitair). Meestal is de kwaliteit polyester niet zozeer het probleem maar meer de hoeveelheid die ze er van gebruiken en/of het (deels) weglaten van arbeidsintensieve verstijvingen.
Ik begon meestal met het openen van een luikje in de banken, dan weet je vaak al een hoop. Scharnieren niet goed uitgelijnt, speling op de schroeven van de scharnieren, en het hele spul voelt al flut aan. Gewoon een beetje duwen aan de binnenkant tegen alles, geeft het aan alle kanten mee dan gaat de gelcoat ook geen 100 jaar mee. Wil je er een seizoen mee varen prima, wil je het voor de lange termijn dan ver van weg blijven.
Wil je het voor de lange termijn dan zal er vroeg of laat ook wel eens een nieuw kapje, kussentjes en dat soort zaken in moeten. Bij een gerenomeerd merk zal dat wel te regelen zijn over 10 jaar, de goedkope merken zijn dan wss al lang weer verdwenen.

Al met al vind ik de her en der opgehaalde info eerlijk gezegd vrij summier, zeker gezien de bedragen die ermee gemoeid zijn.

Je bent een zeikerd die de verkeerde vragen stelt :mrgreen: . Ik vind dat ik dat mag zeggen want het klinkt nogal bekend. Zeker dit jaar verkopen sloepen net zo snel als krentebollen en dan kom je moeilijk doen met lastige vragen. Begin is over een financieringsplan en optiepakketen kussentjes, waarschijnlijk krijg je dan een heel ander gesprek.
Maar zonder gekheid, het is idd schofterig hoe je af en toe behandeld wordt. Ik heb geen concreet voorbeeld maar mijn voorkeur gaat uit naar de wat kleinere dealers/verkopers met een wat minder fancy showroom die ook niet op de grote beurzen staan.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor dvdstelt » 26 Aug 2020, 14:03

bas schreef:Begin is over een financieringsplan en optiepakketen kussentjes, waarschijnlijk krijg je dan een heel ander gesprek.


Hehehe, dat zit er dik in.

Overigens als je naar de prijzen kijkt. Bij Maxima bijvoorbeeld

Extra brandstoftank 12/ 24 liter € 140,=


Als je dan gaat zoeken op internet naar een brandstoftank van 24 liter, kom je met de duurste op zo'n €50 !!!
Dan zijn er ook nog zaken zoals Zwemtrap RVS die voor €500 gaat, maar daar hebben ze dan nog installatiewerk aan. Maar een startpakket met fenders, landvasten e.d. en dat kun je zo van internet trekken voor minder.

Snap niet helemaal waar dat allemaal vandaan komt. Ik wil wel meteen het nodige erop & erin, zoals een kap, koelkast, zonnedek, etc. Maar biminitop wacht ik nog even mee. Vind ik echt lelijk op elke boot en ik moet eerst maar eens 8 uur op de boot in de zon zitten, om zo'n ding te kunnen waarderen ;-)
dvdstelt
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 18 Mei 2020, 12:05
ligplaats: Alblasserdam
info:

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor dvdstelt » 26 Aug 2020, 14:15

bas schreef:Geen ervaring met sloepen, wel met speed-/consoleboten en polyester badkuipen en douchebakken ( pa zat in het sanitair).


Misschien weet jij dat. Of eventueel iemand anders?

Maakt het nog uit welke kleur je aan de binnenkant of buitenkant neemt? Ik zit te twijfelen over een donkergrijze buitenkant én binnenkant. Of een niet standaard RAL kleur aan de buitenkant en de binnenkant wit. Ik hoor verhalen dat er met een kleur aan de binnenkant extra poetswerk e.d. is. Maar heeft het voor de toekomst nog verschil? Bijvoorbeeld als ik mijn anti-fouling laag wil vernieuwen? Zitten er dan extra kosten aan vanwege de afwijkende RAL kleur? Of is wit aan binnen en buitenkant de beste keuze, vanwege ... ?
dvdstelt
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 18 Mei 2020, 12:05
ligplaats: Alblasserdam
info:

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor bas » 26 Aug 2020, 16:10

Voor het aanbrengen van antifouling zie ik geen probleem in een afwijkende kleur. Die extra kosten voor een afwijkende kleur zullen dan in de aanschaf zitten.
Extra poetswerk heb je met alle donkere kleuren, elke spetter water die opdroogt zie je zitten, wat dat betreft net auto's.
Voor de binnenkant wordt een donkere kleur wel bloedheet met een zonnige dag. Da's echt niet aangenaam als je velletje net even naast een kussen op het polyester land maar geef toe, ik vind het vaak wel een stuk mooier als het niet wit is.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Problemtullip » 27 Aug 2020, 19:16

Goedendag,

Heb zelf 1 seizoen met een corsiva 500 gevaren in combinatie met een 25 pk mercury.

Al met al een leuke boot om te zien, maar die krengen zijn niet koersvast, je stuurt je een ongeluk. Boot is erg licht en dus ook extreem gevoelig voor zijwind.

Leuk een motor in de bun.. Maar je kan er niets mee.. Iets in de schroef? Nou duikbril op en adem in... Totaal niet praktisch. Bun kap zat niet lekker in de schanieren dus sloot niet lekker als je hem open had gehad, opzich niet heel erg maar wel vervelend.

Dan komen we op de resonatie, je word helemaal gek.. Overal begin je rubbers tussen te stoppen.

Met de 25 pk mercury ging hij enkel als ik er alleen in zat in plane en raakte zo'n 20 a 25 kmph aan.

Het lijkt allemaal leuk, maar denk 2x na voordat je 30k uitgeeft. Zou daarvoor persoonlijk eerder kijken naar een degelijke inboard diesel 2de hands waar alles al op en aan zit, want als je een motor in een bun hebt, ben je toch al Afhankelijk van een dergelijke bootwal.

Mischien niet wat je wilt horen, maar dit was mijn ervaring met deze "luxe" tenders..

Heel veel succes met je zoektocht

PS getypt op telefoon, dus excuses voor eventuele fouten
Problemtullip
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 27 Aug 2020, 15:32
ligplaats: Giethoorn
info: Houten "Riva" stijl motorbootje

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor dvdstelt » 28 Aug 2020, 23:04

Problemtullip schreef:Dan komen we op de resonatie, je word helemaal gek.. Overal begin je rubbers tussen te stoppen.


Hehehe, dat klinkt inderdaad niet als optimaal. Heeft hij dat vanaf het begin gedaan? M.a.w. zou ik tijdens een proefvaart dit al moeten kunnen ervaren? Waar moet ik dan op letten?

Bedankt voor het delen van je ervaring. Interessant.
dvdstelt
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 18 Mei 2020, 12:05
ligplaats: Alblasserdam
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten