Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Ruud_R8 » 16 Aug 2020, 18:45

Hi Forumleden,

Binnenkort wordt ons nieuwe huis nabij het water (Meerstad; nabij Groningen) opgeleverd. Om maximaal van het meer (en de waterrijke omgeving) te kunnen genieten, ben ik me reeds enige tijd aan het oriënteren op de aanschaf van een sloep/tender (circa 6m). Budget 20-25k. Voorkeur gaat, onder meer vanwege het relatief beperkte onderhoud, uit naar een polyester tender. Vaargebied betreft met name de meren (en vaarwegen er naar toe) in de provincies Groningen en Friesland. M'n kids zullen het daarbij leuk vinden om af en toe 'op snelheid' voortgetrokken te worden op een opblaasboot etc.

Na veel op internet te hebben gelezen en diverse watersportzaken te hebben bezocht, heb ik twee hoofdvragen. Hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen!

1. O.b.v. het budget lijk ik in de categorie Corsiva, Maxima en Oudhuyser terecht te komen, alsmede diverse 'private label' boten als Florijn, Lago Amore, Reitdieper etc. Met name de Corsica 595 en de Maxima 600 zien er beide strak uit. Het is me hierbij niet helemaal helder in hoeverre er sprake is van kwaliteitsverschil tussen deze (en andere soortgelijke) merken (begrijp dat ze allemaal in Polen worden gemaakt) of dat het alleen afwerking/uiterlijk is. Hoor graag jullie ervaringen!
2. Ik beschik over Vaarbewijs I. Als ik het goed begrijp, is met een 30-40pk motor met een tender van circa 6m (en 3-4 personen aan boord) al een aardige snelheid te halen. Ben erg benieuwd naar wat de 'meerwaarde' van een upgrade naar 50 of 60pk is (geeft dit daadwerkelijk veel meer snelheid dan een 30/40pk?), ook gegeven dat de kosten (aanschaf, onderhoud en mogelijk ook verzekering) mogelijk aanzienlijk hoger zijn.

Hoor graag!
Ruud_R8
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 16 Aug 2020, 18:19
ligplaats: Meerstad
info: Beginner

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Kwokko » 16 Aug 2020, 19:46

Om je enthousiasme direct maar even te gaan temperen,ik denk namelijk dat er weinigen in Tersluis ,zo heet die wijk namelijk ,het waarderen dat jij daar op laagvliegsnelheid over dat kleine meer gaat racen.
En je mag dan in het bezit van een vaarbewijs zijn,je hebt dus ook kennis van het feit ,dat de toegestane snelheid vanaf Meerstad zowel in noordelijke als zuidelijke richting , 6 km per uur is.
Laag vliegen kun je daar bij de buurman op de waterski baan( als die nog operationeel is tenminste)
Vanaf de Slochtersluis zul je Eemskanaal op moeten,en daar geld een snelheid van circa 16 km/h.
Bij iedere brug daarover hangen camera's . De bruggen worden op post Oostersluis bediend tot brug 15.
Op Slochterdiep en Afwateringskanaal richting Schildmeer is het niet toegestaan,om deze te gebruiken als mogelijke start en en landingsbaan. :lol: :lol:
Max snelheid is daar 6km/h.
Een directe verbinding met Friesland is er niet voor plezier vaartuigen,tenzij je via het van Starkenborchkanaal wil.
Via het Reitdiep kan ook,maar dan ga je via het Lauwersmeer.
Wil je dus plezier beleven met vele anderen,dan adviseer ik je,om een getemperde snelheid aan te houden daar,want snelvaar mogelijkheden zijn er daar namelijk niet.
Laatst gewijzigd door Kwokko op 16 Aug 2020, 20:55, in totaal 2 keer gewijzigd.
Kwokko
 

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Ruud_R8 » 16 Aug 2020, 19:55

Hallo Kwokko,

Dank voor je reactie. Ik ben bekend met de (snelheids)beperkingen in de directe omgeving van Meerstad. Verneem graag of je me ook kunt helpen met de vragen die ik heb.
Ruud_R8
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 16 Aug 2020, 18:19
ligplaats: Meerstad
info: Beginner

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Kwokko » 16 Aug 2020, 20:19

Ruud_R8 schreef:Hallo Kroko.


Kroko?

Het lijkt me beter dat je datgene aanschaft op basis wat het gebied hier toelaat.
Uiteraard zal van Dijk in Winsum je de grootste en duurste uitvoering willen verkopen.
Maar de koper blijft ten allen verantwoordelijk ervoor,hoe hij daarmee om gaat.
En met die vermogens die jij op het oog hebt ,daar heb je hier niks aan.
Het gebied leent zich daar niet voor.
Neem er een trailer bij,en laat het te water op het Lauwersmeer.
Daar heb je de ruimte.
Kwokko
 

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Ruud_R8 » 16 Aug 2020, 22:07

Een trailer lijkt me inderdaad handig. Heb je ervaring met Van Dijk in Winsum?
Ruud_R8
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 16 Aug 2020, 18:19
ligplaats: Meerstad
info: Beginner

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Kwokko » 16 Aug 2020, 23:20

Ruud_R8 schreef: Heb je ervaring met Van Dijk in Winsum?

Ben er wel eens geweest ja.
Hele nette mensen,en als ik de andere mensen zo hoor, ken er wel meerdere die daar iets gekocht hebben,kun je ze wel vertrouwen.
Enigste nadeel is, je moet daar met een trailer naar toe,want direct aan het water zitten ze niet.
Het Aanleg 18 te Winsum ,iets voorbij de Praxis op dat industrieterrein.
Maar goed, waar wil je in de omgeving van Groningen ook anders naartoe.
Rekabo( REpareerd KApotte BOten :lol: :lol: ) Wim, is al jaren foetsie, de opvolger daarvan, Leo is ook al wijlen,zat bij of beter gezegd, zat waar nu de Gideonbrug ligt.
Verder heb je nog die bij Meerwijk - Hoogezand.

Jij noemt het merk, Reitdieper.
Dat is ook zo'n boot die in Polen ie gebouwd en alleen door Van Dijk wordt verkocht.
Ander kleurtje,andere kussen en je hebt een ander merk.
Wat de kwaliteit daarvan is,moet je maar afwachten.
Elders inruilbaar later?

Nog even een tip.
Koop dit jaar geen boot meer,want Jan en alleman zit nu wegens corona in Nederland.
Men geeft grif het geld nu uit aan dergelijke boten,dus ze zijn stervens duur nu,vraag is hoog,aanbod is laag,dus prijs is er naar.
Als Corona volgend jaar weg is,of afgevlakt,gaat men weer naar het buitenland toe,en komen ze massaal te koop.
Kun je dan een luxe kopen voor een standaardprijs.
Seizoen is toch bijna over,nog anderhalve maand,en heb je ook deze winter geen stallingskosten.
Kwokko
 

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Midsomer Sylt » 17 Aug 2020, 09:40

Corsiva en Oudhuyzer zijn merken die al tientallen jaren bestaan. Al jaren lang duiken er ieder jaar weer nieuwe merken op die vaak net zo snel ook weer verdwenen zijn. Waar je dan met problemen terecht kan die onder garantie zouden moeten vallen is dan de vraag.
Onze eerste boot was een Oudhuyzer 510 met een nieuwe 15 pk buitenboordmotor van een a merk. Als we een paar uur aan het varen waren vonden we het geluid van de motor zeer onprettig, we zaten daarom zelden naast elkaar achter het roer maar wisselden elkaar af. Deze hebben we dus ingeruild voor een sloep met een inboard motor met 33 pk. Dit vaart zoveel rustiger, zelfs onze huidige inboard motor met 240 pk is prettiger voor het gehoor dan de buitenboordmotor. De Oudhuyzer sloep vonden wij een prima sloep, netjes afgewerkt.

Ik zou me eerst afvragen hoe de verhouding is tussen snel varen en rustig varen.
Als je slechts af en toe snel wil varen zou je je af kunnen vragen of het het waard is om:
een duurdere motor aan te schaffen
Met meer lawaai te varen
Of het vaargebied geschikt is
Duurdere verzekering

Wat betreft de meerwaarde van een motor met groter vermogen, een verkoper met kennis van zaken kan je als het goed is vertellen hoeveel sneller je kan met een 30-40-50-60 pk. Hou ook rekening met de rompsnelheid van de boot, ongeacht het motorvermogen sneller dan de rompsnelheid gaat een boot nooit.
Midsomer Sylt
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 Apr 2017, 13:06
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Marie Christina » 17 Aug 2020, 09:54

Da's niet waar.
Nóg meer power en hij gaat over de rompsnelheid heen en dan gaat hij ook écht hard: planeren.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Midsomer Sylt » 17 Aug 2020, 10:26

@ Marie Christina, dank je wel. Ik heb weer wat bijgeleerd. Hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rompsnelheid staat het helder uitgelegd.
Midsomer Sylt
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 Apr 2017, 13:06
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe sloep/tender - hulp gevraagd!

Berichtdoor Popeye » 17 Aug 2020, 10:50

Midsomer Sylt schreef:@ Marie Christina, dank je wel. Ik heb weer wat bijgeleerd. Hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rompsnelheid staat het helder uitgelegd.

Je hebt de waterverplaatser, halfglider en glider. De eerste kan niet harder dan zijn rompsnelheid.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Volgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten