zal ik, 7kinderen, me even voorstellen

Re: zal ik, 7kinderen, me even voorstellen

Berichtdoor gast » 08 Jan 2012, 11:24

Nog even op internet aan het spitten geweest en eigenlijk is het heel duidelijk als we gewoon de basisregel van het VB1 hanteren.

Voor welke vaartuigen heb ik een Klein Vaarbewijs nodig?
[b]In Nederland geldt een Klein Vaarbewijsplicht voor:
• pleziervaartuigen vanaf 15 meter, en/of
• motorboten kleiner dan 15 meter die sneller kunnen varen dan 20 km per uur
[/b] :!: :idea:

• Klein Vaarbewijs I
Voor het varen op rivieren, kanalen en meren, met uitzondering van de Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer (incl. Markermeer en IJmeer), de Waddenzee, de Eems en de Dollard.

• Klein Vaarbewijs II
Voor het varen op alle binnenwateren, dus inclusief de Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer (incl. Markermeer en IJmeer), de Waddenzee, de Eems en de Dollard.

Wij adviseren u dan ook altijd Klein Vaarbewijs 1 te halen voor u met uw eigen boot de Nederlandse binnenwateren opgaat. Op zee is iedereen verplicht aan bepaalde eisen te voldoen, ook de booteigenaren zonder vaarbewijs. Het internationaal geldende SOLAS-verdrag verplicht u tot een gedegen voorbereiding van de reis. Zo moet u volgens
dit verdrag het weerbericht goed in de gaten houden, over voldoende brandstof beschikken, medicamenten meenemen en andere veiligheidsmaatregelen nemen. Daarnaast moet uw bemanning goed voorbereid zijn op calamiteiten op het water. Als u in bezit bent van een vaarbewijs, kunt u direct aantonen dat u kennis hebt van
veiligheidsmaatregelen de vaarregels en de reglementen op het water. Dat is belangrijk, want iedereen is verplicht de wet te kennen.

Het vaarbewijs is verplicht voor schippers op motorboten die sneller varen dan 20 kilometer en op schepen langer dan 15 meter.
Vaarbewijs 1 behandelt de verkeersregels, omgaan met het schip, de weg vinden op het water, voorbereiding en veiligheid.
Vaarbewijs 2 is voor vaarbewijsplichtige :!: :idea: schepen die komen op IJsselmeer, Waddenzee, Eems/Dollard of de Zeeuwse stromen.
De stof uit vaarbewijs 1 wordt diepgravender behandeld. Plus berekenen van varen met stroming en wind op de waddenzee en scheepvaartreglementen.
gast
 

Re: zal ik, 7kinderen, me even voorstellen

Berichtdoor Klaas » 08 Jan 2012, 11:31

het hoeft niet, maar het is gewoon verstandig het wel te hebben.
en als je wordt aangehouden maak je een goede beurt. :D
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: zal ik, 7kinderen, me even voorstellen

Berichtdoor gast » 08 Jan 2012, 11:47

Dat is een ander discussiepunt.
heb je er geen ben je wel verplicht de regels te kennen of te kunnen naslaan.
Dit kan bijv met een recente Almanak d1
gast
 

Re: zal ik, 7kinderen, me even voorstellen

Berichtdoor sinty » 08 Jan 2012, 14:20

mis ik nou iets ?
Klein Vaarbewijs I
Voor het varen op rivieren, kanalen en meren, met uitzondering van de Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer (incl. Markermeer en IJmeer), de Waddenzee, de Eems en de Dollard.

• Klein Vaarbewijs II
Voor het varen op alle binnenwateren, dus inclusief de Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer (incl. Markermeer en IJmeer), de Waddenzee, de Eems en de Dollard.
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: zal ik, 7kinderen, me even voorstellen

Berichtdoor sinty » 08 Jan 2012, 14:27

Er zijn drie verschillende soorten kleine vaarbewijzen die u kunt halen: vaarbewijs 1 (VB1), het aanvullend vaarbewijs (VBA) en vaarbewijs 2 (VB2). Vaarbewijs VB1 is geldig voor alle schepen met een lengte tot 25 meter. Hiermee mag je met je boot alle rivieren, kanalen en meren op. Op één meer mag je niet komen: het IJsselmeer. Wil je daar toch gaan varen, dan moet je tevens vaarbewijs VBA halen. Je mag dan ook varen op de Waddenzee en de Ooster- en Westerschelde. Vaarbewijs VB1 en VBA samen noemen we vaarbewijs 2, het VB2.

Het is belangrijk dat uw vaarbewijs is afgestemd op uw vaargedrag. Zo mag u het IJsselmeer alleen opgaan als u in het bezit bent van Klein Vaarbewijs 2 of de aanvulling op Klein Vaarbewijs 1, Vaarbewijs A.
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: zal ik, 7kinderen, me even voorstellen

Berichtdoor gast » 08 Jan 2012, 14:33

Behalve dus als je schip/boot niet vaarbewijsplichtig is.

Voorbeeld; Doerak 650 met 8 pk diesel is 6,50 lang en gaat 12 kmph.
Voor deze boot heb je geen vaarbewijs nodig en is dus niet vaarbewijsplichtig.
Als deze dat wel was heb je voor alle wateren VB1 nodig met uitzondering van de gebieden waar een VB2 plicht van kracht is voor vaarbewijsplichtige boten. Wat de Doerak dus niet is.
gast
 

Re: zal ik, 7kinderen, me even voorstellen

Berichtdoor sinty » 08 Jan 2012, 14:42

chaea, ik heb eigenlijk altijd gedacht ,dat het ijsselmeer vaarbewijs plichtig was ook voor scheepjes onder de 15 meter en niet harder dan 20 km p.u het is inderdaad een beetje verwarrend .ik heb destijds het zekere voor het onzekere genomen .wat mischien achteraf niet verplicht is. maar ik wil dan toch even benadrukken dat je moet weten waar je mee bezig bent op die plas en niet te makkelijk er over denkt. helemaal niet met een schuit vol kinderen maar daar houd klaas wel rekening mee denk ik .
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: zal ik, 7kinderen, me even voorstellen

Berichtdoor gast » 08 Jan 2012, 14:59

Eerlijk gezegd had ik die gedachte ook altijd maar na discussie met een (IJsselmeer)zeiler heb ik getracht een duidelijk antwoord te vinden op internet. Kon ik niet vinden en ook vanochtend na het lezen op verschillende sites staat nergens dat het VB2 verplicht is voor niet vaarbewijsplichtigen. Als je het dan van de andere kant bekijkt staat het al duidelijk beschreven bij VB1.
gast
 

Re: zal ik, 7kinderen, me even voorstellen

Berichtdoor Onrust » 08 Jan 2012, 16:02

Je hebt alleen een vaarbewijs nodig als je schip vaarbewijsplichtig is. I.g.v. het IJsselmeer is dus VB1 + VBA (oftewel VB2) nodig.

Dat het überhaubt zinvol is om je vaarbewijs te hebben staat buiten kijf. Al was het alleen maar om de regels te kennen want daar ontbreekt het bij sommigen nog wel eens aan. ;)
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:59
Woonplaats: Heerhugowaard
ligplaats:
info:

Re: zal ik, 7kinderen, me even voorstellen

Berichtdoor fatboy » 08 Jan 2012, 20:18

Klein Vaarbewijs I
Voor het varen op rivieren, kanalen en meren, met uitzondering van de Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer (incl. Markermeer en IJmeer), de Waddenzee, de Eems en de Dollard.

• Klein Vaarbewijs II
Voor het varen op alle binnenwateren, dus inclusief de Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer (incl. Markermeer en IJmeer), de Waddenzee, de Eems en de Dollard.

zoals chaea al schreef groet jan
fatboy
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 14:59
Woonplaats: drachten
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten