Aan de gang met een oude houten sloep

Aan de gang met een oude houten sloep

Berichtdoor Tinus80 » 08 Aug 2019, 22:04

Hallo Allemaal,

Ik heb me al even ingelezen hier en net toch maar even een account aangemaakt.

Tijdje terug heb ik een teak houten overnaadse engelse sloep (1955) van iemand overgenomen. Voor de koop heb ik op een aantal punten, met een kleine priem gecontroleerd op houtrot, dit leek toen mee te vallen. Het is een opknapper en daar was de prijs ook naar, ik verwacht ook niet op korte termijn te kunnen varen. Maar als ie volgend seizoen het water in kan, zou ik gelukkig zijn. De sloep light nu ongeveer 2 jaar droog opgeslagen in een jachtloods. En is waterdicht met een werkende motor uit het water gekomen (volgens verkoper en jachthaven).

Najaar, Winter en Voorjaar heb ik de tijd om op vrije dagen en in de weekenden aan de slag te gaan. Momenteel ben ik bezig met het kaal maken van de romp, ik doe eerst de onderwaterlijn waar zowel aan de binnen- en buitenkant een teerlaag zit. Deze ben ik aan het afkrabben met een vacuumkrabber, wat redelijk goed gaat maar wel veel tijd kost.

Hierna wil ik checken of de inboard diesel goed start het gaat om een ruggerini rm90. Er zit helaas geen accu meer bij, dus ik vroeg mij af wat nu de handigste manier is om hem te starten. Kan ik een accu lenen, diesel toevoer slang in jerrycan en daarna koelwaterslang in emmer water, of ga ik dan tegen problemen aan lopen? Ik wil alleen checken of ie start en heel even kan lopen.

youtube link motor: https://www.youtube.com/watch?v=DVZvRBd6Dd0

Groet Martin

Afbeelding
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Aan de gang met een oude houten sloep

Berichtdoor Marie Christina » 09 Aug 2019, 09:06

Je vraag kan ik niet met zekerheid beantwoorden, maar ik wil je wel alvast een waarschuwing meegeven.
De kans dat je boot nog steeds waterdicht is is namelijk heel klein.
Een houten boot die twee jaar droog heeft gestaan droogt dermate uit dat er naar alle waarschijnlijkheid kieren tussen de gangen zijn ontstaan.
Hoeft niet perse, maar de kans is wel heel groot

Dat is heel normaal, maar als je hem straks te water legt zorg dan dat je hem gelijk weer kan lichten, mocht dit nodig zijn.
Bij houten boten is het dan heel normaal om de boot gedeeltelijk vol te pompen om het hout vol te laten trekken.
Dan zal je dus wel iets moeten verzinnen voor de motor.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Aan de gang met een oude houten sloep

Berichtdoor Tinus80 » 09 Aug 2019, 12:03

Dank voor de reactie, ik ben mij bewust van de werking van het hout bij een boot die zo lang op het droge heeft gelegen. Na het nodige onderhoud loop ik er ook aan te denken om te kijken om hem de eerste week gedeeltelijk met een takel in het water te hangen oid.

Marie Christina schreef:Je vraag kan ik niet met zekerheid beantwoorden, maar ik wil je wel alvast een waarschuwing meegeven.
De kans dat je boot nog steeds waterdicht is is namelijk heel klein.
Een houten boot die twee jaar droog heeft gestaan droogt dermate uit dat er naar alle waarschijnlijkheid kieren tussen de gangen zijn ontstaan.
Hoeft niet perse, maar de kans is wel heel groot

Dat is heel normaal, maar als je hem straks te water legt zorg dan dat je hem gelijk weer kan lichten, mocht dit nodig zijn.
Bij houten boten is het dan heel normaal om de boot gedeeltelijk vol te pompen om het hout vol te laten trekken.
Dan zal je dus wel iets moeten verzinnen voor de motor.
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Aan de gang met een oude houten sloep

Berichtdoor bas » 09 Aug 2019, 12:37

Hierna wil ik checken of de inboard diesel goed start het gaat om een ruggerini rm90. Er zit helaas geen accu meer bij, dus ik vroeg mij af wat nu de handigste manier is om hem te starten. Kan ik een accu lenen, diesel toevoer slang in jerrycan en daarna koelwaterslang in emmer water, of ga ik dan tegen problemen aan lopen? Ik wil alleen checken of ie start en heel even kan lopen.

Accu lenen kan, een lader erbij is wellicht handig als het niet snel lukt. Je wilt met een jerrycan aan de gang? Dan concludeer ik hieruit dat er geen tank inzit of dat deze buiten gebruik Is? Kan met een jerrycan maar dan moet je wel je brandstofsysteem ontluchten en de retour ook terug voeren naar je jerrycan. Een emmer water is snel leeg, zou zelf proberen om een tuinslang in de wierpot te steken. Het rubber impellortje van de koelpomp kan erg slecht tegen droog lopen. ( ben ik er voor het gemak vanuit gegaan dat je buitenboord koeling hebt)
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Aan de gang met een oude houten sloep

Berichtdoor redmiller » 09 Aug 2019, 16:37

Je zou er ook voor kunnen kiezen om het geheel in een 2k lak te zetten. Eerst heel veel lagen flinterdunne injecteer en dan lakken. Daarmee conserveren je het hout heel duurzaam. Je moet alleen heel zeker van zijn dat het hout droog is, anders tot het hout van binnen weg.

Ik ben in ieder geval nog steeds blij met deze aanpak.



Je vind op internet wel meer projecten van dit soort sloepjes.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Aan de gang met een oude houten sloep

Berichtdoor Tinus80 » 10 Aug 2019, 09:41

Accu lenen kan, een lader erbij is wellicht handig als het niet snel lukt. Je wilt met een jerrycan aan de gang? Dan concludeer ik hieruit dat er geen tank inzit of dat deze buiten gebruik Is? Kan met een jerrycan maar dan moet je wel je brandstofsysteem ontluchten en de retour ook terug voeren naar je jerrycan. Een emmer water is snel leeg, zou zelf proberen om een tuinslang in de wierpot te steken. Het rubber impellortje van de koelpomp kan erg slecht tegen droog lopen. ( ben ik er voor het gemak vanuit gegaan dat je buitenboord koeling hebt)


Er zit nog wel een tank in, alleen daar zit oude diesel in. Daarom wil ik even testen of ie aanslaat op een oude diesel. Alleen het is nog even zoeken naar de koelwater invoer. Ik zie aan de onderkant twee invoeren zitten, een gat en een soort filter. Komt die iemand bekend voor? :)

Afbeelding
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Aan de gang met een oude houten sloep

Berichtdoor bas » 10 Aug 2019, 10:17

De achterste is een waterschepje. Heeft idd ook een beetje een filter functie. Dit zal hoogstwaarschijnlijk de aanzuig voor het koelwater zijn. Voor zekerheid zijn wat foto's van de binnenkant van de boot/motor nodig. Wat het voorste gat voor functie heeft kan ik zo 1,2,3 ook niet zeggen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Aan de gang met een oude houten sloep

Berichtdoor broekerhaven » 10 Aug 2019, 10:29

Ik zou eerst de motor plus koppeling eruit halen en de tuinslang een paar dagen in de boot hangen.

Dan kun je buiten de boot de motor gaan testen met SCHONE VERSE diesel.

Ook de koeling kan je dan simpel in een emmer laten aanzuigen en retouneren , zo heb je ook even geen filters nodig.

Op deze manier kan je dan overzichtelijk je motor leren kennen en alles in de gaten houden als deze draait.

Ook de boot kan dan weer "wellen" en je weet of er grote lekken of andere doorvoeren zitten.
De staat van de schroefas komt zo ook aan het licht.

Als het water wel snel stijgt , doe dan even een paar spanbanden om de boot om de druk op te vangen.
En vullen tot 15cm boven de waterlijn is voldoende om te beginnen.

Op deze manier hebben we al meerdere houten boten met succes terug gebracht op het water .
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Aan de gang met een oude houten sloep

Berichtdoor Tinus80 » 11 Aug 2019, 13:37

bas schreef:De achterste is een waterschepje. Heeft idd ook een beetje een filter functie. Dit zal hoogstwaarschijnlijk de aanzuig voor het koelwater zijn. Voor zekerheid zijn wat foto's van de binnenkant van de boot/motor nodig. Wat het voorste gat voor functie heeft kan ik zo 1,2,3 ook niet zeggen.


waterschepje was idd voor de aanvoer. Ik heb de diesel invoer omgeleid naar een kleine jerrycan met verse diesel, accu geleend, motor heel even gestart en direct weer uitgezet. Hij gooide er nog wat oud koelwater uit, maar weet nu dat ie iig goed werkt loopt. Op naar de volgende werkzaamheden :)
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Aan de gang met een oude houten sloep

Berichtdoor Tinus80 » 11 Aug 2019, 13:40

broekerhaven schreef:Ik zou eerst de motor plus koppeling eruit halen en de tuinslang een paar dagen in de boot hangen.


Dat is wel het beste idd, echter voor een beginner als ik heel veel werk met de nodige risico's. Bovendien zijn de middelen en ruimte beperkt om ie in een jachthaven loods ligt.
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:


Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten