Even voorstellen

Even voorstellen

Berichtdoor scandi » 03 Aug 2019, 22:58

Hoi allemaal,
ik heb me aangemeld op het forum, en wil me even voorstellen. Ik ben André, 42 en ben woonachtig in Zuid Zweden. Ik ben werkzaam geweest in de beroepsvaart, maar heb als watersporter weinig ervaring. Ik ben al geruime tijd opzoek naar 'de' juiste boot, maar dat blijkt lastiger dan ik zou wensen.
Dit komt door een aantal factoren. Als eerste een beperkt budget, ten tweede door mijn voorgenomen vaargebied; Baltische-, Oost- en Noordzee (jaar rond), en wellicht door het soort boot dat ik zoek. Ik ben bekend met grote stalen schepen, Ik weet hoe het te onderhouden en te repareren. Ik heb er een 'gevoel' bij, dit maakt het lastig, want een motorboot van 12 tot 15 meter is iets anders dan een schip. (een boot past wel op een schip, een schip niet op een boot, om te duiden wat ik bedoel) Ik moet dus op een andere manier naar mijn begrip -varen- gaan kijken. Vandaar dat ik hier graag jullie kennis en ervaringen lees en leer.

Tot nu toe zocht ik een zeewaardige stalen motorboot met afsluitbare machinekamer, en voldoende leefruimte om voor langere tijd aan boord te zijn. In mijn zoektocht heb ik de kruisers en zeilschepen uitgesloten, wat er overblijft is een schone droom van een niet te betalen jacht, of een hopeloze ondergang van een boot die bij het eerste zeezout al krimpen in de lassen krijgt... wellicht dat er hier ervaren watersporters zijn die mij kunnen helpen om vanuit een breder perspectief naar mijn wensen te kijken.

Vriendelijke groet, André
Met de wind van morgen, kun je vandaag niet zeilen!
scandi
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 Aug 2019, 19:35
ligplaats: Karlshamn Zweden
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Christian2019 » 04 Aug 2019, 05:58

Welkom André en succes met de zoektocht naar de juiste boot
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)

Re: Even voorstellen

Berichtdoor broekie » 04 Aug 2019, 08:51

Hallo Andre, ik denk dat jij met je wensen in een behoorlijk schip terecht komt.
CE B met zee uitrusting.
Ik was pas op een LINDEN Kotter van 15.00 meter. die zou zeker voldoen.
Maar een Pilot 44 of 50 ook.

Wat denk je uit te geven?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Popeye » 04 Aug 2019, 11:59

Ook Noordzee, en het jaar rond? Kun je dan niet beter een ex-visser kiezen?

Groet Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Even voorstellen

Berichtdoor scandi » 04 Aug 2019, 14:23

Christian, Broekie en Poeye, dank jullie voor de reactie.

ik heb een beperkt budget van 50.000 euro, waarbij ik de voorkeur geef aan een kwalitatief goede boot met de nodige basis uitrusting.
ik hecht niet aan luxe, maar veiligheid vindt ik wel belangrijk omdat ik solo vaar.

Het liefst zit ik in de zomermaanden op de Noordzee en in de maanden met ruwer weer op de meer beschutte Baltische of Oostzee (brakwater). Afhankelijk van het ijs zal ik in de winter ergens rond Karlshamn belanden. Hiermee kom ik op de volgende redenering; Als ik in de winter verantwoord de Noordzee op zou kunnen, heb ik een aanmerkelijk groter vaargebied. Dit geeft de mogelijkheid om afhankelijk van weer en omstandigheden, het hele jaar een beetje rond te scharrelen van plek naar plek ipv tochten vanuit de thuishaven.


Ik heb even snel naar een Linden gekeken, en die worden i.d onder de CE-B gebouwd. Ik twijfel niet aan de bouw, maar zo op het oog was ik verrast dat dit model een optie kan zijn. Zoals gezegd ik weet weinig van plezierjachten die men veilig de zee op stuurt. Mijn gedachte is nu eenmaal dat je veel vrijboord en vermogen/snelheid nodig hebt, en dat vindt ik lastig in te schatten.

Een Vissersboot is zeker wel een optie, al is mijn ervaring tijdens mijn zoektocht dat ze vaak relatief veel dekoppervlak hebben in verhouding tot de accommodatieruimte, geldt niet voor allemaal natuurlijk, maar is wel een van mijn criteria.

groeten André
Met de wind van morgen, kun je vandaag niet zeilen!
scandi
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 Aug 2019, 19:35
ligplaats: Karlshamn Zweden
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor scandi » 04 Aug 2019, 18:56

even een correctie;
Citaat uit eigen werk: "Een Vissersboot is zeker wel een optie, al is mijn ervaring tijdens mijn zoektocht dat ze vaak relatief veel dekoppervlak hebben in verhouding tot de accommodatieruimte, geldt niet voor allemaal natuurlijk, maar is wel een van mijn criteria." hiermee bedoelde ik dat mijn criteria is dat ik zoveel mogelijk accommodatieruimte heb ipv dekoppervlak.

Daarnaast lijkt het vrij lastig om lowbudget een CE-B te vinden. Oudere schepen missen deze certificering in sommige gevallen terwijl ze zeker hun dienst op zee bewezen hebben. Wellicht ben ik wat kort door de bocht, maar de certificering is in de basis niet meer dan de berekening van het casco met daarnaast de voorwaarden aan de techniek voor de betreffende boot waar de certificering op van toepassing is. Dat dit niet universeel is begrijp ik, maar is er ergens te vinden uit welke voorwaarden en criteria de klasse B moet voldoen? De rede dat ik hier over na denk is omdat het me een veilig uitgangspunt lijkt..

gr. André
Met de wind van morgen, kun je vandaag niet zeilen!
scandi
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 Aug 2019, 19:35
ligplaats: Karlshamn Zweden
info:


Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten