Nieuw op het forum! Meteen een vraagje

Nieuw op het forum! Meteen een vraagje

Berichtdoor Kimmie24 » 12 Jun 2019, 19:26

Hi all,

Ik ben nieuw hier op het forum. Het leek me een ontzettend leuk idee om samen met mijn kids zo nu en dan te gaan varen op een plas bij ons achter. Begonnen met het kopen van een rubberbootje van 50 euro met een Minn Kota 30lbs fluistermotor. Al snel kwam ik erachter dat dat niet is wat ik wilde. Bootje geen opblaasbare kiel en veel te weinig vermogen om ook fatsoenlijk tegen de wind in de kunnen varen.

Daarna de switch gemaakt naar een Allpa 240cm rubberboot met alu bodem en opblaasbare kiel. Hierbij een 86lbs fluistermotor aangeschaft. Beviel al een stuk beter maar was toch nog niet helemaal je van het. Met name het sturen was allemaal wat "onstabiel".

Toen viel mijn oog op Torqeedo. Heb een Torqeedo Travel 1003 gekocht met 530Wh interne accu. Al snel bleek dat de actieradius qua vaartijd tegen viel. Dus de Torqeedo 1003 verkocht en de Torqeedo Travel 1003CS gekocht. Dit is in principe dezelfde als de 1003 maar dan met een 915Wh accu. Ik blijf sowieso bij electrisch varen en bij Torqeedo alleen overweeg nu nog een overstap naar de Cruise. Dit zijn nog net wat zwaardere modellen dan de Travel modellen. Qua motor ben ik er dus wel uit.

Dan de boot zelf. De Allpa bleek toch wat te klein met 240cm dus iets groter gekocht, de Talamax TLA-250. Deze heeft een airdeck ten opzichte van de in delen alu-bodem van de Allpa. Ook de Talamex vind ik nog wat te klein dus ben nu op zoek naar iets anders.

Nu komt mijn daadwerkelijke vraag:
Het liefst zou ik een RIB willen vanwege de goede vaareigenschap ("snijden" door het water) maar het is geen optie omdat ik de boot mee achterin de auto wil kunnen nemen (een trekhaak en aanhanger is een no-go voor mij).
Bestaan er RIBs die tóch "uit elkaar" zijn te halen en uit delen bestaat die je in de auto kan vervoeren? Zo ja, welke?
En zo niet: welke rubberboot van ongeveer 3 tot 3,5 meter komt qua vaarcomfort het dichtst in de buurt van een RIB?
Kimmie24
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 20 Apr 2019, 09:09
ligplaats:
info:

Re: Nieuw op het forum! Meteen een vraagje

Berichtdoor Amersfow » 13 Jun 2019, 07:36

Lijkt mij dat je met een electromotor geen RIB nodig hebt, je gaat toch nooit in plane komen. Dan lijkt me een bootje met opblaasbodem ideaal (ik vind dat zelf ondingen, zo kwetsbaar en vaak lek). Met opblaasbare kiel krijg je toch prima vaareigenschappen?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Nieuw op het forum! Meteen een vraagje

Berichtdoor Marie Christina » 13 Jun 2019, 08:10

nee, volgens mij bestaan er geen deelbare RIB's.
Nooit gezien, nooit van gehoord.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:


Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten