Renken 2500 Classic

Renken 2500 Classic

Berichtdoor RINY BLOKHUIS » 03 Jun 2019, 17:33

Hallo allemaal
Wij hebben een speed cruisertje gekocht met een yamaha binnenboord motor. 6 cilinder met ong 170pk.
We hebben nu een hele dag gevaren en er vallen ons een paar zaken op. Om de 20 minuten pompt hij ong. 10 liter water uit de boot, dat moet dus ergen binnen komen? Hij heeft deze dag dik een liter olie verbruikt. (5uur varen bij 3000 toeren. Is dit normaal?
K heb wel de indruk dat het moortje mooi loopt, hij trekt goed en loopt op zijn top 48 km pu. Welke olie kan ik het best kopen? Er zat nu 15w40 van w5 multi purpose engines.
RINY BLOKHUIS
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 Mrt 2019, 17:02
ligplaats: Arkel
info:

Re: Renken 2500 Classic

Berichtdoor Klaver vier » 03 Jun 2019, 18:02

Ik denk dat het olie verbruik niet normaal is een liter per dag is nogal niet wat.
Als mijn auto in 5 uur een liter olie gaat verbruiken gaat hij heel gauw de deur uit.
Peil je wel op de goeie manier,met de motor in dezelfde stand
Als je zoveel olie verbruikt moet de motor haast wel roken.
Als er water in komt,is er iets aan de hand,10 liter is geen condens
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Renken 2500 Classic

Berichtdoor broekerhaven » 03 Jun 2019, 18:20

Klinkt als een mooi versleten setje.
W5 olie is toch van de lidl?
Waarschijnlijk omdat de vorige eigenaar ook al leeg liep op de olie kosten.
Water kan overal vandaan komen.
Ga eens varen en kijk goed rondom in de boot.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Renken 2500 Classic

Berichtdoor broekie » 03 Jun 2019, 18:29

Klaver vier praat veel zegt niks.
Broekerhaven heeft denk ik gelijk. Ze hebben een onwetend slachtoffer gevonden. Heb je verstand van boten en motoren? Hoe oud is het spul?
Zo vaak gezien dat mensen zonder kennis van boten particuliere rommel kopen. Denken goedkoper uit te zijn.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Renken 2500 Classic

Berichtdoor gewoonmich » 03 Jun 2019, 18:34

Dit is heel wat anders dan die kotter waar je naar ging kijken.

Heb je op deze speed cruiser geen aankoopkeuring laten uitvoeren. Wanneer ik dit zo lees ben ik bang dat je blok toch wel aan revisie toe is. 1ltr op 5u varen is nogal wat.

Wat het water betreft, komt dat er niet in als de boot niet vaart? Dan kan het een lekkage zijn in de aanvoer van je koelwater. Zit er niet ergens een lek in je slangen of aansluiting?
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Renken 2500 Classic

Berichtdoor broekie » 03 Jun 2019, 18:44

Mijn advies: laat de boel nakijken door iemand of een bedrijf met specifieke kennis hiervan. Terechte vraag is inderdaad, lekt de boot ook zonder te varen met de motor? 1 liter verbruik op 5 uur is niet goed. Lekkage of echt verbruik? Compressie meten.
Kortom, terug naar de verkoper met de handel. Gaat dat niet zal je de oorzaak van de problemen vast moeten stellen en dan besluiten wat je gaat doen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Renken 2500 Classic

Berichtdoor RINY BLOKHUIS » 03 Jun 2019, 19:46

Dank jullie wel voor de reacties. De kotter is het idd niet geworden. We hebben de boot net opgehaald bij de jachtwerf. Die hebben hem net gemaakt. Bij de eerste proefvaart gingen de uitlaatslangen lek, die waren poreus. Toen werden de motor en staart wel behoorlijk warm. Gelijk gestopt met varen en toen is hij naar de jachtwerf gegaan. Daar hebben ze het een en ander vervangen maar de motor zou niet te warm gelopen zijn, zeggen ze bij de jachtwerf, al kunnen ze niet in het blok kijken. Toen heb ik hem dit weekend opgehaald. Bij de jachtwerf zijden ze dat de pomp van de trim iets lekte, daar zag ik dus ook een paar druppen uitkomen bij een draaiende motor. Ik zie verder nergens water binnen komen maar de bilgen pomp slaat dus wel steeds aan.?
De vorige eigenaar zij dat hij bij een heel seizoen 1 a 2 liter olie verbruikte. De motor trekt wel goed, de boot komt vlot in plane en vaart vol gas 48 km pu de temp blijft mooi gelijk, olie druk en temp prima. Ik ben idd niet heel technisch aangelegd maar had iemand bij die dat wel was. Die dacht dat ik een goede koop aan de boot zou doen.
RINY BLOKHUIS
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 Mrt 2019, 17:02
ligplaats: Arkel
info:

Re: Renken 2500 Classic

Berichtdoor broekie » 03 Jun 2019, 20:40

Laat het ding serieus nakijken door een botenexpert. Geen deskundige die we ook hier hebben, maar iemand die in de watersport en boten echt iets doet. Ik weet ook dat je op moet passen dat ze de boel niet afkraken voor eigen belang om iets te verkopen. Die zijn er ook. Het is moeilijk, maar ga nu serieus te werk anders wordt het een dure grap. Iets goeds kost gewoon geld. Koopjes in speed kruisers ..... Vul maar in
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Renken 2500 Classic

Berichtdoor Klaver vier » 03 Jun 2019, 21:20

Broekie jij vind dat ik niet veel zinnigs zeg,maar ik wil niet in 1 keer zeggen de motor is verrot,want een motor die in 5 uur een liter olie gebruikt is gewoon gaar
Ik heb mij gewoon voorzichtig uitgedrukt want anders ben ik weer bot.
En nu topic steller wat meer vertelt is het toch ook duidelijk dat hij het zelf niet helemaal snapt uit een trim komt namelijk geen water,maar olie
Dan ben ik maar bot
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Renken 2500 Classic

Berichtdoor Yep » 03 Jun 2019, 21:48

Volgens mij werken niet alleen ik maar ook Broekie als een lap op een rode stier.
Ik kan geen onderwerp lezen of je moet weer je gram halen.
Get a live.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten