Hoi, weer een 'verse'

Hoi, weer een 'verse'

Berichtdoor Blue Ocean » 25 Okt 2018, 21:04

Hallo allemaal,eerst hier maar eens even voorstellen.
Ik ben Ed, 56 jaar en heb weinig kennis van bootjes :)
Zo, dat is eruit. Ik heb vaker met open sloepjes gevaren en zelf ook gehad. 's-Winters op een trailertje binnen gehad en beetje schoonmaken enzo. Nu deze sloep al jaren weg is en het water toch bleef lonken, ook voor mijn vrouw, zijn we gaan nadenken over wat voor een boot voor ons geschikt zou zijn. Het moest een kruiser worden, niet te groot en met een open kuip. Moest wel geschikt zijn om een paar nachtjes op te kunnen slapen. Ook het budget speelde natuurlijk een rol want we waren er niet zeker van dat het hebben van een boot ook echt iets voor ons zou zijn.
Na diverse bezichtigingen en wat proefvaartjes bleven we steeds uitkomen bij een Aquanaut 850 OK. De boot die we op het oog hadden vonden we echter wat te duur en het jaar vorderde. Toen het seizoen op het eind liep was de prijs voldoende gedaald om tot de koop over te gaan. Het naar huis varen hebben we in drie dagen gedaan en was voor ons een heel avontuur. We hebben in die drie dagen veel geleerd, spannende momenten gehad, maar ook genoten. Eenmaal thuis hebben we wat service-werkzaamheden aan de motor laten uitvoeren. Dit omdat we geen vertrouwen hadden in het verhaal van de vorige eigenaar en we dus een eigen basis moeten opbouwen. Komende winter zullen er wat grotere klussen worden aangepakt zodat we het nieuwe seizoen kunnen beginnen met een boot die al wat meer van ons begint te worden. Op het forum heb ik al e.e.a. gelezen en verwacht binnenkort wel met wat vragen te komen. Ik ben zelf redelijk technisch en kan wel het nodige zelf doen, maar hoe sommige dingen gedaan horen te worden zal ik nog moeten leren.
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Hoi, weer een 'verse'

Berichtdoor Blue Ocean » 25 Okt 2018, 21:08

Oja, ook nog: de boot was voorzien van een marifoon. Handig dachten wij. Wisten wij veel dat je daar een certificaat voor moet hebben….
Dat hebben mijn vrouw en ik inmiddels allebei gehaald. Daarna kwamen wij er achter dat onze marifoon geen atis heeft en dus niet geregisreerd kan worden. Dus op naar de winkel voor een nieuwe….
Ondertussen zijn we ook allebei bezig met leren voor het klein vaarbewijs.
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Hoi, weer een 'verse'

Berichtdoor Marie Christina » 25 Okt 2018, 22:14

Volgens mij zijn jullie heel goed bezig!
Welkom in de wondere wereld van de watersport en op dit forum.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Hoi, weer een 'verse'

Berichtdoor Boekanier » 26 Okt 2018, 07:50

Welkom..!

Foto’s zijn altijd leuk ;)
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Hoi, weer een 'verse'

Berichtdoor broekie » 26 Okt 2018, 09:30

Welkom
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Hoi, weer een 'verse'

Berichtdoor quichot » 26 Okt 2018, 09:38

Is die ATIS er niet in te bouwen? Dat was in de tijd dat het werd ingevoerd de normaalste zaak van de wereld (op de hema na).
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hoi, weer een 'verse'

Berichtdoor Blue Ocean » 26 Okt 2018, 10:09

@quichot
Atis inbouwen heb ik wel even aan gedacht en naar gezocht. Het is een Icom IC-M120 en heb er weinig over kunnen vinden. Bovendien vind ik het ding te groot en overweeg een Cobra te kopen die dan netjes in het dakconsole past waar een autoradio zat. Hier ligt dus al stroom en de marifoon-antenne (die nu helemaal achterop, en te laag staat) komt dan in de plaats van de radio antenne. Er nog geen meter vandaan. Win-win.

Als iemand geïnteresseerd is in de Icom: hij is te koop.
Laatst gewijzigd door Blue Ocean op 26 Okt 2018, 10:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Hoi, weer een 'verse'

Berichtdoor Blue Ocean » 26 Okt 2018, 10:38

Op verzoek van Boekanier:

Afbeelding

Hmm, alleen even vergeten om het mastje weer overeind te zetten :?
Betere foto's volgen (pas) als de nieuwe kuiptent is geplaatst.
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Hoi, weer een 'verse'

Berichtdoor henkvd » 27 Okt 2018, 15:32

quichot schreef:Is die ATIS er niet in te bouwen? Dat was in de tijd dat het werd ingevoerd de normaalste zaak van de wereld (op de hema na).


Voor de prijs van een ATIS inbouw koop je heden ten dage zo wat een hele nieuwe marifoon, de ic-m120 is al oud, je kan hem hoog uit open schroeven en kijken welke ATIS module er achter af is ingebouwd, toestel werd zonder ATIS unit geleverd, her programmeren is dan evt nog een optie.
maak een foto van de ATIS unit , deze herken je als later ingebouwd apart printje, met diverse draden.
https://www.atis-brand.com/atis.htm
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Hoi, weer een 'verse'

Berichtdoor Blue Ocean » 01 Nov 2018, 08:25

Bedankt voor de link Henk!
Na openmaken trof ik dit aan:
Afbeelding
Volgens de website waar Henk naar verwijst is de SIGTEC 100.000 keer om te programmeren dus dat lukt vast nog wel een keertje.
Toch ga ik zelf voor een nieuwe, waarschijnlijk een Cobra met de 20 sec. replay functie. Altijd handig voor iemand die een beetje langzaam luistert :)
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000


Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten