nieuw lid steld zich voor

nieuw lid steld zich voor

Berichtdoor Toolmaker » 11 Aug 2018, 01:34

Hallo,
Mijn naam is Ton en ik kom uit Amsterdam,
fijnmechanisch Instrumentmaker van beroep, en al jaren bootjes gek, maar tot nu toe alleen bootjes gehuurd, roeibootjes, motor sloepjes en grote kruisers.
Nu kwam ik op Marktplaats een 9 meter lange kruiser tegen, aangeboden door een persoon die voor langere tijd voor werk naar het buitenland moest.
Hij was begonnen de boot op te knappen vanuit een casco toestand, maar kon de kruiser niet meer afbouwen.
de volgende zaken zijn door hem uitgevoerd:
Isolatie aangebracht, elektra voor een groot gedeelte, douche & toilet ruimte, nieuwe watertank, nieuwe dieseltank, nieuwe hydraulische besturing binnen en buiten, en gedeeltelijk afgetimmerd.

Dat aftimmeren had naar mijn idee wel beter gekund , maar ja zo werd de kruiser aangeboden.
Ik heb de kruiser op de werf gekocht en het onderwaterschip kunnen bekijken,voor zover ik weet waar ik moet kijken. !

Ik heb wel het onderschip met een hamer beklopt om te horen of ik ergens doffe klanken zou horen waar mogelijk rotte plekken zouden zitten, dit voor zover ik het nu kan zien niet het geval.

Mijn plan is om eerst het onderwaterschip volledig kaal te halen met de Tercoo 8- pack op een haakse slijper, daarna minimaal 5 lagen international intertuf 203, en daarna een antifouling.
Alleen weet ik natuurlijk pas de echte conditie van het onderschip na het kaal maken,


Hieronder wat foto's nog in het water en daaronder op de kant op de werf ,
wellicht dat iemand me kan vertellen welk merk / type boot dit is.

In het water 1;
Afbeelding
in het water 2:
Afbeelding
totaalplaatje op de kant
Afbeelding
stuurhuis:
Afbeelding
voorpunt:
http://nl.tinypic.com/m/ka349i/4
naar achter kajuit:
Afbeelding
Toilet & douche ruimte:
Afbeelding
onderwaterschip 1:
Afbeelding
onderwaterschip 2:
Afbeelding

Tot zover even de introductie, later weer meer info.
thx
Ton (Toolmaker)
Toolmaker
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 Aug 2018, 23:13
ligplaats:
info:

Re: nieuw lid steld zich voor

Berichtdoor Hans van Zijl » 11 Aug 2018, 09:05

Hallo Ton,

Leuk project. Wat je zou kunnen doen is het vlak controleren met een huiddiktemeter.

Teen ik mijn schip kocht is dit in overleg met de verzekering gedaan. De verzekering had er belang bij om te weten hoe dik de bodem was alvorens zij de boot wilde accepteren. Kosten toen niets als ik mijn schip daar verzekerde.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: nieuw lid steld zich voor

Berichtdoor Gruttepier » 11 Aug 2018, 09:15

Welkom

Boot heeft behoorlijk wat liefde nodig, al vaak projecten op het forum geweest waar bij het 3 kanten opvalt. Of er komt een prachtig gerestaureerd bootje met trotse eigenaar, of zoals de vorige eigenaar als voorbeeld, beginnen maar dan verkopen en de 3e categorie, hoopvol beginnen maar al snel de zin eraf :lol:

Een toolmaker schaar ik als optie 1

Dus lekker klussen en veel foto's posten 8-)

Wel lijkt een vlakmeting in dit geval belangrijk, misschien is het gezicht bedrog maar de rechterzijde lijkt opnieuw gelast of gedubbeld
Gruttepier
 

Re: nieuw lid steld zich voor

Berichtdoor Toolmaker » 11 Aug 2018, 10:45

Bedankt voor de reacties,
Ik ben het helemaal met jullie eens, maar eerlijkheidshalve moet ik er ook bij vermelden dat de aanschafprijs en de gebruikte nieuwe onderdelen voor mij de doorslag gaven, ik heb natuurlijk heel wat bootjes bekeken, en schrok vaak als ik hoorde wat ervoor betaald was, en wat voor ellende er later allemaal, letterlijk boven water kwamen drijven.

Mijn kennis als leek op bootjes gebied betekend geen leek op het gebied van algemene techniek, de techniek gebruikt bij bootjes moet ik simpelweg mee bekend raken.
hier op het forum hoor ik termen voorbij komen, waarbij ik direct moet gaan googlen omdat ik geen idee heb waar het over gaat, dit geld trouwens ook vaak voor de poster van een nieuw item.

Natuurlijk had ik liever minder werk gehad, en direct gaan varen, maar de kans was groot dat ik dan niet op dit forum was beland, want ik neem aan dat hier niet veel eigenaren van superjachten vertoeven, met uitzondering van de personen die zelf van hun schip een superjacht hebben gebouwd.

Wat er natuurlijk ook bij komt is de locatie waar je een boot gaat stallen of te water legt,Ik kan natuurlijk ook wel ergens een plekje vinden waar ik gratis kan liggen, maar dan ben ik bang dat er meer gesloopt wordt dan opgeknapt, kijk maar om je heen in Amsterdam, er liggen beest leuke bootjes waarvan ik dan denk, wauw dat moet een kostbaar schip zijn geweest toen het de fabriek verliet, en kijk nu eens hoe het erbij ligt,

Het slechtste is natuurlijk een boot kopen zonder reserves te hebben voor het opknappen, en als je dan zelf ook nog niet eens in staat bent om zelf het meeste te doen, ja dan gaat het snel achteruit en verliest men de animo om er weer mee verder te gaan en het af te maken.

Ikzelf had ook beter eerst wat meer financiën kunnen opbouwen alvorens de boot te kopen, maar ja zoals velen kwam dit op mijn pad, en ja ik kijk naar de mogelijkheden.

Natuurlijk is er aan het onderschip gelast en zijn er platen overheen aangebracht(gedubbeld) , maar dit is ook waarom ik het schip perse op de kant wou kopen zodat ik enigszins de staat kon bekijken.

Ik vertelde dat ik met het onderschip wil beginnen, maar wellicht is dit juist niet de juiste volg orde, maar ik denk dan bij mezelf, dan heb ik het interieur helemaal naar mijn zin maar ga dan wel met een geschilderde gaten kaas varen.

Bovendien is interieur een persoonlijke smaak, de een luistert graag naar Andre Rieu, dan ander graag naar meatloaf en weer andere naar the Beatels.

Natuurlijk sta ik open voor adviezen, maar dan wel naar adviezen uit ervaring, maar daar twijfel ik niet aan want ik lees hier op het forum ook de ervaringen en de verkeer genomen beslissingen die mijn voorgangers bij het opknappen van hun boot hebben gemaakt.
Ze zeggen niet voor niets leren kost geld,

word vervolgd,
thx
Ton
Toolmaker
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 Aug 2018, 23:13
ligplaats:
info:

Re: nieuw lid steld zich voor

Berichtdoor Hooveld960 » 11 Aug 2018, 11:10

Welkom op het forum. Dat is inderdaad een project!

Ik ben nog niet zo'n ervaren watersporter en bootbezitter, maar ik denk ook dat ik eerst zou beginnen met het onderwaterschip. En daarna motorisch en technisch de boel op orde brengen. Maar ja, dat is mijn leken oordeel.

Veel plezier en hou ons op de hoogte!
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: nieuw lid steld zich voor

Berichtdoor bas » 11 Aug 2018, 13:28

Welkom hier!

Je hebt er in ieder geval een hobby bij waar je je vrije uurtjes wel op kwijt kan :lol: Koop een boot werk je dood.....

Maar zonder gekheid, leuk project!

Vlakdikte meten lijkt me idd ook wel een logische eerste stap. Staar je er ook niet op blind, het blijven allemaal zeer lokale metingen dus best kans dat je met een goeie vlakmeting toch verassingen tegenkomt als je de terco er tegenaan zet. Zou in die zin ook niet te bang zijn om in stadium wat gepast "geweld" los te laten op het rompje, je kan er beter nu doorheen prikken dan bij je eerste werfbeurt als alles eenmaal af is.
Als je dat gedaan hebt weet je qua onderwaterschip in ieder geval waar je aan toe bent en of daar eventueel nog werk aan zit.

Persoonlijk zou ik na de terco het rompje laten voor wat het is nu en eerst eens heel kritisch naar het technische gedeelte gaan kijken. Motor, kk, elektrisch, roerwerk, schroefasspelingen dat soort zaken.
Ik zie een mercedes blokje staan, met alle respect maar het is niet het nieuwste model. Prima blok als het goed is maar hou in je achterhoofd dat serieuze reparaties lastiger worden. Onderdelen worden lastiger te krijgen en daardoor dus ook duurder. Zou op zijn minst compressie meten maar misschien is een olieanalyse en/of een endoscopie ook nog wel een aanrader. Ook dit bied geen waterdichte garantie maar geeft wel een indicatie waar je aan toe bent.
Als het goed is is het goed maar dit soort zaken gaan toch rap in de papieren lopen als er wat aan mankeerd. Zou zonde zijn om eerst ziel & zaligheid ( en centen) te steken in de romp om vervolgens op dit vlak de deksel op je neus te krijgen. Andersom geld het trouwens net zo goed, een prima technisch gedeelte werkt ook niet in een lekke romp dus in die zin kun je deze 2 stappen ook omdraaien.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: nieuw lid steld zich voor

Berichtdoor Roelof » 12 Aug 2018, 02:00

Welkom,

Een leuke introductie met duidelijke foto's van de boot.
Het voordeel van een "project boot" is dat je alles naar eigen inzicht kunt aanpassen en plaatsen.

De conditie van het onderwaterschip is idd enorm belangrijk om de basis van het project goed te hebben en er lang plezier van te hebben zonder problemen achteraf. Helemaal kaal halen met Tercoo schijven in een monniken klus maar de goedkoopste manier om het onderwaterschip kaal te maken en te onderzoeken. Aansluitend met een goed 2 K systeem te conserveren is een pré. Ik ben samen met een kennis op dit moment ook bezig met zo'n klus en het is gewoon "verstand op nul, blik op oneindig". Fysiek vindt ik het zwaar werk en gaat langzaam.

Onze boot is ook een project / refit en het gaat nog wel even duren voor we kunnen varen, we kunnen er helaas niet altijd tijd voor vrijmaken zoals we het zouden willen.

Werk volgorde is belangrijk maar voor je dat kunt bepalen zul je zo gedetailleerd mogelijk moeten weten welke inrichting, eisen en mogelijkheden je zelf voor ogen hebt. Bv: hoeveel personen moeten kunnen verblijven aan boord, sanitaire inrichting, elektra, enz. Zelf probeer van alles zoveel mogelijk te tekenen op schaal en hier schema's van te maken. Ik haal veel info vanaf het WWW en het forum.

Op het forum zijn veel ervaringsdeskundigen uit alle categorieën van de samenleving, van grote beurs tot minimum. Iedereen doet zijn best om de best mogelijke adviezen te geven. Soms botst het en wordt er (gigantisch) off topic gegaan maar dat zal wel veroorzaakt worden door persoonlijke achterliggende kennis en/of ervaringen en inzichten. Het filter is uiteindelijk het doel wat je zelf voor ogen hebt.

Veel succes met de restauratie van jullie boot, ik hoop dat we de voortgang kunnen blijven volgen op schrift maar zeker ook met foto's.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: nieuw lid steld zich voor

Berichtdoor Toolmaker » 12 Aug 2018, 13:19

Roelof,
Bedankt voor de reactie, en je slaat de spijker op zijn kop!
Op het moment heb ik nog niet een reëel beeld, dat komt wel als ik met die Tercoo aan de gang ga.
Ik heb ervoor gekozen om voor de Tercoo 8- pack te gaan, maar ik gebruik niet de dure FEIN machine , maar een machine die ik al in mijn bezit heb.
Het betreft een haakse slijpmachine van het merk FLEX deze heeft een variabel toerental dat begint bij 2100 toeren en oploopt tot 70.000 toeren.
Er is echter een ding wat aangepast moet worden, N.L. de schroefdraad van de uitgaande as heeft een maat van M14 en de FEIN machine een schroefdraad van M12.
Toch handig als je instrumentmaker bent, want dan kan ik voor de 8-pack een nieuwe zeskantige as maken met een inwendige schroefdraad van M14.
Alle andere haakse slijpmachines met een variabel toerental die ik ken hebben allemaal een schroefdraad met M14.

Het is dus ook niet verwonderlijk dat je bij die Tercoo 8-pack je deze noodgedwongen alleen in combinatie van een FEIN machine van 500,- + euro kan gebruiken.
Ik denk dat als ik de 8-pack op mijn FLEX machine van 280,- euro heb zitten, er wel meer mede bootjes opknappers mij zullen volgen in deze combinatie.

Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet geld verdienen, maar het is ook niet verboden om gewoon slim te zijn en een meer betaalbare oplossing te vinden, immers ik heb elke euro nodig om mij boot op te knappen.

Nog even een vraagje,
Het was nu nog een introductie, maar gaat nu het project traject in, moet het vervolg dan niet overgeplaatst worden naar de groep projecten?
Maar hoe, met een link of alleen een melding?
thx
Ton
Toolmaker
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 Aug 2018, 23:13
ligplaats:
info:

Re: nieuw lid steld zich voor

Berichtdoor Sambeek » 12 Aug 2018, 14:27

Toolmaker schreef:Roelof,

Nog even een vraagje,
Het was nu nog een introductie, maar gaat nu het project traject in, moet het vervolg dan niet overgeplaatst worden naar de groep projecten?
Maar hoe, met een link of alleen een melding?
thx
Ton



Forumindex, klik op Projecten, klik op onderwerp, geef deze een naam bv scheepsnaam of anders, voer je tekst en foto's in.
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: nieuw lid steld zich voor

Berichtdoor varg » 12 Aug 2018, 21:14

Toolmaker schreef:Roelof,
Bedankt voor de reactie, en je slaat de spijker op zijn kop!
Op het moment heb ik nog niet een reëel beeld, dat komt wel als ik met die Tercoo aan de gang ga.
Ik heb ervoor gekozen om voor de Tercoo 8- pack te gaan, maar ik gebruik niet de dure FEIN machine , maar een machine die ik al in mijn bezit heb.
Het betreft een haakse slijpmachine van het merk FLEX deze heeft een variabel toerental dat begint bij 2100 toeren en oploopt tot 70.000 toeren.
Er is echter een ding wat aangepast moet worden, N.L. de schroefdraad van de uitgaande as heeft een maat van M14 en de FEIN machine een schroefdraad van M12.
Toch handig als je instrumentmaker bent, want dan kan ik voor de 8-pack een nieuwe zeskantige as maken met een inwendige schroefdraad van M14.
Alle andere haakse slijpmachines met een variabel toerental die ik ken hebben allemaal een schroefdraad met M14.

Het is dus ook niet verwonderlijk dat je bij die Tercoo 8-pack je deze noodgedwongen alleen in combinatie van een FEIN machine van 500,- + euro kan gebruiken.
Ik denk dat als ik de 8-pack op mijn FLEX machine van 280,- euro heb zitten, er wel meer mede bootjes opknappers mij zullen volgen in deze combinatie.

Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet geld verdienen, maar het is ook niet verboden om gewoon slim te zijn en een meer betaalbare oplossing te vinden, immers ik heb elke euro nodig om mij boot op te knappen.

Ton


Boekel, een bijzonder inventief klusser, bekend op alle fora, heeft dit vroeger eens opgelost door gewoon een M14 gaat te (laten) boren aan de andere kant van de tercoo-as. Vond ik zelf wel erg slim! groet Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten