Even voorstellen

Even voorstellen

Berichtdoor RoyLievers » 25 Jun 2018, 10:00

Hallo,

Mijn naam is Roy Lievers, ben 36 jaar, en ben woonachtig in het mooie Aalten (Achterhoek).
Ik heb een vrouw (Marian) en een rottweiler (Nozem).

Sinds gisteren zijn wij trotse eigenaar van onze eerste boot.
Het is een mooie gele rubberboot (LY-360) Merk onbekend, maar om mee te beginnen een erg leuk bootje (denken we).
Aangezien geen van ons een vaarbewijs heeft, is hij uitgerust met een Yamaha 5pk 2-tact motor.
De motor is een oudje, maar hij zou moeten lopen. Dit hebben we nog niet kunnen testen.

Ik heb meteen een paar vragen, en misschien is dat niet handig hier, maar dan zet ik ze later op de juiste plaats.

- Er zit een benzinetank bij van het merk allpa van 12 liter. Hier mist alleen de aansluiting van de benzineslang. Kan iemand mij zeggen wat voor aansluiting ik hier voor nodig heb? kan ik daar bijvoorbeeld ook een gasaanluiting opdraaien?

- Het balpompje in de benzineleiding is door het niet gebruiken erg hard geworden. wordt dit weer beter als er eenmaal benzine door is geweest, of kan ik dit op een andere manier weer een beetje soepel maken? De kwaliteit is nog prima, maar hij is hard.

- Een van de bouten waarmee je de motor vastdraait is door een dief al eens doorgeslepen, en de vorige eigenaar heeft hier een gewone bout ingedraaid. zijn daar nog originele bouten voor te krijgen die je met de hand aan kunt draaien? of moet ik inderdaad een steeksleutel in de standaard uitrusting doen?

Groeten Roy
RoyLievers
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 25 Jun 2018, 09:48
ligplaats: Aalten
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Jun 2018, 13:33

RoyLievers schreef:
Het is een mooie gele rubberboot (LY-360) Merk onbekend.



Welkom op dit forum.

Je rubberboot is van het merk , Lanya Yachts (LN) , Chinees fabricaat.
https://dutch.alibaba.com/product-detai ... 2a61CcB5eO
Met een Yamaha 5pk 2-tact motor.
De motor is een oudje, maar hij zou moeten lopen. Dit hebben we nog niet kunnen testen.
Niet echt handig om dat niet even van te voren proberen.
Straks heb je een defecte motor,met een hoop kosten achteraf.

Er zit een benzinetank bij van het merk allpa van 12 liter. Hier mist alleen de aansluiting van de benzineslang. Kan iemand mij zeggen wat voor aansluiting ik hier voor nodig heb? kan ik daar bijvoorbeeld ook een gasaanluiting opdraaien?

Originele benzine aansluitingen voor buitenboord motoren lijkt mij beter,i.p.v maar aan liggen rommelen met andere aansluitingen.
Bedenk daar bij,dat je met benzine werkt,dat giftig, brandbaar en kankerverwekkend is.
Benzine is slecht voor de huid,het haald al je vet uit poriën.Benzine is een oplosser.
- Het balpompje in de benzineleiding is door het niet gebruiken erg hard geworden. wordt dit weer beter als er eenmaal benzine door is geweest, of kan ik dit op een andere manier weer een beetje soepel maken? De kwaliteit is nog prima, maar hij is hard.

Wegdoen,en een nieuwe kopen,evenals de slang.
De balg wordt niet hard door geen gebruik,maar doordat de weekmakers verdampen.
In rubber zitten weekmakers die het soepel houden,en op de duur zijn deze weekmakers 'opgelost' en wordt zo'n balg hard.De kwaliteit van de balg is op het oog goed,maar in werkelijkheid dus niks meer.Schijn bedriegd hier de realiteit.
Nieuwe benzine erdoor lost dat niet op,want in benzine zitten geen weekmakers.
Onderdelen voor brandstofslangen,balgen en aansluitingen,vind je o.a. hier:
https://buitenboordmotor-online.nl/buit ... angen.html
- Een van de bouten waarmee je de motor vastdraait is door een dief al eens doorgeslepen, en de vorige eigenaar heeft hier een gewone bout ingedraaid. zijn daar nog originele bouten voor te krijgen die je met de hand aan kunt draaien? of moet ik inderdaad een steeksleutel in de standaard uitrusting doen?
Om daar weer een originele bout in te doen,kun je m.i. beter even naar een dealer gaan,desnoods motor mee nemen.Want dat zijn speciale bouten die je niet 1-2-3 ergens kunt kopen.Vermoedelijk is een keer geprobeerd,het ding te stelen.Als je met een bout gaat werken,zal het gebruiken van een buitenboordmotorslot( mocht je die willen gebruiken ) ook niet werken denk ik.
https://www.watersportbeveiliging.com/b ... -slot.html
Noordvaarder
 

Re: Even voorstellen

Berichtdoor RoyLievers » 27 Jun 2018, 10:45

Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Hier kan ik wat mee! ik ga er mee aan de slag!
RoyLievers
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 25 Jun 2018, 09:48
ligplaats: Aalten
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor RoyLievers » 05 Apr 2019, 09:49

Hallo allemaal,

Inmiddels een seizoen verder en heel veel wijzer geworden....

De Yamaha 5pk motor was na het vervangen van de impeller en diverse andere dingen niet meer te redden volgens de expert, en deze hebben we ingeruild voor een Yamaha 4pk, 4-takt. Dit was nog voor de zomervakantie.
Tijdens de zomervakantie lekker gevaren, maar de motor ging ook weer slechter lopen, en slechter en slechter... Ook begon de boot na de 1ste keer varen leeg te lopen... deze viel gelukkig nog te plakken dankzij een handige buurman.

Nu hebben we een andere motor gekocht, omdat de 4pk wel heeeeel erg langzaam ging. Nu hebben we een Mercury 20pk uit 2014 met 0 draaiuren.
Inmiddels het vaarbewijs gehaald, en de boot geregistreerd. De motor moet ik thuis nog een keer proefdraaien....

Ik heb wel een vraag over de motor. Het is een motor met de versnelling in de gashendel. Ik kan deze hendel niet draaien als de motor niet loopt. Is er iemand die mij kan vertellen of dit zo hoort???? kan natuurlijk een beveiliging zijn, en dat zou ook logisch zijn, maar ik lees daar niets over in de manuals...

Groeten Roy
RoyLievers
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 25 Jun 2018, 09:48
ligplaats: Aalten
info:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Klaver vier » 05 Apr 2019, 10:44

Ik ben niet van de buitenboord motoren,maar het lijkt mij normaal dat je niet kan schakelen als de motor niet draait
Dat is bij een auto of motorfiets toch ook zo.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 


Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten