Even voorstellen, wel zo netjes...

Even voorstellen, wel zo netjes...

Berichtdoor Peet » 29 Jan 2018, 00:22

Peet (en Mieke) dus.
Ons hele leven druk met motoren (op de weg, op circuit en cross) beziggeweest.
En geen van beide afkomstig uit een 'watersport'familie en we wonen ook niet in een deel van Brabant waar vaarwater een deel van het dagelijkse leven uitmaakt.
Maar toch in Sept. - na regelmatig in de Biesbosch gehuurd te hebben- voor het eerst een bootje gekocht.
Een oldskool SilentCraft met Yamaha 28A erachter. 8-)

Inmiddels trailertje wat aangepast (de motor stak achter de lichtbalk uit en gewichtsverdeling was klote), staartolie ververst, noodstop gerepareerd en stuurkabel gangbaar gemaakt; ding loopt als een tierelier. (logisch als je die huurdingen gewend bent) :mrgreen:

N.a.v. nogal wat Youtube-auto-met-trailer-en-al-te water filmkes :? vorig jaar alvast enkele keren doordeweeks in Dordrecht (gratis hellingen) wezen oefenen om dat ding fatsoenlijjk het water in te krijgen. Ookal omdat ik niet wil dat we straks in het voorjaar als het wat drukker is, staan te tobben met een hoop lachende/ongeduldige wachtenden. :lol:

Een van plannen -nog vóórdat we een bootje hadden- was om eens in de grachten van A'dam te gaan varen.... komen we er later achter dat je daar vanaf vorig jaar niet meer met een tweetakt motor mag komen. Dus inmiddels ook al een eigenbouw viertakt motortje aan het bouwen. :-)
Techniek spreekt me zowieso erg aan; onderhoud en reparaties aan auto's, motoren enz doe ik zelf; dan zal het met het bootje ook wel lukken.

Ook al klaarliggen; een startmotor voor op de 28PK Yamaha.... net wat makkelijker. Nou nog tijd vinden om hem te monteren enz.

Vaarbewijs vorige week ook al gehaald; we kunnen niet wachten totdat het mooi weer wordt. Zijn vandaag zelfs nog naar enkele boothellingen in A'dam en Utrecht wezen kijken; in het kader van voorpret zeg maar. :D

Afbeelding Afbeelding
Peet
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Jan 2018, 23:17
ligplaats: Thuis
info:

Re: Even voorstellen, wel zo netjes...

Berichtdoor broekie » 29 Jan 2018, 08:54

Welkom en veel plezier met de boot.

Kijk eens om je heen voor een Yamaha 9,9 high thrust 4-takt.
Het zal je stukken beter bevallen dan de 28A. Wat in zijn tijd een geweldige motor was overigens.
Je denk dat het verschil in vermogen groot is, maar de 9,9 zal beter presteren, zuiniger zijn en minder herrie maken dan de oude 2-takt.
De high thrust versie heeft een werkschroef (grotere bladen en spoed) die een andere overbrenging (2:1) heeft dan de 9,9 sport versie (3:1)

Dat gaat natuurlijk alleen op als je praat over toervaart. Als je bootje planeert met de 28A zal de 9,9 dat niet doen.
Ik lees over een vaarbewijs, dus je zal harder kunnen dan 20 KM/uur. Ik weet niet wat voor SilentCraft je hebt.

Er zijn natuurlijk ook zwaardere 4-takten die wel een klein motorbootje in plane krijgen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Even voorstellen, wel zo netjes...

Berichtdoor Peet » 29 Jan 2018, 12:35

broekie schreef:....een Yamaha 9,9 high thrust 4-takt..... zal beter presteren, zuiniger zijn en minder herrie maken dan de oude 2-takt.
Dat gaat natuurlijk alleen op als je praat over toervaart. Als je bootje planeert met de 28A zal de 9,9 dat niet doen.
Ik weet niet wat voor SilentCraft je hebt.

Bootje is een Silentcraft Babysport; niet groot/zwaar dus. Juist omdat we élk moment zomaar ergens willen kunnen varen en hem daarom thuis op de trailer hebben staan hebben we gekozen voor een dergelijk -klein- bootje als eerste stap in de watersporthobby. :)
En uiteraard gaat ie vooral als toerbootje gebruikt worden maar we vinden het wel érg belangrijk dat ie -als we dat willen- effe een stukje planeert; en dat doet ie nu makkelijk. Daarbij ben ik toch meer een tweetakt-man (hoewel ik mijn tweetakt crosser pas geleden vervangen heb door een viertakt) :mrgreen:

Zo'n viertakt BB-motor bied zeker veel voordelen, maar dan hebben we het wel over motoren die gebruikt nog steeds meer kosten dan ons hele span bij elkaar.
Zeker iets om over na te denken in de toekomst; als we het varen straks nog net zo leuk vinden als nu komt er misschien groter/moderner spul. De enige restrictie is teveel hobbies/sporten en teweinig tijd. :roll:
Peet
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Jan 2018, 23:17
ligplaats: Thuis
info:


Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten