Nieuw Hier

Nieuw Hier

Berichtdoor Fabian » 26 Jul 2017, 20:18

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Fabian (41), woon in Rijswijk met vrouw en kind.
Ik ben opzoek naar een bootje voor ons drieen en ben me eigenlijk aan het verdiepen in wat er te koop is in verschillende modellen, lengtes en waar op te letten enz..
Daarnaast heb ik ook nog wel wat onbeantwoorde vragen en die ga ik zeker nog wel stellen.

ben al een tijdje aan het meelezen en denk dat ik hier wel op degoede plaats ben aangeland..

Gr, Fabian
Gebruikers-avatar
Fabian
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 26 Jul 2017, 20:00
Woonplaats: Rijswijk
ligplaats: Jachthaven Rotterdam
info:

Re: Nieuw Hier

Berichtdoor GeoPlay » 27 Jul 2017, 14:48

Welkom mede nieuweling Fabian!

De tip die ik van een collega (en mede booteigenaar) kreeg: Koop geen te grote boot, want alle ruimte die je niet gebruikt kosten je toch een hoop geld. Natuurlijk afhankelijk van je plannen ^^

Groeten Nick
GeoPlay
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 21 Jul 2017, 15:55
ligplaats: 's-Hertogenbosch / Bakel
info:

Re: Nieuw Hier

Berichtdoor quichot » 27 Jul 2017, 15:40

Ha Fabian, welkom hier!
Geoplay heeft zeker een punt, maar pas op! Nieuwkomers hebben gauw de neiging om te klein te kopen, uit koudwatervrees voor het varen met een 'grote boot'. Grootte went razendsnel.
Klamp je dus niet vast aan een bepaalde afmeting, maar kies in de allereerste plaats een boot die bij jullie verwachtingen past. Het klinkt gek, maar dat vragen veel nieuwkomers zich pas af als ze al een bootje hebben gekocht. Dus wat wil je ermee, waar wil je varen, hoe lang wil je er op kunnen verblijven. En kinderen worden groot, die willen zeker een keer -weet ik uit ervaring- een vriend of vriendin meenemen, dus koop het ook een beetje op de groei.
Op de vraag waarom mensen een andere boot willen is het antwoord vaak: we zoeken eigenlijk iets groters.
Succes!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Nieuw Hier

Berichtdoor Fabian » 27 Jul 2017, 20:04

Ja de maat voering is een uitdaging, kwa kosten gaat alles per meter, maar zoals je al zegt het moet niet te klein worden, mijn dochter is bijna 13 dus die gaat ook bijna eisen stellen :shock:
En na heel veel aanbod bekeken te hebben zou het iets met een achterkajuit moeten worden, en voorkeur dat je die ook als zitplaats kan gebruiken.
Dan heb je ook nog de keuze in een gesloten kajuit met deuren of eentje met tent of zeil, daar ben ik nog niet echt uit..

En daarnaast hebben we natuurlijk ook nog een budget.. maar op het moment aan het rondkijken wat er op de markt is en komt..
Gebruikers-avatar
Fabian
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 26 Jul 2017, 20:00
Woonplaats: Rijswijk
ligplaats: Jachthaven Rotterdam
info:

Re: Nieuw Hier

Berichtdoor Roelof » 27 Jul 2017, 22:28

Welkom Fabian,
Met een opgroeiend kind zou ik in elk geval kiezen voor een boot met voldoende vaste slaapplaatsen zodat niet de dinette iedere dag moet worden omgebouwd om iedereen van een slaapplaats te voorzien.
Dan kom je snel op een boot met een AK en slaapplaatsen in de boeg.
Wie waar gaat slapen is een persoonlijke voorkeur, dit speelt een rol als "het gespuis" naar bed moet en pa en ma nog even willen blijven zitten.

Wij zijn met z'n 2en maar vonden al vrij snel dat een kruiser van 8,5 x 2,90 meter eigenlijk te weinig ruimte had.
Ik denk dat een boot met 4 vaste slaap plaatsten, een dinette, keukenblokje, 4 vaste slaapplaatsen en een redelijk (niet groot) toilet en een beetje leefruimte snel op ca 10 meter komt.
De breedte speelt ook een grote rol mbt leefruimte, in die zin: hoe breder, hoe beter. Uit ervaring weet ik dat je onder de 3 meter behoorlijk gaat inleveren aan bewegingsvrijheid als je met een paar man bent.

Verder is het vaargebied belangrijk mbt doorvaarthoogte en diepgang : veel vaste bruggen hebben een doorvaarthoogte van max 2,40 meter, met een diepgang van 0,90 tot 1 meter zijn er op de meeste vaarwateren geen beperkingen.
Vergeet stahoogte niet, de langste persoon zal toch op een redelijk normale manier kunnen lopen in de boot.

Kijk ook naar de staat van onderhoud en het "klus gehaalte" op een boot, vergeet hierbij de elektra niet. Op veel oudere boten zijn in de loop van de tijd veel attributen bijgebouwd / -gemonteerd. Is dit vakkundig aangesloten of erbij geknutseld, al dan niet met zekeringen enz.
Denk ook na over het jaarlijkse onderhoud, kun (en wil) je dit zelf doen of moet je het uitbesteden enz.

Een geschikte boot zoeken is een leuke bezigheid, er mee varen nog veel leuker. Er wordt erg veel aangeboden maar om just dat ene schip te vinden is een uitdaging...........

Suc6,
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:


Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten