Financering van een Jacht

Re: Financering van een Jacht

Berichtdoor Klaver vier » 23 Apr 2017, 20:41

Als je praat over financieren heb je het toch over lenen,dan neem ik aan dat je het niet hebt anders ga je immers niet lenen lijkt mij,want dat kost alleen maar geld.
Maar ja ieder zijn lol,ik vindt het dan geen plezier varen meer.
Maar Ron vraagt hoe het beste te financiéren,nou naar mijn mening niet
Gr Rene ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Financering van een Jacht

Berichtdoor Roelof » 23 Apr 2017, 23:41

Snap het, maar het is een persoonlijke keuze.
Ik heb vroeger ook wel eens een leninkje gehad om een andere auto te kopen. Heb er met veel plezier in gereden, ondanks de maandlasten.
Heb al een poos een hypotheek voor mijn huis en dat staat nog "onder water" ook, woon er toch met plezier in.

Denk niet dat er veel mensen zijn die 160 K zo even op tafel kunnen leggen.
Als je zoiets cash, zo ff uit de achterzak, afrekent wordt de scheepsnaam waarschijnlijk : "My Beautiful Laundry" en de kleur zal waarschijnlijk White Wash worden.

TS ' vraag was wat de beste manier van financieren was, niet hoe wij persoonlijk denken over (zijn) financiering.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Financering van een Jacht

Berichtdoor Mopolcamper » 24 Apr 2017, 14:53

Roelof schreef:Als je zoiets cash, zo ff uit de achterzak, afrekent wordt de scheepsnaam waarschijnlijk : "My Beautiful Laundry" en de kleur zal waarschijnlijk White Wash worden.

Wat een onzin! Alsof er geen mensen zouden zijn die hun leven keihard hebben gewerkt, zuinig geleefd, iets overgehouden en keurig op tijd altijd hun belastingen betaald!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Financering van een Jacht

Berichtdoor Yep » 24 Apr 2017, 15:19

En er zijn zelfs mensen die A. Niet keihard gewerkt en B. Niet zuinig geleefd hebben evenals C. Wel keurig hun belasting betaald hebben en zonder witwassen een centje in de achterzak hebben.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Financering van een Jacht

Berichtdoor Marie Christina » 24 Apr 2017, 15:43

Ik ben wat dat betreft een hele saaie brave burger.
Betaal alles keurig op tijd.
Doe niks geks.
Ga niet naar de kroeg,
Ga nooit uit,
Doe mijn boodschappen niet bij Appie,
Onderhoud mijn autootje zelf.
Heb een redelijk loon.( naar het schijnt)
En kan me de boot eigenlijk niet veroorloven.
Het gaat nét.
Links en rechts staat in ons huishoudboekje hetzelfde bedrag.
Inkomsten = uitgaven.

Ik houd echt niks over hoor.
Zeker geen anderhalve ton.
Zie dan maar eens zo'n bedrag aan eigen geld bij elkaar te sprokkelen.
Dan is de enige manier een financiering, toch?
En dat kan dus.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op 24 Apr 2017, 19:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Financering van een Jacht

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Apr 2017, 18:54

OK, nu we de reacties in de trend van "als je het niet kunt betalen, moet je er niet aan beginnen", "lenen moet je nooit doen", "houd rekening met" etc gehad hebben, zal ik als "ervaringsdeskundige" proberen een neutraal antwoord te geven op je vraag:

Ja, je kunt een schip net als een huis, gewoon financieren en je hebt daarbij een aantal opties:
1: Eigen geld
2: Een persoonlijke lening resp. doorlopend krediet
3: Een scheepshypotheek
4: Een extra hypotheek (overwaarde) op je woning
5: Een combinatie van deze

Daarbij dien je rekening te houden met een aantal aspecten:
1: Bij een PL/DK betaal je de hoogste rente en heb je een relatief korte looptijd (meestal 10j)
2: Bij een extra hypotheek op je woning betaal je de laagste rente, maar die ruimte moet er wel zijn
3: Bij een scheepshypotheek zit er er tussen in
4: Houd er rekening mee dat een SH meestal maar tot een bepaalde waarde van het schip gaat en je dus eigen geld in moet brengen, bij nieuwbouw ligt dat meestal wel hoger
5: Sommige banken eisen kadastrale registratie, maar bij een schip van boven de 100K ben je in mijn ogen dom als je dat niet doet
6: Rente van een scheepshypotheek is niet fiscaal aftrekbaar
7: Houd rekening met de restwaarde in relatie tot de openstaande financiering; of wel zorg er voor dat je schip niet onderwater komt te staan

Of je een schip wel of niet moet financieren is een gewetensvraag die je zelf moet beantwoorden. De een vindt van niet, ik zelf zie er het probleem niet van in.
Een schip is geen auto, maar zie ik meer als een 2e huis en daar hebben veel mensen ook geen moeite mee.

Mijn mening: Een schip is een trots bezit en dat mag best wat kosten; en daar onder vallen ook de lasten van een (al dan niet gedeeltelijke) financiering.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Financering van een Jacht

Berichtdoor Roelof » 24 Apr 2017, 20:57

Mopolcamper schreef:Roelof schreef:
Als je zoiets cash, zo ff uit de achterzak, afrekent wordt de scheepsnaam waarschijnlijk : "My Beautiful Laundry" en de kleur zal waarschijnlijk White Wash worden.

Wat een onzin! Alsof er geen mensen zouden zijn die hun leven keihard hebben gewerkt, zuinig geleefd, iets overgehouden en keurig op tijd altijd hun belastingen betaald!


Ik bedoel er mee te zeggen dat er weinig mensen zijn die dergelijke bedragen zonder hulp van een bank kunnen neertellen.
Mensen die 160 K zo op tafel kunnen neerleggen zonder bank, lening oid zullen er echt wel ergens te vinden zijn maar dat zal niet "jan met de pet" zijn die gewoon in loondienst is, 1 of 2 kindertjes opvoed en een modaal of 1,5 x modaal inkomen heeft.

Google:
Het modaal inkomen 2017 volgens het CPB is € 37.000.
Per maand is dit bruto € 2.846 en netto ongeveer € 2.152.


Uitgaande van € 160.000,- aankoopprijs / werkend leven van 45 jaar / dan zou je vanaf het moment dat je werkt € 296,29 per maand moeten sparen, dan kun je zo'n boot contant van je spaarcenten afrekenen als je met pensioen gaat (moet de belastingdienst je niet aanslaan voor vermogens belasting en de wasmachine ook niet stuk gaan).

Het is gewoon niet realistisch om te denken dat dergelijke bedragen zomaar op te hoesten zijn zonder bank ondersteuning op enige manier, tenzij je een erfenis hebt gehad, een loterij hebt gewonnen of een inkomen ver boven modaal hebt.

Er is helemaal niks mis met een 2e hypotheek, overwaarde op de woning opnem of willekeurig welke andere form van lening, dat heb ik ook niet gezegd.
Dat is echter heel wat anders dan " cash, zo ff uit de achterzak, afrekenen"

R.C.Grootveld geeft een duidelijke uiteenzetting mbt de mogelijkheden en ik onderschrijf zijn slotconclusie.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Financering van een Jacht

Berichtdoor vuuren1 » 24 Apr 2017, 22:25

Voor zover mij bekent is het in de praktijk zeer lastig om een scheepshypotheek te regelen voor een pleziervaartuig.
Een van de redenen zou zijn dat een jacht een relatief onzekere belegging is voor een financierder (bank).

Het wordt anders als je een reeds afbetaalde woning van voldoende waarde als onderpand in kunt zetten, zo niet vergeet het maar..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Financering van een Jacht

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Apr 2017, 23:21

Roelof schreef:Ik bedoel er mee te zeggen dat er weinig mensen zijn die dergelijke bedragen zonder hulp van een bank kunnen neertellen.
Mensen die 160 K zo op tafel kunnen neerleggen zonder bank, lening oid zullen er echt wel ergens te vinden zijn maar dat zal niet "jan met de pet" zijn die gewoon in loondienst is, 1 of 2 kindertjes opvoed en een modaal of 1,5 x modaal inkomen heeft.

Tja, maar waarom hebben we het altijd over "Jan met de pet" die 1.5x modaal heeft? Omdat "we" onszelf er in herkennen?

Je kunt ook denken aan:
Jan met de Pet leeft samen met Janine met de Rok en beiden hebben een HBO/WO opleiding en dito baan en verdienen daardoor ca 2x model elk
J&J roken niet, iets wat gezien hun opleidingsniveau niet vreemd is
J&J geven geen moer om een auto met geblindeerde ruiten, meer dan zinnig Kw's onder de motorkap etc. die bij voorkeur om de 2 jaar vervangen moet worden, maar kopen er een met de kop eraf en rijden daar nog een jaar of 5 mee
J&J geven geen moer om een vrijstaand huis of een grachtenpand, maar wonen gewoon in een rijtjeshuis in een dorp of afstand van de grote stad, het liefst nog in een in de jaren 80 gekochte premie A woning
J&J behoren tot de mensen die hun boot belangrijker vinden dan hun huis of auto en besteden hun geld daaraan

En zo is er nog wel het nodige te bedenken .....

Ik zeg hiermee niet, dat het exploiteren van een schip in de genoemde klasse voor iedereen is weggelegd, zeker niet op jonge leeftijd. Maar het is voor meer mensen mogelijk dan zijn zelf denken.
Maar voor velen is meer mogelijk dan zij zelf denken, het is vaak niet meer dan nadenken, doelen stellen en last but not least: Prioriteiten stellen.
En een beetje toeval/geluk/mazzel kan ook geen kwaad, en dan heb ik het niet direct over een erfenis.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Financering van een Jacht

Berichtdoor Marie Christina » 25 Apr 2017, 07:38

En zo borrelt er weer een klassiekertje naar boven:
https://www.youtube.com/watch?v=oZIgeGFXUAc
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten