registratie marifoon

Re: registratie marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 31 Mrt 2017, 10:37

henkvd schreef:Kennelijk weet deze ambtenaar echt niet waar hij het over heeft, dat doet totaal niet terzake, al komt de boot nimmer nooit in nederlandse wateren dan is het geen enkel beletsel om als Nederlander een Nederlandse registratie te verkrijgen, als buitenlander al vaar je altijd op de Nederlandse wateren zul je nooit een Nederlandse registratie krijgen. Agentschap Telecom heeft een erg laag niveau gekregen, klopt ook wel die heren halen gewoon een legaal radio station uit de lucht.
Agentschap Telecom is heden ten dage niet meer dan een incasso bureau.

http://radio.nl/812498/legaal-radiostat ... ht-gehaald

TS:
- is Belg
- is Belgisch ingezetene
- heeft ligplaats in België
en valt daarmee dus onder de Belgische wetgeving.

En dus snap ik best dat het AT hier moeilijk over doet; wat dit met het niveau te maken heeft, ontgaat me volledig.

En wat de EU betreft:
Ik ben fervent voorstander van de EU, maar op dit soort detail niveau is het nog een lange weg te gaan.
En ik ben benieuwd of iedere watersporter dan wel zo blij zou zij als ook de watersport op EU niveau getrokken zou worden.
Want dan zouden we wel eens aan een algemene VB plicht vast kunnen zitten ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: registratie marifoon

Berichtdoor Roelof » 31 Mrt 2017, 15:10

R.C.Grootveld schreef:
En wat de EU betreft:
................
Ik ben fervent voorstander van de EU, maar op dit soort detail niveau is het nog een lange weg te gaan.
En ik ben benieuwd of iedere watersporter dan wel zo blij zou zij als ook de watersport op EU niveau getrokken zou worden.
Want dan zouden we wel eens aan een algemene VB plicht vast kunnen zitten ....


Ik heb zelf (nog) geen vaarbewijs, maar het zou toch niet verkeerd zijn, een verplicht VB?
Maar dan ook allemaal hetzelfde examen moeten afleggen, desnoods in eigen taal, aangevuld met minimaal 1 gangbare vreemde taal bv Frans, Engels, Duits.

Registratie van boten idem, incl. marifoon en wat er nog meer bij komt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: registratie marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 31 Mrt 2017, 15:52

Roelof schreef:Ik heb zelf (nog) geen vaarbewijs, maar het zou toch niet verkeerd zijn, een verplicht VB?

Zeker niet, ben ook voorstander van een (in principe) algemene VBplicht, maar dan met indeling op vaarwater en niet op soort schip; aangevuld met marifoonplicht op (ruwweg) de Bijlage 9 wateren.

Maar dat is een andere discussie.....

Overigens heb ik wel VB-II, hoewel ik het in NL/B niet nodig heb, D/F daarentegen wel.....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: registratie marifoon

Berichtdoor Georges » 31 Mrt 2017, 17:06

breng je papieren inclusief VHF in Belgie in orde daar hoef je ook geen marifoontaks (31euro) te betalen simpel toch, gewoon papiertjes invullen en klaar.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: registratie marifoon

Berichtdoor henkvd » 31 Mrt 2017, 18:11

Georges schreef:breng je papieren inclusief VHF in Belgie in orde daar hoef je ook geen marifoontaks (31euro) te betalen simpel toch, gewoon papiertjes invullen en klaar.


Zo simpel zou het kunnen zijn, helaas in België komt er het e.a. meer bij kijken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: registratie marifoon

Berichtdoor Patrick5 » 31 Mrt 2017, 21:05

Zo moeilijk is het nu ook weer niet.
Marifoonexamen bij het BIPT te Brussel. Was echt niet moeilijk.
Dan krijg je de nodige nummers om in te voeren in de marifoon.
Marifoon moet wel goedgekeurd zijn voor Belgie. De meeste merken en types die op de markt zijn voldoen daaraan.
Gegevens van de boot worden op het brevet ingevuld. Marifoon en boot zijn aan elkaar gekoppeld.

Zelf heb ik er geen problemen mee gehad en ik ben ook 'geen professor. :D
Patrick
Patrick5
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 20:19
ligplaats:
info:

Re: registratie marifoon

Berichtdoor Georges » 01 Apr 2017, 09:37

Ik begrijp dat iemand niet graag examens doet, maar zo moeilijk zijn die niet en de volledige rompslomp om met alles papieren in orde te zijn in Belgie is een kwestie van even lezen wat hier http://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaart/pleziervaart staat en de nodige documenten in te brengen dat duurt alles bij mekaar maximum 14 dagen althans dat is mijn ervaring met alle 7 boten die ik in 35 jaar in orde bracht, tegenwoordig gaat bijna alles ook digitaal dus nog sneller, en je vaart dan wel gerust rond met de zekerheid dat je in orde bent.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: registratie marifoon

Berichtdoor Popeye » 01 Apr 2017, 13:05

Dus wanneer je in Nederland examen gedaan hebt, en geslaagd bent, geldt dat niet in België? Zo ja, is dat ook zo met een rijbewijs?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: registratie marifoon

Berichtdoor Marie Christina » 01 Apr 2017, 13:10

Jawel, je marcomcertificaat geldt ook in België.
Die is wereldwijd geldig.
Evenals je licentie.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: registratie marifoon

Berichtdoor Georges » 01 Apr 2017, 18:13

Popeye schreef:Dus wanneer je in Nederland examen gedaan hebt, en geslaagd bent, geldt dat niet in België? Zo ja, is dat ook zo met een rijbewijs?

Groet, Jack.

Dat bedoel ik zeker niet, TS is een Belg en wil een NL marifoon gaan gebruiken, lijkt me omslachtig breng je schip en papieren gewoon in orde voor je thuishaven/land en dan is er niets om je zorgen te maken dat is wat ik zeg.
Ieder land heeft zijn eigen regeltjes maar brevetten gelden meestal ook in andere landen daarvoor zijn er overeenkomsten, lang leve europa :roll:
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten