registratie marifoon

registratie marifoon

Berichtdoor thewave » 30 Mrt 2017, 14:44

hallo
ik ben nieuw op dit forum en eigenlijk ook nog redelijk nieuw in de watersport.. iedereen is ooit es begonnen zeker? :)

Sinds eind vorig vaarseizoen ben ik de eigenaar van een bootje, een Chaparral 240 Signature, tof ding :)
Onder de vorige eigenaar was de boot geregistreerd in Nederland, de thuishaven lag een beetje op de grens België/Nederland (ikzelf ben ook Belg). Ook zijn marifoontoestel had hij geregistreerd bij het Nederlandse Agentschap Telecom.

Nu wil ik deze registratie overnemen, maar Agentschap Telecom doet lastig om de marifoon opnieuw te registreren, omdat de nieuwe thuishaven aan de Belgische kust ligt, ook niet zover om terug Zeeuws Vlaanderen in te varen, lijkt me...
Zij eisen nl een bewijs dat ik uitsluiten op Nederlandse wateren vaar :roll:

wie heeft tips/manier om mijn marifoon in Nederland geregistreerd te krijgen ? Het kan toch niet dat ik de enige Belg ben met een in Nederland geregistreerd vaartuig + radio ?

alvast dank voor alle tips !
Wim
thewave
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 30 Mrt 2017, 14:36
ligplaats: Nieuwpoort
info:

Re: registratie marifoon

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Mrt 2017, 15:21

thewave schreef:Nu wil ik deze registratie overnemen

Ik mag het mis hebben,maar je kunt toch niet 1-2-3 een registratie van een marifoon overnemen?
Kan dat dan wel in België?
Hier moet iedereen die een marifoon heeft,een papiertjen gaan halen,en daarop wordt je een nummer verstrekt,die je in moet voeren,of laten doen, in je marifoon.
Je krijgt hier enkel een registratie dus op basis van je behaalde resultaten d.m.v. een examen over benullige- en onbenullige vragen die er soms wel,en vaak niet toe doen,maar die je wel moet weten.
Dus 1-2-3 overnemen gaat hier niet.
Het is hier België niet? :lol:

Ik heb ook onjuist ééntje overgenomen,nee (nog) geen papiertje.
Dus ook geen registratie mogelijk.
Ja enkel bij de hermandad,plus een prent op de koop toe. :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: registratie marifoon

Berichtdoor thewave » 30 Mrt 2017, 15:30

Noordvaarder,
het examen is reeds afgelegd en bedieningscertificaat heb ik dus reeds in bezit !
En waar ben je daar papiertje dan gaan halen ?? Want dat is net mijn probleem! Of bedoel je met 'papiertje' jouw bedieningscertificaat ?
thewave
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 30 Mrt 2017, 14:36
ligplaats: Nieuwpoort
info:

Re: registratie marifoon

Berichtdoor Nerissa » 30 Mrt 2017, 15:33

Volgens mij moet je als Belg zijnde,en ligplaats hebbende in Belgie, je papieren en registraties e.d. overeenkomstig de Belgische wetgeving nakomen.
En dan mag jij als alles o.k. is, zoveel je wilt in NL rondtoeren met je marifoon.
Kort: je moet voldoen aan de eisen van het land van herkomst.
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: registratie marifoon

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Mrt 2017, 15:58

thewave schreef: Of bedoel je met 'papiertje' jouw bedieningscertificaat ?

Ja.
Ik kon uit je eerste posting namelijk niet distilleren of je deze al had.
Je sprak enkel over overname van een registratie.
Vandaar mijn reactie.
Noordvaarder
 

Re: registratie marifoon

Berichtdoor henkvd » 30 Mrt 2017, 20:19

Probleem is je bent Belg , een Nederlandse registratie krijg je dan niet, ligplaats heeft er niets mee te maken, al is het aan de andere kant van de wereld.
Begrijp je vraag wel NL is een stuk makkelijker wat rompslomp betreft dan BE. Je zit wat nationaliteit vast aan het BIPT en nog een handje voor ons vreemde Belgische regels.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: registratie marifoon

Berichtdoor Roelof » 30 Mrt 2017, 20:46

En dat noemen ze dus Europa... :mrgreen:
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: registratie marifoon

Berichtdoor Marie Christina » 30 Mrt 2017, 21:42

Het heeft niets met Europa te maken, Roelof.
Dat soort zaken is mondiaal geregeld.
De zend/ontvanginstallatie moet nu eenmaal geregistreerd staan in het land van waar het schip geregistreerd staat.
Veranderd het schip van vlag dan veranderd het land van registratie mee.
Zeeschepen onder Nederlandse vlag hebben bijvoorbeeld vier roepletters beginnend met P, dus bv PABC.
Komen onder ( bijvoorbeeld) Cyprische vlag dan wordt dat cijfer -3letters-cijfer bijvoorbeeld 1ABC2.
Een wet die bekant ouder is dan de EU zelf.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: registratie marifoon

Berichtdoor Roelof » 30 Mrt 2017, 22:34

@ Marie Christina:
Klop, het zou alleen mooi zijn als het registreren in div landen aan vergelijkbare eisen zou voldoen voor roerende goederen.
Uiteindelijk is het makkelijk om met een boot, auto, motor, vliegtuigje ed. over de grens te gaan.
In dit topic relevant; zodra de marifoon is geregistreerd is in willekeurig welk land, mag er naar hartelust (binnen de wettelijke regels) gebruik van worden gemaakt binnen de EU.

Uit eerdere topics (weet niet meer of dat hier of een ander forum was) heb ik begrepen van onze Belgische vrienden dat daar enorm veel papierwerk en obstakels te overwinnen zijn om iets correct gedaan te krijgen.

Heb zelf eens een keer iets gehad met een motorfiets om van NL naar Belgie uit te voeren, werd helemaal gestoord van het papierwerk wat ze daar willen hebben, tot en met een atest van de fabrikant aan toe.
Moest toen via de importeur naar de fabriek (in Japan) om de orinaliteit te aan te tonen oid.
Het VIN nummer hadden ze niks mee te maken / konden ze niks mee.
Om reden van de absurd nuteloze papiermolen op verzoek van de belgische overheid is de verkoop toen niet doorgegaan.

Vandaar mijn opmerking.

Van de andere kant, we klagen snel en makkelijk in NL (ik ook :oops: )
Dit is eenvoorbeeld dat het hier ook weer niet zo slecht is.

Of een registratie nummer per land anders wordt opgesteld is niet helemaal hetzelfde vind ik, dat gaat ook op voor nummerborden.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: registratie marifoon

Berichtdoor henkvd » 30 Mrt 2017, 23:35

Zij eisen nl een bewijs dat ik uitsluiten op Nederlandse wateren vaar


Kennelijk weet deze ambtenaar echt niet waar hij het over heeft, dat doet totaal niet terzake, al komt de boot nimmer nooit in nederlandse wateren dan is het geen enkel beletsel om als Nederlander een Nederlandse registratie te verkrijgen, als buitenlander al vaar je altijd op de Nederlandse wateren zul je nooit een Nederlandse registratie krijgen. Agentschap Telecom heeft een erg laag niveau gekregen, klopt ook wel die heren halen gewoon een legaal radio station uit de lucht.
Agentschap Telecom is heden ten dage niet meer dan een incasso bureau.

http://radio.nl/812498/legaal-radiostat ... ht-gehaald
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten