Wie geeft uitleg op mijn nieuwe boot

Re: Wie geeft uitleg op mijn nieuwe boot

Berichtdoor Popeye » 02 Jan 2017, 20:00

Ik zie ook verschillende vragen die heel geschikt zijn, om eventueel met behulp van een foto, op het forum te stellen. Dan krijg je de informatie gedoseerd, van verschillende "deskundigen", niet allemaal op 1 dag en dan blijft het misschien wat beter hangen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Wie geeft uitleg op mijn nieuwe boot

Berichtdoor Rene » 02 Jan 2017, 20:05

Mark,

Ik lig met mijn boot in Almelo, als de boot nog in Lochem ligt, vaar dan van het voorjaar een weekend naar Almelo, en ik wil je wel wegwijs maken.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Wie geeft uitleg op mijn nieuwe boot

Berichtdoor Yep » 02 Jan 2017, 20:42

En een kleine bijdrage van mijn kant.

Bijna twee jaar geleden heb ik dit 15 mtr. jacht gekocht om er permanent op te gaan wonen.
Ik had totaal geen watersportachtergrond, gelukkig wel enige basiskennis van motoren, elektra en techniek in het algemeen.
Wat heb ik gedaan in volgorde:

- Een uitgebreide aankoopkeuring laten uitvoeren
- De manuals van alle aanwezige apparatuur gedownload
- Ervoor gezorgd dat belangrijke zaken werken zoals het hoort, dat je in ieder geval licht, (warm) water, waterafvoer (douche), toiletten, hydrauliek, voortstuwing, stroom en CV in orde hebt
- A.d.h.v. de manuals een onderhoudsschema opgesteld (een deel kun je zelf doen, een ander deel besteed je uit)
- Onderwerp voor onderwerp aanpakken, kijken wat je het liefst zou willen en m.b.v. het forum tot oplossingen/invullingen komen
- Elk onderwerp voor jezelf beschrijven opdat je ook later weer snel een beeld hebt hoe zaken in elkaar zitten

Ik moet erkennen dat ik zaken 100% voor elkaar wil hebben, zeker gezien het feit dat ik op dit schip woonachtig ben.
Het heeft me anderhalf jaar gekost om alles 100% te doorgronden.
Pas nu kan ik zeggen dat ik alles 'im Grif' heb.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wie geeft uitleg op mijn nieuwe boot

Berichtdoor elrenegado » 03 Jan 2017, 14:23

Ik lees een hoop vragen van je die ik in het verleden zelf ook allemaal had.

een paar vragen zal voor mij ook even zoeken worden,
er zijn namelijk tis verschillende soorten boilers, dus ook verschillende aansluitingen, maar het principe is bij allen gelijk.
Zelfde geld bijvoorbeeld voor het peilen van je keerkoppeling, dat verschilt per type, maar is altijd achter te komen.

ik heb mezelf op electra gebied veel aangeleerd, gewoon door te lezen, vragen te stellen en zelf te onderzoeken.
ik lees een multiplus, argofet, en zonnepanelen.
dat zijn allemaal zaken die ik vorige winter in orde heb gemaakt op mijn boot, tot en met de vetsmeerpot aan toe.

Ik wil je best e.e.a uitleggen,
wellicht is het zinvol om ook eens bij iemand anders op de boot te kijken die dat soort zaken allemaal al aangepakt heeft en inzichtelijk kan maken.
Ik kan je wel vertellen dat je bv met behulp van een accu monitor, of mppt control 100% inzicht hebt in je status van accus en panelen, maar als ik het je laat zien snap je het direct vermoed ik.
vervolgens op jouw boot bekijken hoe alles zit,(of andersom, dat kan ook) en aan de hand daarvan een plan maken van de zaken die je anders wenst.
Mijn boot ligt overigens in Vianen. (niet naast de deur voor jou)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Wie geeft uitleg op mijn nieuwe boot

Berichtdoor vuuren1 » 04 Jan 2017, 01:55

chaea schreef:Als je hulp wilt van een professional en daarvoor wilt betalen staan er genoeg in de gouden gids en op Google.

Een forum als deze bestaat omdat passie genoten elkaar willen helpen, vaak kosteloos en soms tegen geringe vergoeding. Dat je elkaar soms tegen leuke prijzen aan gerelateerde spullen kan helpen is fijn en moeten we in ere houden.

Waar ik op tegen ben, en wat in het verleden ook is besproken, is dat het een commercieel karakter gaat krijgen.

In dit geval van Vuuren die al aangeeft dat het niet goedkoop gaat worden. De gedachte hierin is dus puur gebasseerd op het financiële ipv op het geven van hulp tegen een evt kleine vergoeding.

Het is een drogreden dat Vuuren dit mag omdat andere er mogelijk naast kunnen zitten. Ik zie geen enkel verworven recht hiertoe.

Dus 1 lijn hierin trekken, een gezond bedrijf heeft een forum niet nodig met het werven van klanten. Een forum is wel een prachtig medium voor mond op mond reclame en is dat positief dan heb je dat verdiend



Ik weet niet waar je het over hebt omdat je fantasie kennelijk wat door slaat.

Iemand kan kiezen tussen goed bedoelende amateurs zoals allerlei 'raadgevers' in jachthaven kantines en tussen professionals.
Een dergelijke voorkeur heeft de vraagsteller helemaal nog niet aangegeven.

Waarom ga jij niet gratis naar die man toe, dan is alles opgelost (als je over voldoende kennis beschikt)?

Ik heb mijn hulp niet concreet aangeboden (geen idee waar je dat vandaan haalt..).
Maatwerk is nu eenmaal niet gratis, zo werkt dat.

Verder kan ik je melden dat ik al langer grotendeels niet meer werk omdat mijn bedrijf heel erg goed heeft gedraaid.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wie geeft uitleg op mijn nieuwe boot

Berichtdoor gast » 04 Jan 2017, 05:48

Uiteraard ligt het aan mijn fantasie, kritiek aan jouw persoontje is altijd al not done geweest en daar verbaas ik mij dan ook al niet meer over.
Je snapt er gewoon geen bal van en je laat je arrogantie weer eens spreken, wil je het wel snappen moet je mijn "fantasie"nog eens doorlezen.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Wie geeft uitleg op mijn nieuwe boot

Berichtdoor Wolf1 » 04 Jan 2017, 08:11

Geloof dat er weer een beetje naast de pot gepiest wordt !
Dacht dat ik mezelf gepensioneerd professional mag noemen.
Ben ook best bereid me voor iemand anders in te zetten zonder daar nu direct financieel beter te worden.
Maar het gaat me nu weer net iets te ver, om als iemand het niet snapt in de auto te springen en naar de andere kant van Nederland te rijden om het even uit te leggen.
Zodra de man aan geeft er zelf iets aan te willen doen, zal ik hem helpen, kosteloos voor niets.
Hij kan b.v. even naar Brabant komen varen, vind je dat wat ?
Ben zelf net terug van een reisje Amsterdam, Amsterdam voor mezelf, onderweg voor allerlei probleem gevalletjes !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Wie geeft uitleg op mijn nieuwe boot

Berichtdoor Mopolcamper » 04 Jan 2017, 15:50

Op dit forum is m.i. geen enkele all-round deskundige aanwezig. Wel zijn er een aantal deelnemers die op deelgebieden meer kennis hebben, maar als je gedurende geruime tijd alle bijdragen hier volgt, zie je dat ook zij op andere gebieden de nodige “missers” hebben.
Van een enkele moet worden vastgesteld dat deze wel degelijk met regelmaat zijn eigen winkeltje propageert.
Als we zouden willen dat het forum vooral bedoeld is pro deo tot kennisoverdracht te geraken, dan zou dat mijn voorkeur hebben. In dit topic is daar al gehoor aan gegeven. Topicstarter zou het aanbod van Marie Christina met beide handen kunnen aannemen.
Overigens heb ik het niet zo op “zelfbenoemde” deskundigen.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Wie geeft uitleg op mijn nieuwe boot

Berichtdoor Ti Sento » 04 Jan 2017, 16:07

Dag allen,

Ik lees de laatste dagen veel op dit forum. Sommige zaken snap ik, sommige gaan me veel te diep. Het is me wel duidelijk dat er verschrikkelijk veel kennis zit. Natuurlijk de een meer van een bepaald onderwerp dan de ander. Te gek vind ik dat!
Mijn oorspronkelijke vraag is nogmaals niet om onbetaald een plan te krijgen over aanpassingen en/of verbeteringen aan mijn boot. Mijn vraag is in eerste instantie of iemand mijn onzekerheid wat kan wegnemen om eens de boot door te lopen, opties te bespreken, uitleg te geven over onderdelen, over wat kan of juist niet. Hoe zaken werken etc. En daar heb ik denk ik niet de meest volledige deskundige voor nodig, die absoluut kennis heeft van alle aspecten.

Ik heb niemand gevraagd voor me in de auto te springen om kosteloos gebruik of misbruik te maken van expertise. Ben gewoon een enthousiaste watersporter die zonder veel kennis de stap heeft genomen te gaan genieten van een eigen boot, samen met zijn vriendin en dochter.

Gelukkig zijn er best veel die aanbieden te willen helpen! Allemaal dank! Of het nu is dat ik welkom ben in Brabant, of dat ik via dit forum vragen kan stellen, of een gezellige dag in Zwartsluis. Top!

Ik hoop eind maart van Doesburg naar Zwartsluis te varen. Als ik goed heb gelezen zouden @Elrenegado of @Rene of @Marie Christina het wel leuk vinden een keer af te spreken tegen die tijd. Ik zou dat zeer waarderen! Of alledrie tegelijk?? Direct kleine forum-meeting in Zwartsluis?????
Mark Boot, samen met vriendin Karlijn en dochter Sharon
Gebruikers-avatar
Ti Sento
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 18:24
Woonplaats: Lochem
ligplaats: Zwartsluis
info:

Re: Wie geeft uitleg op mijn nieuwe boot

Berichtdoor gast » 04 Jan 2017, 17:15

@ Ti Sento,

Je moet je in dit geval niet aangesproken voelen, het gaat hier even buiten je vraag om eigenlijk :roll:
Gaat om een stukje forum etiquette waarbij belangrijk is dat we elkaar helpen dmv kennisoverdracht, daar mag iedereen hier kosteloos gebruik van maken.
Waar het mogelijk is zal men elkaar helpen en hoe dat achter de schermen besproken wordt is nvt en prive.
Het aanbod van Wolf is niet raar, logisch dat hij niet zomaar 200 km gaat rijden om even eea uit te leggen, maar vica versa is niet raar, je hebt een mooie vaartocht en je krijgt zeker weten een goede uitleg. 8-)
Maar de andere aanbiedingen zijn ook fijn, je maakt dan direct contact me lieden met dezelfde passie.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten