voorstellen

voorstellen

Berichtdoor ed1981 » 07 Sep 2016, 14:09

Goedemiddag,

Ik ben al een tijdje aan het meelezen en heb me maar even geregistreerd. Mijn naam is Ed Jager en ik woon in Veendam. Ben 34 jaar.

Lang geleden ben ik door het watersport virus besmet. De vader van mijn kameraadje kocht een stalen roeiboot met punt (geen schouw), welke na opknappen door ons in de jachthaven in Leeuwarden werd neergelegd. Mijn vriend was erg druk met werk en ik ontfermde me over de boot (leeghozen etc) en ik mocht een motortje regelen (dat lag en ligt me goed). Dit is een johnson 4pk 2 cilinder geworden die met veel gefröbel aan de gang gebracht is, van twee, één gemaakt. Echt lekker gelopen heeft het ding nooit, en later liep de vertanding kapot van de krukas naar de aandrijfas. Maar er was niet meer geld. Daarna een yamaha 3.5pk gekocht met vrijloop, dat was wel een fijn ding.

Nog wat later een keer gezeild met een akkrumer jol met diezelfde jongen en meteen omgeslagen en alle materialen verloren in het water. Geen succes voor ons. Onervaren etc. Daarna zijn we uitelkaar gegroeid en is het allemaal "verwaterd".
Daarna een klasgenoot getroffen met een cresent polyester boot met tomos 4pk, veel op pad geweest bij Dronrijp in de buurt. Prachtige herinneringen.

Bootjes en water heeft me altijd getrokken en het balletje begon nu 15 jaar later weer te rollen. Ik zag een bootje liggen in mijn nieuwe woonplaats Veendam voor 50euro. Polyester, 3 meter, inclusief gratis gat en rotte bankjes en wat afgebroken delen aan de polyester rand. Een ideaal project voor mij. Boot gekocht, vrouw overgehaald en aan het opknappen begonnen (inmiddels zo goed als klaar, wanneer ben je echt klaar met je boot :-)). Uiteraard moest ook daar weer een motortje bij. Ik trof een tomos 4pk op marktplaats en daarmee was het weer begonnen (nog 2 of 3 erbij voor onderdelen :-)). De tomos was niet zo'n succes (teveel verwend met stillere, watergekoelde motoren) de beleving vroeger was toch anders.

Ik ben mijn collega wel eens aan het pieren, bij hem in het dorp lag een Tabur yak 2, welke hem wel aansprak. Die heeft hij opgehaald en ik heb mijn tomos aan hem verkocht. Hij heeft er veel lol mee.
Ik heb een yamaha 4pk gekocht, wat een rust. Een mooie combi met het bootje.
In de tussentijd heb ik een oude vouwwagen gekocht en gestript, hier heb ik rollen en een liersteun op gelast, zodat het bootje daar op kan staan. Op marktplaats wat van dat bisonyl zeil gekocht en het setje is compleet.
ed1981
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Sep 2016, 13:31
ligplaats: veendam
info:

Re: voorstellen

Berichtdoor Popeye » 07 Sep 2016, 16:48

Welkom!
De laatste tijd zie ik ineens verschillende aanmeldingen van "jonge" schippers. Leuk :)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: voorstellen

Berichtdoor Arthur » 07 Sep 2016, 17:45

Jong geleerd is oud gedaan Jack, ik weet nog goed hoe ik bij ome Maart op zijn Katwijker de Cornelia van 24 meter op een veilingkist achter het roer stond omdat ik niet door het raam kon kijken en tante Cor in paniek raakte kan hij dat wel.
Hij voer toen 3 keer in de maand van Scheveningen naar Hengelo VV om zout te halen voor de haringvloot, in die tijd kon je nog binnendoor van Den Haag in de Scheveningse haven komen, daar was een kleine sluis.
Zijn broer Jan Vrolijk voer toen op de olieboot van de Esso om de loggers te bevoorraden.
Dat waren heerlijke tijden met de geur van teer, haring, zout
en houten vaten.

Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: voorstellen

Berichtdoor ed1981 » 08 Sep 2016, 09:59

Jonge schipper, bedankt! haha. Heb mijn "race" periode achter de rug gelukkig. Ik wil nog wel eens van Veendam naar Zuidlaren varen, kan moeilijk inschatten of dat te doen is met een gemotoriseerde roeiboot :-) en hoe lang zo'n reis dan ongeveer duurt.

Oh en voor de nostalgie hangt er nog een mooie seagull in de opslag, die ben ik langzaam aan het restaureren. Hij werkt naar behoren, maar het oog wil ook wat.
ed1981
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Sep 2016, 13:31
ligplaats: veendam
info:

Re: voorstellen

Berichtdoor Popeye » 08 Sep 2016, 11:18

ed1981 schreef: Ik wil nog wel eens van Veendam naar Zuidlaren varen, kan moeilijk inschatten of dat te doen is met een gemotoriseerde roeiboot :-) en hoe lang zo'n reis dan ongeveer duurt.

De kortste en mooiste route is dan over het Annerveensche Kanaal en Kielsterdiep. Dat is tot aan het Zuidlaardermeer een dikke 20 km. Lijkt me goed te doen. Je moet daar wel rekening houden met begeleide vaart. Eventueel kun je weer terug over het Drentsche Diep en Winschoterdiep.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: voorstellen

Berichtdoor Mea Vota » 08 Sep 2016, 11:52

Hallo Ed,

Vanaf Bareveld naar het Zuidlaardermeer duurt ongeveer 2,5 uur en is zoals eerder genoemd begeleide vaart.
Heb hem zelf al meerdere keren gevaren, Er zijn per dag vier tijdstippen wanneer de brugwachters in Bareveld zijn.
Je zou natuurlijk ook door Langebosch kunnen gaan.(wel even een sleutel voor de zelfbedieningssluis halen).

Groet,

Erol
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: voorstellen

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Sep 2016, 14:30

ed1981 schreef:Ik wil nog wel eens van Veendam naar Zuidlaren varen, kan moeilijk inschatten of dat te doen is met een gemotoriseerde roeiboot.

Ligt er een beetje aan hoe hoog je "gemotoriseerde roeiboot" is.
Ben je te hoog voor een dichte brug, moet je met de convooivaart mee.
Zo niet, dan zijn er mogelijkheden genoeg.
Wat hier al geopperd is, via Langebosch.
Of je de sluis in het veld, de Westerverlaat ook zelf kan bedienen weet ik niet.
Ik ga er een beetje vanuit ,dat als je de eerste in Langenbosch zelf kan doen,dat je dan de Westerverlaat ook zelf kan bedienen.
Ben daar nog nooit geweest.
De andere sluus ligt tussen het "Kieldaaip" en t'Suudloadermeer. :D
20 km is circa 3 uur varen( je mag daar maar 6km/h) en 3 sluizen is ongeveer 1 uur.
Met convooivaart erbij wordt het meer.
Noordvaarder
 

Re: voorstellen

Berichtdoor ed1981 » 08 Sep 2016, 15:16

hij is niet hoog, de motor is hoogste deel, maar ik zit achterin met 85kg :-)

http://watersportforum.eu/viewtopic.php?f=30&t=2786

Langebosch is inderdaad mijn startpunt, de sluis Westerverlaat gaat met een sleutel, die wil ik het volgende seizoen regelen.

Kieldaaip sluis zal ik eens per fiets verkennen :-)
ed1981
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Sep 2016, 13:31
ligplaats: veendam
info:

Re: voorstellen

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Sep 2016, 16:49

ed1981 schreef:hij is niet hoog, de motor is hoogste deel, maar ik zit achterin met 85kg :-)

Gaain moezenusten zuikn op 't wotter.
Dei binn der nait,zolang n brugge nait op 't wotter ligt.
Kinst denk ik overal onderdeur. :mrgreen:
Kieldaaip sluis zal ik eens per fiets verkennen :-)

Die ligt naait in't Kieldaaip, mor in de Leinewieke.
Das bie de olle eereppelmeelfabriek De Toekomst, op Nijkomnij.
Doar moutn alle bootn deur, as dei noar 't Zuudloadermeer wulln.
Bie dizze, gaaie raais noar Zuudloarn. :lol: :lol:

Hest ook n Android smartphone?
Eevn de ep van http://www.vaarkaartnederland.nl/ downloaden.
Doar stoat alles in was doe broeken kinst.
D'r isn betoalde varsie, mor ook n groates varsie.
Noadal is, din krigst dr rekloame bie.
Kinst ook geliek zaain hou hard dast voarst.
En mit de betoalde varsie kinst ook nog roete oetzettn.

Zo nou mor weer over op ABN,dat gaait mie beter of.
:mrgreen: :mrgreen:
Noordvaarder
 


Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten