Hoi

Hoi

Berichtdoor fakemulder » 27 Jul 2016, 19:16

Ik wil mezelf even voorstellen en mijn eerste avontuur met de Boot met jullie delen,

Na vele jaren van overweging en bedenkingen is het er dan toch van gekomen, een Beja kruisertje.
En afgelopen Zaterdag was het dan zover, in alle vroegte vanuit Mook met de trein naar grou. De treinreis was erg leuk mede doordat de jeugd van de vierdaagse feesten vanaf cs nijmegen ook met de trein het land in gingen om ergens hun roes uit te slapen.
Na een uurtje of Drie kwam ik aan in Grou en toen was het nog een klein stukje naar Poppenwier? nooit van gehoord.

En daar lag ze dan mijn bootje erg gezellig, voor onderweg kreeg ik van de verkoper nog een Fles Bokma berenburg mee ( ik kon hem nog wel eens nodig hebben)
De motor starte gelijk (30 pk bb motor) en na een proef rondje en wat uitleg ( ik heb namelijk nog nooit echt gevaren) ging het dan gebeuren. met een vaarkaart van de anwb en goede zin ging ik dan alleen het water op.

Na een tijdje kwam ik in een sluisje terecht ook nog zelfbediening en nou dan.... maar gelukkig werd ik al snel geholpen door schippers die waarschijnlijk het gestuntel niet konden aan zien.

En de reis kon weer verder, ik moest volgens de vaarkaart het sneekermeer op makkie toch..... maar na enkele uren moest ik maar eens vragen, en ja hoor helemaal de weg kwijt. een schipper zei de recht uit dan links de sluis door en dan ben je er, zo gezegd zo gedaan en ja het Sneekermeer was een feit.

En wat ging het mooi, onderweg had ik nog wat tijd voor ditjes en datjes en bedacht me om over het ijselmeer te gaan ipv. langs lemmer.
In de laatste sluis voor het ijselmeer was ik er helemaal klaar voor, wij( de boot en Ik ) zouden dit varkentje wel eens eventjes wassen.

Het eerste stuk appeltje eitje maar toen...... hier en daar een golf maar uiteindelijk wat het alleen nog hier en niet meer daar, wat een woest water( vond ik)
een bootje van 7.50m met enorme golven, wat een tocht. ondertussen kreeg ik al berichtjes van het thuisfront met hoe het ging, maar omdat ik mijn handen vol had om op de been te blijven werd er niet geappt.

Heel in de verte door de verrekijker zag ik een dorpje( urk) maar die bleek nog 3 uur van mij vandaan te liggen, dus drie uur tussen hoop en vrees en steeds op het punt om de KNRM te maydayen. kwam urk toch steeds een ietsie pietsie dichterbij. Gelukkig had ik de boot nog afgetankt voordat ik de ijsel op ging want anders was het feest compleet geweest.

Om 20 uur kwam ik dan aan in Urk en wat was ik blij( had het toch mooi even gedaan) wel na 10 schone onderbroeken maar dat hoeft niemand te weten.
in de haven kon ik wel een nachtje blijven, de havenmeester wist niet wat ie hoorde dat ik met dat bootje de ijsel was overgestoken"je had langs de lemmer moeten gaan" ja vertel me liever iets wat ik nog niet weet dacht ik.

Maar uiteindelijk na enkele berenburgjes( halve fles) was het zondag morgen vrij laat voor ik weer de reis kon hervatten naar cuijk.
Via het ketelmeer langs kampen richting Zwolle tegen een uurtje of 2 smiddags moest ik toch maar een plekje zoeken want Cuijk ging hem niet worden .
op gegeven moment zag ik een passantenhaven in Wilsum en daar heb ik na overleg de boot mogen aanmeren om volgende week verder te gaan naar Cuijk.
Ik hoop dat ik dit in twee dagen ga halen.

Wordt vervolgd.
Fake.
fakemulder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 27 Jul 2016, 18:38
ligplaats: cuijk
info:

Re: Hoi

Berichtdoor Boekanier » 27 Jul 2016, 19:20

:o :lol: :lol: :lol:
Wat een trip zeg! Kijk uit en succes! Wees voorzichtig!
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Hoi

Berichtdoor broekie » 27 Jul 2016, 19:22

Je test hem wel gelijk uit. De motor moet wel in orde zijn.
Succes met de volgende reis.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Hoi

Berichtdoor Klaver vier » 27 Jul 2016, 20:43

Fake Sorry hoor maar ik vindt je loei stom,waarschijnlijk ben je ook nog is een keer niet verzekerd.
Ik ben blij dat de Knrm niet hoefde uit te rukken voor zulk onozel gedrag,gek he dat sommige mensen verzuipen
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Hoi

Berichtdoor Jan Huibers » 28 Jul 2016, 01:56

De Stoere schreef:Fake Sorry hoor maar ik vindt je loei stom,waarschijnlijk ben je ook nog is een keer niet verzekerd.
Ik ben blij dat de Knrm niet hoefde uit te rukken voor zulk onozel gedrag,gek he dat sommige mensen verzuipen
Gr René ( Klaver vier)


Beetje ongenuanceerde reactie van jou Rene... Als fakemulder het vantevoren wist dan had hij het niet gedaan, enig vooronderzoek was beter geweest.
Ik heb zelf ook vaak gekke dingen gedaan en ook op het IJsselmeer.

-stalen kruisertje 8mtr van mijn neef met OM636 met wind 6 over IJsselmeer en Markermeer naar Muiden en door naar de betuwe. IJsselmeer ging prima, boot stond op zijn kop (heb er nog filmpjes van) maar op het Markermeer 2x een grondzee gehad als we achter de dijk vandaan kwamen naar Muiden.

-nieuw polyester bootje 8,5 mtr ook met wind 6 van Lelystad naar Amsterdam... Bleek er montageafval oid in de tank te zitten, dat was wel ruk want als je de aandrijving kwijt bent raak je onbestuurbaar en ga je nog harder tekeer. Filters gewisseld en weer door.

-stalen kruisertje Pedro 800 na een verduisterpoging zsm van groningen weer naar huis en natuurlijk kl*teweer op de plas, weer 5 aantrekkend naar 6 op het IJselmeer en later op het Markermeer echt wind 6 en of de duvel er mee speelde weer op dezelfde plek als met het bootje van mijn neef 2 gruwelijke grondzeeën met bijbehorend diep golfdal erachter. Dan vaar je even schuin naar beneden tot je als een kurk weer naar boven komt en dit keer ging ik erin tot en met de kuiptent, het water spoot ertussendoor naar binnen. Ik heb 1 wenkbrauw gefronst omdat ik moest dweilen.

-ook een Barkas 1150 doet erg lelijk op het Markermeer als de golven schuin van achter binnenkomen, je werkt je rot aan het roer.

Ik kan er allemaal niet van onder de indruk raken, sorry hoor. Spullen voor elkaar. Reddingsmiddelen bij de hand. Iedere schip is zo zeewaardig als zijn bemanning. En als ik op het IJsselmeer ooit zulke golven zie als ooit op de Noordoostzee met wind 9 dan meld ik me weer want dan ga ik niet over.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Hoi

Berichtdoor stefan » 28 Jul 2016, 07:19

Nou Fake, de eerste maiden trip heb je gehad zeg maar...
Achter blijkt dan dat het IJsselmeer wel wat hoog gegrepen voor het bootje wellicht?
Maar ja, je hebt wel een mooi verhaal om te vertellen, dank voor het delen en we zijn benieuwd naar het vervolg.

René had gisteren zijn dag niet zo te lezen :-) Wat hij zegt over verzekering is wel belangrijk, sluit minimaal een wa boot verzekering af !

Goede vaart en veel plezier
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Hoi

Berichtdoor Klaver vier » 28 Jul 2016, 09:50

JIedereen kan wel stoer doen maar het blijft natuurlijk gekken werk zonder enige ervaring en zonder verzekering want je bent op het IJsselmeer niet verzekerd
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Hoi

Berichtdoor Marie Christina » 28 Jul 2016, 10:30

Niemand doet stoer.
Al ken ik iemand die een boot had die De Stoere heette ;)

Iedereen kan overvallen worden door slecht weer.
Ik , Fake, en jij óók.
En iedereen is het ook wel eens overkomen.
Zelfs als je uitgebreid het weerbericht hebt bestudeerd kan het gebeuren.

De beroemde zomerse droge bui.
Ook ik heb er eens eentje voor de kiezen gehad.
Ook op het IJsselmeer .
Van zonnig, windkracht niks, naar (nog steeds zonnig) windkracht 6-7 in twee minuten.
Nog eens vijf minuten later was het weer windkracht niks.
Overkomt je gewoon.
Er is niks gebeurd, en als er wel wat gebeurd was, was ik gewoon verzekerd geweest!

De verzekeringsovereenkomst is uitsluitend van kracht voor de vaart en het verblijf in het in de polis genoemde vaargebied. Vaargebied I: De binnenwateren van Nederland, België en Luxemburg; het geldigheidsgebied wordt begrensd door de Noordzeekust, de Noord-Hollandse, Friese en Groningse eilanden, in de Dollard door de kust van Oost-Friesland en voor de zeegaten door de uitertonnen, echter met dien verstande, dat de vaart door het ene zeegat buitenom naar het andere is uitgesloten.
Met andere woorden: IJsselmeer gewoon gedekt.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Hoi

Berichtdoor Klaver vier » 28 Jul 2016, 12:06

Niemand hoeft het met mij eens te zijn,maar als je onervaren bent en de boot niet kent en je gaat het IJsselmeer op en je snapt niet dat het daar kan spoken ben je echt onwijs bezig
En dan kan de knel weer uitrukken kost toch bijna niets
Wat deverzekering betreft kijk hem nog maar eens goed na ik ben er in ieder geval niet verzekerd tenzij ik er eerst met mijn verzekering over bel, dan wordt het wel gedekt anders ni
Iedereen is weleens overvallen door slecht weer maar je hoeft het niet uit te lokken
Gr René die liever zijn verstand gebruikt dan verzuipt
Klaver vier
 

Re: Hoi

Berichtdoor iJack » 28 Jul 2016, 13:02

Welkom hier Fake,

Het IJsselmeer is niet de meest ideale plaats bij wat meer wind. Moet zeggen ik ga liever met een windkracht 5 á 6 de Oosterschelde over dan het IJsselmeer met een windkracht 4. Maar met de kennis die je nu hebt zul je dat vast niet nog een keer doen. Je hebt in elk geval de betrouwbaarheid van motor en schip kunnen testen en mochten er vreemde bacteriën in je tank gezeten hebben had je dat met al dat geschud zeker opgemerkt.

Of het dom is of niet daar wil ik niet over oordelen. Iedereen heeft weleens iets gedaan waarvan hij of zij achteraf dacht van tja dit was geen goede actie. Je hebt er in elk geval een mooi verhaal aan overgehouden en we zitten te wachten op het vervolg van het laatste traject. Overigens een mooie tocht van Poppenwier??? naar Cuijk!

We treffen ze hier in de regio en vast elders ook aan met niet meer dan een autowegenkaart. Dat is met recht dom te noemen, evenals mensen die hun kinderen op de boeg zetten tijdens het varen en dan met hun voeten proberen het water te raken. Eén verkeerde beweging of golf en je vaart eroverheen met alle gruwelijke gevolgen van dien.

@René. Mijn verzekering dekt ook het IJsselmeer.
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Volgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten