Hoi

Re: Hoi

Berichtdoor fakemulder » 11 Aug 2016, 13:19

Deel 2,
Waarschijnlijk ook nog deel 3 en 4.
Afgelopen vrijdag de auto ingepakt met proviand Want het ging de volgende dag weer gebeuren,
Op zaterdag ochtend al om 06.00 uur weg met kriebels in mijn buik en wederom zonder gezelschap ging ik richting Wilsum, en hoe dichter bij ik kwam des te zenuwachtiger werd ik, zal ze er nog liggen, zal de motor het nog doen, en meer van dit soort scenario's.

Maar daar lag ze kabbelend in het water te wachten om weer op reis te gaan.
Na een bakkie koffie gingen we dan weer, en wat pruttelde het motortje mooi.de vorige eigenaar had gezegd"niet vol gas" dus met 6 km per uur zakten we af.ik weet immers ook niet hoe hard ik varen kan met 30 pk.

Voor mijn gevoel was ik al uren onderweg en bij Zwolle dacht ik even aan te meren.... Wat een drama, de stroming zorgde ervoor dat er van alles gebeurde met de boot en mij maar aanmeren ho maar.

Dus verder gevaren, onder het varen de tank met benzine nog maar eens gevuld , en het was een lange tocht. Wel veel bekenden tegen gekomen denk ik, want iedereen stak hun hand op.

Bij Deventer moest ik dan toch nog maar eens een poging doen om aan te meren, gelukkig kwam er al snel hulp om mij even te helpen, inmiddels was het 17 uur en ik dacht nog wel even te varen tot Arnhem.... Mooi niet.

Vanaf Deventer tot Zutphen kwam ik niks tegen met 6 km per uur. Ja een enkele speedboot die vlak langszij kwam zodat ik alles in het werk moest zetten om staande te blijven, maar die bekenden van eerder die dag waren allen al thuis.

In de buurt van Zutphen had ik al wel in de gaten dat Arnhem te ver was en ik besloot om het nummer te draaien van de havenmeester wat in mijn almanak van 2008 stond. Niks dus.

Na vele dialogen met me zelf ging ik toch maar de haven in en gelukkig was er een plekje voor mij.
Ik moest zondag weer thuis zijn dus mag de boot daar even liggen tegen een behoorlijk bedrag. Maarja.

Nu zit ik te denken om de boot door een transporteur te laten halen, namelijk de volgende keer moet ik weer alleen en ik denk dat ik nog wel 4 dagen kwijt ben met 6 kmh.

Dus.........wordt vervolgd?
fakemulder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 27 Jul 2016, 18:38
ligplaats: cuijk
info:

Re: Hoi

Berichtdoor Amersfow » 11 Aug 2016, 13:26

Mooi verhaal. Echte het hele stuk 6km? Das wel heel erg traag.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Hoi

Berichtdoor quichot » 11 Aug 2016, 14:01

Is die 6 km/h je voortgang over de grond, of gaat de tegenstroom daar nog vanaf? Want dan sta je hogerop voorbij Doetinchem met 2 km/h over de grond zowat stil, en kun je inderdaad maar beter traileren.
En verslik je ook niet in het stukje Waal bij het indraaien van het Maas-Waalkanaal. Daar kan een beetje voortgang ook geen kwaad met de dwarsstroom achterop.

Verder valt me de terloopse opmerking van de vorige eigenaar op over 'niet vol gas' kunnen varen. Waarom zegt hij dat? Daar moet dat karretje toch tegen kunnen als het gezond is? Met 30 pk moet zo'n bootje met gemak 12 km/h kunnen halen, maar bij 6 km/h spreek je hooguit een pk-tje of 10 aan. Ik zou zeggen: zet er een tandje bij, en kijk dan nog 's naar de snelheid.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hoi

Berichtdoor FrankM » 11 Aug 2016, 14:19

Mooi verhaal weer !

Al die bekenden..........................hebben wij ook altijd, watersporters groeten elkaar, nou ja de meesten dan..............................

Mij benieuwen wat er nu weer voor op en/of aanmerkingen komen.........................

Eeh die Almanak....................2008...................................... :D

Maar idd, moet toch wel harder kunnen als die 6 km/h ?

Groeten en succes met de verdere reis/reizen.
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Hoi

Berichtdoor henkvd » 11 Aug 2016, 14:45

Denk dat de vorige eigenaar terecht bedoelt niet volgas varen, dat is alleen een kolk in je tank maar levert geen extra snelheid op, behalve een hoop vuilwater.
Gas geven en je snelheid meten, steeds een beetje gas erbij tot je merkt dat het geen snelheids winst oplevert, kan je altijd nog een beetje terug halen, dan lever je hoog uit een paar tiende aan snelheid in maar gaat de gashendel flink in de bespaar modus.
Zonder stroom zal je 10 a 11 km halen, met stroom gewoon kijken hoe het reageert, aps genoeg voor de telefoon waaar mee je de gps snelheid kunt aflezen.
Nu heb je ca 60 km afgelegd van Wilsum naar Zutphen. Nog een kilometer of 80 te gaan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Hoi

Berichtdoor Amersfow » 11 Aug 2016, 15:33

Als het een kruisertje is (4-5 meter?) zal het eerder stoppen bij 8-9 denk ik.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Hoi

Berichtdoor fakemulder » 11 Aug 2016, 16:09

De vorige eigenaar bedoelde ook wat hier al wordt aangegeven , als je vol gas gaat dan trekt hij de neus omhoog en je hebt een draaikolk in de tank maar veel meer winst was er niet te behalen.
Maar ik zal het eens proberen wat ik aan snelheid kan winnen als ik vol gas over de ijsel knap.

Weet iemand trouwens wat transport kost. Over de weg 88 km.
Ik heb inmiddels een aanbieding van 317,14 gehad.
Oja, mijn bootje is 7,50m
fakemulder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 27 Jul 2016, 18:38
ligplaats: cuijk
info:

Re: Hoi

Berichtdoor quichot » 11 Aug 2016, 16:34

Ok, ik begrijp dat het om een bb gaat. Ik ging even uit van een inboard.
Maar nog even, want dat is me niet helemaal duidelijk geworden: is die 6 km/h 'over de grond' gemeten, dus de werkelijke voortgang, of is dat de snelheid ten opzichte van het water, en gaat daar de tegenstroom nog af?
En tenslotte bedoelde ik -net als Henk- niet gelijk volgas, maar gewoon iets méér gas, tot je de balans vind tussen snelheid en brandstofgebruik.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hoi

Berichtdoor fakemulder » 11 Aug 2016, 16:38

Hoi,
Snelheid heb ik gemeten toen ik aan het varen was dus incl.de tegenstroom?
fakemulder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 27 Jul 2016, 18:38
ligplaats: cuijk
info:

Re: Hoi

Berichtdoor Marie Christina » 11 Aug 2016, 17:11

Ik vind 317 euro niet onredelijk.
Dan is hij nog eens verzekerd ook voor allerlei narigheid onderweg.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten