Moet ik wel of niet een boot kopen?

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor Thiemen » 16 Aug 2015, 11:23

Elja,

Welkom om het forum.

Als ik je introductie doorlees waarin je aangeeft dat je rugklachten hebt en het onderhoud wilt uitbesteden, denk ik dat je beter niet aan een eigen boot kunt beginnen.
Gezien het budget welke je beschikbaar wilt stellen, zul je een boot kunnen aanschaffen die reeds ouder is en waar dus zeker al onderhoud aanzit.

Ik verwacht dat je in jouw situatie met rugklachten en het niet zelf kunnen uitvoeren van onderhoud, huren voor jou een betere oplossing is.
Kosten als verzekering, liggeld en onderhoud komen daarmee te vervallen, dat bedrag is alweer voldoende om lekker een bootje te huren.
Tevens hoef je ook de initiële investering van de aanschaf van de boot niet te doen, daarmee hou je die 4 a' 5000 euro weer in je zak.
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor elrenegado » 16 Aug 2015, 14:24

Ben het met me voorgangers eens,
met jouw budget en situatie zou ik geen boot kopen van 8-10 meter.

Dat word altijd een boot met wat werk,
en alles uitbesteden is kostbaar.

Is om te beginnen en boot om dagjes mee weg te gaan geen optie ?
polyester, buitenboord motor.
Kan je leuke voor kopen zo rond de 5000 euro.
En onderhoud is veel makkelijker en dus goedkoper als je het uit moet besteden.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Aug 2015, 10:25

Eerlijk gezegd vind je ik je wensen icm je budget niet realistisch en ook ik adviseer je om eerst eens wat te huren en je goed te verdiepen in de materie.
Bij het aanschaffen van om het even wat voor boot, dien je je als eerste af te vragen: Wat wil ik er mee gaan doen? Op korte en op lange termijn.
Veel mensen kopen in een opwelling een schip wat niet bij ze past en dat wordt het een mislukking.

En inzake stalen schepen en overwinteren in het water:
Zoals je gemerkt hebt, lopen de meningen daarover uiteen. Die van ons ligt al sinds 2007 zomer en winter in het water/ijs.
Is er 2 jaar terug voor het eerst uit geweest voor nieuwe antifouling.

In een boot moet je investeren, niet alleen financieel ("een boot is een gat in het water, en dat vul je met geld") maar ook qua tijd ("koop een boot, werk je dood").
Het is net een auto: Af en toe door de wasstraat en lakschade's bijwerken. Ik heb een nieuw gebouwd schip en de huidige las/lak technieken zijn tov oudere schepen veranderd/verbeterd.
Maar ook ik moet af en toe aan de bak om de zaak "netjes" te houden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor elja » 17 Aug 2015, 15:21

Hartelijk bedankt voor de vele reacties. Ben ze aan het lezen en kijken wat ik er mee kan.

@chaea, Die Doerak 650 spreekt me wel qua model wel aan. Misschien is een kleinere boot ook te overwegen bij totaal geen andere mogelijkheden. Maar daar ga ik in eerste instantie nog niet van uit.

Verder hartelijk bedankt voor de antwoorden. Ik zal alles meenemen in mijn overweging.

Verder is het idee om een boot te kopen niet zomaar ineens opgekomen. Verder wil ik nog zeggen dat het voor mij niet super luxe hoeft. Juist niet, houd niet van allerlei franje. Liever simpel en eenvoudig. Maar als het even kan dan gewoon wel van redelijke kwaliteit.

Verder wat betreft vergelijking met de auto. Die van mij staat de hele dag buiten. Maar ik heb nog nooit iets van lakschade bijgewerkt. Zou ook niet weten hoe ik het zou moeten doen. Maar autootje is onderwijl wel al 16 jaar oud en ik kom er nog steeds prima mee van A naar B.

Hoe kan ik een keuringsrapport laten maken in omgeving Groningen? En wat behelst zoiets? Ik heb wat zitten zoeken, maar kon niet vinden hoe dat eventueel gedaan kon worden.
Gebruikers-avatar
elja
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 14 Aug 2015, 11:54
ligplaats: Noord Nederland
info:

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor Popeye » 17 Aug 2015, 16:30

Ik zou zeggen kijk eventueel eens naar een polyester kajuitzeilboot zonder mast, of gooi de mast er af.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Aug 2015, 17:20

elja schreef:Maar ik heb nog nooit iets van lakschade bijgewerkt

Autolak is, met al die lagen entechnieken, wel iets anders dan scheepslak met misschien 3 lagen.

Verder zit je met je boot sneller ergens tegenaan dan je zou denken, een auto is iha wat minder gevoelig voor wind en stroom.
En een auto heeft een rem, bij een schip ligt dat toch iets anders.
En door de andere lakopbouw zul je eerder op het staal zitten en als je daar niets aan doet ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor Davidos » 18 Aug 2015, 10:27

Een boot ligt de hele dag in t water, een auto niet.

Over een boot loop je heen, over een auto niet.

Een boot heeft stootwillen, een auto niet (zie je het voor je. ... aan de dakdragers haha....).

Kortom, de belasting van de boot verf is heel anders dan de belasting van een autolak.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor aquanaut » 18 Aug 2015, 10:43

elja schreef:Hoe kan ik een keuringsrapport laten maken in omgeving Groningen? En wat behelst zoiets? Ik heb wat zitten zoeken, maar kon niet vinden hoe dat eventueel gedaan kon worden.


Een goed en professioneel keuringsrapport inclusief vlakmeting kost al een kwart van het beschikbare budget.........

Ik zou lekker gaan huren!
Mijn boot is 11,5 M lang en het door jou aangegeven aanschafbedrag ben ik jaarlijks kwijt (en meer) aan liggeld, stalling, onderhoud verzekering en brandstof.
En dan doe ik alles zelf.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor Marie Christina » 18 Aug 2015, 10:54

Een kwart van het budget is misschien een tikje overdreven, maar prijzig is het wel.
Het gaat wel die kant op:
http://www.anwbwatersport.nl/beheer-en- ... uring.html
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor elja » 18 Aug 2015, 11:38

Marie Christina, bedankt voor de link

Wat mijn inventarisatie oplevert is het volgende
ligplaats goedkoop voor een jaar ongeveer 150 - 450 euro.
Verzekering WA inzittende en eventueel tegen diefstal pakweg 100 euro.

Van mij hoeft er niet netjes uit te zien. Maar het met functioneel zijn. Maar als ik jullie dan goed begrijp zou ik dan in ieder geval 3000 euro elk jaar moeten besteden aan repareren?
Maar wat kost dan per jaar zo veel? Ik snap dat het verschillende dingen kunnen zijn, verven, iets met motor, misschien roer kapot enz, enz. Maar is er een geldvreter in z´n algemeen of is het gewoon alles bij elkaar?

En ik zie ook wel iets in de redenatie van Thiemen voor huren. Of kijken naar kleinere boot. Ben ook nu wat breder aan het kijken.

Trouwens de vergelijking met de auto die ik niet zelf verzon, daar zie ik ook niet zoveel overeenkomsten in.
Gebruikers-avatar
elja
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 14 Aug 2015, 11:54
ligplaats: Noord Nederland
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten