Moet ik wel of niet een boot kopen?

Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor elja » 15 Aug 2015, 13:11

Hallo allemaal,
Ik ben een totale nitwit.

Ik heb nog nooit eerder een boot gehad. Vroeger wel wat meegezeild met anderen. Nu Ben ik wat beperkt in mijn mobiliteit geworden, en wil een motorkruiser 8-10 meter kopen. Ik dacht er rondom de 4000 - 5000 euro voor uit te trekken.
Verder kan ik ook niet of nauwelijks klussen. Aan de ene kant omdat ik geen ervaring en nauwelijks gereedschap heb. En verder omdat ik rugproblemen heb.
Mijn plan was ligplaats ergens in de provincie Groningen, en (eerst) tochten door omgeving Groningen te gaan maken.

Ik probeer op een rijtje te krijgen waar ik aan allemaal aan moet denken en tegen welke kosten.

Als eerste over onderhoud. Dat wil ik zo veel mogelijk beperken gezien dat ik niet zoveel kan op dat vlak. Nu krijg ik verschillende verhalen te horen.

Het ene verhaal is: Koop een stalen boot. Kan veel hebben. Kun je makkelijk in de winter in het water laten, Moet er eens in de 5 – 7 jaar er uit om de onderkant te laten doen. Mochten er aan de bovenkant beschadigingen komen, die bijwerken met likje verf. Om de 5 jaar verf eens helemaal goed aanpakken.

Het andere verhaal is het tegenovergestelde. Bij in de winter in het water laten gaat de verf op de boot enorm achteruit. Dus dat niet doen. Elk jaar moet de boot (helemaal) geverfd worden (zou ik dan 2 dagen iemand voor moeten huren??). Anders wordt de boot een roestbak. En hij moet elk jaar uit het water om de onderkant te laten doen. Nou ja, als het zo is als hier beschreven dan kan ik beter stoppen denk ik. Dan wordt het allemaal wel heel erg duur vermoedelijk.

Aan beide verhalen hangen dus duidelijk een heel verschillend prijskaartje.

Ik probeer ook de kosten boven water te waaraan ik moet denken aan onkosten :
Ligplaats (is op te vragen)
Standaard onderhoud (???)
Reparatie (???)
Verzekering (is op te vragen, Ik dacht aan WA+diefstal+inzittenden)
Nog iets vergeten in dit rijtje?

Verder zegt de ene moet stalen boot zijn en de andere dat het juist een polyester boot moet zijn. Het hoe en het wat wordt niet echt duidelijk.

Graag tips een feedback voor deze nitwit.

Eigenlijk hoeft het er voor mij niet perfect uit te zien. Als het maar functioneert, en niet met een rotvaart volledig wegroest of kapot gaat door te weinig onderhoud.
Gebruikers-avatar
elja
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 14 Aug 2015, 11:54
ligplaats: Noord Nederland
info:

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor gast » 15 Aug 2015, 15:14

Je budget voor het gewenste is aan de zeer krappe kant, en dan ben ik nog positief.
In deze prijsklasse zijn het allemaal opknappers waar je gewoonweg werk aan hebt.
Beide verhalen die je hebt gehoord zijn in de kern waar, als je boot tip top is en strak in de lak is dan hoeft deze maar eens in de zoveel jaar zijn groot onderhoud.
Heb je een boot met achterstallig onderhoud zal je deze of tip top moeten maken of je zal gewoonweg elk jaar lapwerk moeten verrichten, dit zijn de bootjes in jouw prijsklasse.

Staal of polyester is een keus die je zelf moet maken, de grotere motorkruisers zijn bijna allemaal van staal (8 tot 10 meter)
Polyester zoals de Marco van deze omvang zijn een stuk duurder, in jouw prijsklasse zal je ook terugvallen op opknappers.(of zo'n lelijke Gelderblom)

Waarschijnlijk kan je budget niet omhoog maar je wensen misschien wel omlaag, wij kan nu wel allemaal soorten boten opnoemen maar als ik naar je situatie kijk denk ik direct aan de Doerak 650, wat je inlevert is de gewenste lengte maar dit zijn topbootjes voor de beginner.

Lengte is 6 meter 50
Zijn zeer ruim gebouwd
Weinig diepgang
Goede vaareigenschappen (niet voor niets vaak gebruikt in verhuurvloten)
Meestal met zuinige 8 pk diesel.
Ligplaats is een stuk goedkoper door de lengte
En met wat geduld zijn ze in goede conditie te vinden in jouw prijsklasse.

http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor quichot » 15 Aug 2015, 18:49

Of je een nitwit bent weet ik niet, maar je bent wel echt een totale nieuwkomer als ik zo e.e.a. lees.
Qua budget is het advies van Chaea natuurlijk prima, maar kennelijk niet wat je zoekt. En hoe verhoudt die beperkte mobiliteit zich tot de voorzieningen die nodig zijn?
Het goede nieuws is: we leven in een kopersmarkt. Het slechte nieuws is dat zelfs voor een kopersmarkt je budget aan de bescheiden kant is. Voor dat geld is een zekere zelfredzaamheid en technisch inzicht een vereiste. Ontbeer je die, dan zal er wat meer geld in de pot moeten, vrees ik.
Niettemin welkom! We zijn hier allemaal als onwetende begonnen!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor gewoonmich » 15 Aug 2015, 21:19

Misschien is huren voor je ook een optie. 2 keer per jaar een boot huren is nog altijd goedkoper dan de kosten die je hebt per jaar aan onderhoud, liggeld en verzekering. Al kan je met huren het natuurlijk ook zo gek maken als je zelf zou willen.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor aquanaut » 15 Aug 2015, 22:09

gewoonmich schreef:Misschien is huren voor je ook een optie. 2 keer per jaar een boot huren is nog altijd goedkoper dan de kosten die je hebt per jaar aan onderhoud, liggeld en verzekering. Al kan je met huren het natuurlijk ook zo gek maken als je zelf zou willen.


Dat!
Serieus, voor het genoemde budget, zonder zelfwerkzaamheid (om welke reden dan ook) en de geuite wens....gaat em niet worden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor ErikH » 16 Aug 2015, 00:14

8 - 10 meter zonder achterstallig onderhoud is niet haalbaar. Iets in de trend van een Shetland + buitenboordmotortje?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor Davidos » 16 Aug 2015, 00:25

Voor een 4 tot 5 duizend euro per jaar kun prima een 8 Tot 10m boot ligplaats+stalling geven, verzekeren, laten onderhouden (incl heling/hijs werk) en gebruiken.

Qua aanschaf zou je als niet kenner het beste een bemiddelaar/vakman in de hand kunnen nemen. Als er geen keuringsrapport is laat de boot dan eventueel ook keuren. Aanschaf bedragen? Ik zou het niet echt weten maar kijk eens op de diverse boten verkoop sites.

Succes,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor gast » 16 Aug 2015, 00:54

ErikH schreef:8 - 10 meter zonder achterstallig onderhoud is niet haalbaar. Iets in de trend van een Shetland + buitenboordmotortje?

Gr.

Erik


In verhouding ligt een simpele Shetland 525 of 570, wat overigens een kwaliteitsbootje is, qua verhouding hoger in prijs als een soortgelijk ijzeren bootje.
Ik haal niet voor niets de Doerak 650 aan, betaalbaar en zuinig met alleen concessies op de lengte ( wat de breedte weer overigens weer goed maakt)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor gewoonmich » 16 Aug 2015, 08:33

Davidos schreef:Voor een 4 tot 5 duizend euro per jaar kun prima een 8 Tot 10m boot ligplaats+stalling geven, verzekeren, laten onderhouden (incl heling/hijs werk) en gebruiken.

Qua aanschaf zou je als niet kenner het beste een bemiddelaar/vakman in de hand kunnen nemen. Als er geen keuringsrapport is laat de boot dan eventueel ook keuren. Aanschaf bedragen? Ik zou het niet echt weten maar kijk eens op de diverse boten verkoop sites.

Succes,
Davidos


Maar dat is het punt waarschijnlijk. 4 tot 5 duizend euro willen ze uitgeven aan aanschaf boot. Er staat nergens dat ze dit uit willen geven per jaar aan onderhoud.

Als je in deze prijsklasse een boot zoekt dan moet je rekenen op een boot met veel achterstallig onderhoud. Dus jouw jaarlijkse kosten worden ook hoger. Als je dan om wat voor reden dan ook niet veel zelf kunt doen en alles moet uitbesteden dan wordt het kosten plaatje voor onderhoud alleen maar nog hoger. Vandaar dat ik opper om een boot te huren.

Wij hebben ook ooit een boot gekocht met achterstallig onderhoud, als ik zie wat ik per jaar kwijt ben aan kosten voor onderhoud, stalling verzekering. Dan had ik beter kunnen huren! Nu heb ik hier wel bewust voor gekozen, dus ik zeg niet dat ik spijt heb van onze aankoop. Ik haal bijvoorbeeld veel voldoening uit het klussen en vind het mooi om te zien wat je nog van zo'n oude boot kunt maken.

Alle kosten zijn natuurlijk ook nog afhankelijk van hoe je iets het aanpakt. Wij hebben bijvoorbeeld het onderwaterschip laten stralen, en voor nieuwe materialen gekozen. Maar als je niet veel zelf wilt/kan doen, dan zal ik een eigen boot oud of nieuw altijd af raden.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Moet ik wel of niet een boot kopen?

Berichtdoor Klaver vier » 16 Aug 2015, 10:04

De vraag is wel of niet een boot kopen, nou niet kopen
De lijst van wensen is te hoog voor het te besteden bedrag
Ik zou eerst eens een boten te koop boekje kopen bij de bruna,dan weet je een beetje de prijzen.
Ik vraag mij wel eens af komt een boot kopen op als poepen, want anders weet je toch allang dat voor die prijs een boot kopen van 8 tot 10 meter onmogelijk is, daar koop je nog geen pieremegoggel voor.
Ik wens je veel succes met je dromen,maar dit wordt niks
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten