Hallo met Yanmar PMX 8

Hallo met Yanmar PMX 8

Berichtdoor Lelie » 17 Apr 2015, 16:28

Dag iedereen, ik vaar op de Saone, dat is in Frankrijk met een Ten Broeke 7.65. Ik heb de boot in september '14 gekocht en ben er heel blij mee. Er ligt een Yanmar pmx 8 in die het prima doet, start direct zelfs na de winter. Jedoch zou ik die op termijn wel willen vervangen voor een wat stillere en ietsje krachtigere motor.
Nu is dit mijn eerste boot en heb er dus geen verstand van. Ik zie dat de PMX op zeg maar "rails" gemonteerd. staat Ik heb al wel wat rondgekeken op het web en aan andere motoren geen gebrek. De meest zijn echter breder, ttz. de silent blocs staan verder uit mekaar, kan dat aangepast worden? Niet de motor natuurlijk, de bevestiging in het motorruim. Wat zijn de punten waar ik absoluut moet op letten als ik een andere motor wil kopen? Iemand al een PMX 8 vervangen door een ander type? Alle info is welkom.[size=150]
Lelie
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 Apr 2015, 16:15
ligplaats: Savoyeux
info:

Re: Hallo met Yanmar PMX 8

Berichtdoor vuuren1 » 18 Apr 2015, 22:28

Welkom op het forum.

De Yanmar is nogal klein voor deze boot en alles is te verbouwen naar een andere motorisatie maar dat is een Ten Broeke eigenlijk niet waard.
Een nieuwe motor plus inbouw kost veel meer dan dat de boot ooit waard zal worden.

Dat geldt ook voor een gebruikte motor en daarbij komt dat een gebruikte motor meestal wordt afgedankt omdat er iets mee is.

Ik zou het lekker zo laten en rustig naar een ander scheepje kijken waar een redelijk verse motor in zit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hallo met Yanmar PMX 8

Berichtdoor Marie Christina » 22 Apr 2015, 07:18

Alles dat je in een schip stopt is teveel, toch?
Maar we doen het toch.
Omdat we van dat rare stuk drijvend staal houden.
Mijn boot is ook niet meer waard geworden van een nieuwe boiler, 220 V systeem, nieuwe kuiptent, nieuwe "vleugeltjes" op de romp, onderwaterschip stralen en coaten, nieuw dashboard en straks wellicht een nieuwe standkachel.

Alles met elkaar heeft dat wel €10.000 gekost, schat ik.
Nou, die boot is echt geen 10, mille meer waard geworden, hoor.
Maar ik heb het toch gedaan.
Voor ons genot, voor ons gevoel en gewoon omdat ik nodig vond.

Een boot heb je met je hart, niet met je verstand.
Had je verstand, dan had je überhaupt geen boot. :mrgreen:

Met andere woorden:
Ik zou de andere-motor-optie niet zo snel verwerpen.
En als dat een gereviseerde is, gekocht bij een gerenommeerd bedrijf dat gewoon garantie durft te geven, zou ik persoonlijk geen enkel probleem hebben met hem in mijn boot te zetten.
Zo er al wat mis mee geweest zóu zijn (want misschien komt hij wel uit een sloopschip, was het een generator- of pompmotor geweest en is er helemaal niks mis mee geweest) dan is dat vakkundig verholpen.

Tja, en nu weet je helemaal niet meer wat je moet. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Hallo met Yanmar PMX 8

Berichtdoor broekie » 22 Apr 2015, 09:00

Varen is nu eenmaal een dure manier om langzaam vooruit te komen.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe de staat van de rest van de boot is en bevalt hij 100%
Misschien zeg je wel na de eerste ervaringen, ik vind het zo leuk dat varen, dat je weer iets groters zou willen met wat meer mogelijkheden.

Waar je voor op moet passen is dat je in het enthousiasme van een eerste ervaringen geen verkeerde dure beslissingen neemt.
Is dit scheepje het waard om te investeren in een nieuwe motor?
Die vraag moet je zelf beantwoorden met een "nuchtere" kijk op de feiten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2551
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Hallo met Yanmar PMX 8

Berichtdoor Lelie » 22 Apr 2015, 09:11

Bedankt voor de reacties. De waarde van de boot maak ik me niet zo een zorgen over. Het is speelgoed en dat kost nu eenmaal geld. Natuurlijk wil ik ook geen gekke beslissingen nemen.De motor die er in ligt vind eventueel ook nog een liefhebber. Maar de grote vraag blijft wat de mogelijkheden zijn om qua maten van de PMX 8 iets anders in te bouwen. Op een dag kom ik er wel achter.
Lelie
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 Apr 2015, 16:15
ligplaats: Savoyeux
info:

Re: Hallo met Yanmar PMX 8

Berichtdoor vuuren1 » 23 Apr 2015, 20:58

Lelie schreef:Bedankt voor de reacties. De waarde van de boot maak ik me niet zo een zorgen over. Het is speelgoed en dat kost nu eenmaal geld. Natuurlijk wil ik ook geen gekke beslissingen nemen.De motor die er in ligt vind eventueel ook nog een liefhebber. Maar de grote vraag blijft wat de mogelijkheden zijn om qua maten van de PMX 8 iets anders in te bouwen. Op een dag kom ik er wel achter.


Ik schreef al dat in principe alles kan maar van een 8 pk yanmar naar bv. een 3 of 4 cilinder dieselmotor zal er het een en ander aangepast moeten worden.
Wellicht wel zoveel dat er een dooskiel onder de boot moet omdat je anders een kist in de kuip krijgt waar je moeilijk of niet omheen kan lopen.
Dan komt de fundatie, die niet past, de schroefas is mogelijk een stuk te licht, een uitlaatsysteem, etc, etc..

Ofwel: Een dergelijk verhaal is een uitgebreide actie met veel werk en dus, nog los van die andere motor alleen al behoorlijk kostbaar.
Dan wordt deze hobby met dit scheepje gewoon erg duur (of je moet het allemaal zelf kunnen maar dan spaar je alleen uren).

Verder is iedereen vrij om bergen geld in iets te stoppen, dat is immers goed voor de economie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten