Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Edwin » 12 Apr 2015, 21:17

Goedenavond bootvaarders,

Wie kan mij vertellen of en zo ja waar er een onluchtingsnippel zit om de kielkoeling van een Amletvlet te ontluchten?

Al een jaar probeer ik een probleem te vinden met het koelsysteem. We zijn er van overtuigd dat lucht het probleem is. Er zit wel een pijpje met bout in de achterkajuit. Zal dat het kunnen zijn?

Mvg,
Edwin
Amersfoort
Edwin
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Apr 2015, 21:09
ligplaats: Amersfoort
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor stentor950 » 12 Apr 2015, 21:45

Wie kan mij vertellen of en zo ja waar er een onluchtingsnippel zit om de kielkoeling van een Amletvlet te ontluchten?

Al een jaar probeer ik een probleem te vinden met het koelsysteem. We zijn er van overtuigd dat lucht het probleem is. Er zit wel een pijpje met bout in de achterkajuit. Zal dat het kunnen zijn?


Kan je misschien uitleggen wat er aan mis is? Je zegt een jaar geleden. Voor die tijd geen problemen? Is er vorig jaar wat veranderd aan het koelsysteem?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor aquanaut » 12 Apr 2015, 22:06

Omdat een Amulet een naar achter stijgende vlaklijn heeft, kan het heel goed dat het pijpje inderdaad het hoogste punt is.
Heb je de bout al eens gelost?

En zoals Stentor950 al vraagt: wat zijn de problemen, en wanneer zijn ze gekomen?

Aquanaut
Laatst gewijzigd door aquanaut op 13 Apr 2015, 05:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Edwin » 12 Apr 2015, 22:44

5 jaar prima gevaren. Voor de zekerheid besloten om alle koelslangen te vervangen. Daarna is het probleem begonnen. Kielkoeling is helemaal leeg geweest. Opnieuw gevuld vanuit motorblok. Inmiddels van alles geprobeerd. Kop is er zelfs vanaf geweest.

Het pijpje zit ongeveer 10 cm voor de grotere buis om van binnenuit bij de schroef te komen. Het pijpje wordt echter niet warm. Twijfel dus of dat de ontluchting is. De dop zit muurvast. Als ik nu weet dat dat de ontluchting is, dan weet ik waar ik het voor doe.
Edwin
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Apr 2015, 21:09
ligplaats: Amersfoort
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Edwin » 12 Apr 2015, 22:49

De dop is een bout, voor de duidelijkheid. Het is overigens eenzelfde bout als de bout om het koelwater onder de boot uit de kiel te laten lopen. Vierkant van vorm.
Edwin
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Apr 2015, 21:09
ligplaats: Amersfoort
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor aquanaut » 13 Apr 2015, 06:08

Die grote buis boven de schroef is je inspectiekoker.
De koelpijp onder de Amulet loopt hoogstwaarschijnlijk door het schroefraam voor de schroef langs.
10 tegen 1 dat het bedoelde pijpje dus je ontluchting is.
Het feit dat hij niet warm wordt komt door de lucht die erin staat........

Als de plus erg vast zit zorg dan dat je tijdens het losmaken ook een pijpentang op het pijpje zet.
Dit voorkomt torderen en eventueel afdraaien van het pijpje.

Wat voor motor staat er in de Amulet, en is deze heet geweest?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Edwin » 13 Apr 2015, 09:27

Dank je wel voor je reactie.

Wat is het schroefraam? De koeling zit in de kiel. Dat zal geen buis zijn, maar een grote bak in de kiel. Het lijkt wel logisch wat je schrijft. Zal het helpen om de pijp te verhitten, om de bout los te krijgen?

Er zit een BMC 36 pk motor in de boot. Ongeveer 115 graden geweest een keertje. Het probleem was echter dat na een uur varen de mtor tegen de 100 graden aan liep. Dan was het stoppen en af laten koelen.
Edwin
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Apr 2015, 21:09
ligplaats: Amersfoort
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor aquanaut » 13 Apr 2015, 10:25

Edwin,
Het hoogste punt van je kiel bevind zich ook op het punt waar deze ophoudt aan de voorzijde van het schroefraam.
Het schroefraam is de opening tussen kiel en roer waarin de schroef draait.
Als de dop erin gelijmd is met loctite oid zal warm stoken met een brandertje hoogstwaarschijnlijk helpen.

Zet je een blusser onder handbereik als je gaat stoken?

Ai 115 graden, zijn geen fijne temperaturen..... ik was even bang dat er een indenorretje in stond, die kunnen er slecht tegen dergelijke temperaturen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Edwin » 13 Apr 2015, 12:01

Dank je wel Aquanaut,

Ik houd de blusser bij de hand, het zal je gebeuren. Motorblokje draait zelf nog prima, koppakking is vervangen en de kop is onder druk getest. Dat is goed gegaan. Het is nog heel allemaal. Vraag is of de kop er af had gehoeven, maar daar zal ik maar niet over uitwijden. Dank je wel voor de tips.

Mvg,
Edwin
Edwin
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Apr 2015, 21:09
ligplaats: Amersfoort
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Klaver vier » 13 Apr 2015, 20:59

Edwin het is een plug met conische schroefdraad ,ik zou als ik jouw was in plaats van de plug een radiator ontluchter er in draaien,op zo'n plug kan je immers onmogelijk goed ontluchten.
Het is wel gek dat je motor pas na een uur warm loopt,als je geen circulatie hebt loopt de temperatuur razend snel op.niet pas na een uur..
Kan het niet zijn dat de kiel bijvoorbeeld gedubbeld is,of heel dik in de teer of epoxie staat waardoor hij niet kan koelen.
Gr René ( De Stoere )
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten