vers op het forum

vers op het forum

Berichtdoor dj.verhulst » 16 Okt 2014, 22:59

Ik ben Dion,

En woon in Twente.

heb op mijn vakantie een zodiac gehuurd en daar mee gevaren op het Grevelingen meer,, wat ontzettend leuk om te doen, bijna net zo leuk als motorrijden wat ik ook graag doe.
Maar wel het voordeel hebben dat ik makkelijk mijn gezin kan mee nemen is op een motor toch wat lastiger.

ik wil graag meer informatie inwinnen over het zelf hebben van een bescheiden bootje in de vorm van een rubberbootje met een bescheiden vermogen.
Zij zult niet stelen de overheid duld geen concurrentie
Gebruikers-avatar
dj.verhulst
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 Okt 2014, 22:54
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor gast » 16 Okt 2014, 23:18

Welkom, en vertel wat wil je aan informatie.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor dj.verhulst » 17 Okt 2014, 08:47

je heb verschillende soorten rubberboten.

met een harde bodem of ook opblaasbaar, die met een harde bodem schijnen beter te varen toch ? die ik gehuurd had wel een harde bodem.

ik heb niet echt haast, had met een 5 pk gevaren die volgens mij ook nog begrenst was, wat zou je met een 10 pk kunnen qua verbruik ( per uur ) wat zou die kunnen halen aan snelheid ? zou een 4 t willen en las dat een Honda wel erg goed zou zijn, welke types ?

welke verzekeringen heb je nodig ?

Wat het onderhoud van de motor ? dat zou ik zelf willen doen,, ik doe het onderhoud ook aan m'n motor zelf,, heb een semi klassieke motor zelf gerestaureerd.
Zij zult niet stelen de overheid duld geen concurrentie
Gebruikers-avatar
dj.verhulst
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 Okt 2014, 22:54
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor vuuren1 » 17 Okt 2014, 23:16

Dion,

De RIB (polyester bodem) vaart het beste, is het duurste en kan je niet opvouwen en in de kofferbak van de auto meenemen.
Een rubberboot met opblaasbare V bodem is best een goed alternatief als de prijs een rol speelt en je de boot op wilt kunnen vouwen.
Een rubberboot met platte bodem is een dweil op het water en stuurt slecht, daar zou ik niet voor kiezen.

Zodiac is een topmerk en in de RIB uitvoering volmaakt zeewaardig (ik heb er op zee mee gevaren).
Ooit heb ik zelf een Yam van Yamaha gehad met opblaaskiel en die beviel ook prima (dat was een bijboot voor spelerij).
De Yam was 2.60 meter lang en met 5 pk planeerde de boot en ging als een kogel (met 1 volwassene en een kleuter).
Ofwel die ging boven de vaarbewijs en registratieplicht.

Dan heb je nog de keuze uit PVC en Hypalon als rompmateriaal.
Wat 10 pk doet is afhankelijk van de grootte van de boot en het gewicht van de inzittenden.

Een 10 pk 4-tact gebruikt vol gas iets van 3 liter per uur.

Je hebt minimaal een WA verzekering nodig.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor dj.verhulst » 18 Okt 2014, 10:05

thx voor de info.


ik ga voor 2e hands,, iedereen zal wel spinzen op zo'n RIB bodem.
heb geen onbeperkt budget, dus kan zijn dat ik een opblaasbare bodem genoegen mee zal moeten nemen maar een V vorm is dus een must.

kan je zo'n boot in een garage op z'n kant zetten al dan niet opgeblazen ? zodat ie geen UV van de zon pakt, vorst vrij is ?
t
heeft zo'n losse tank een simpel snel click systeem ? dat je die eenvoudig van de motor kunt scheiden ? of is dat mogelijk ?

nu wil ik er met 4 mensen goed in kunnen. kan ik me voorstellen dat je dan wat minder hard ( zeker met een zachte bodem )gaat dan in een 2 a 3M met 10 pk klopt dat ?

Voor de motor geld het zelfde voor weinig budget, omdat het vermogen er bijna altijd op staat, gaan de wouten kijken of je een vaarbewijs heb als er een 10 of meer op staat ??
ik las op dit forum dat mensen door verkeerde motor en schroef keuze met 20 a 30 pk de 20 km grens niet haalde als ze een bepaalde snelheid niet haalden?

nu heb ik helemaal geen haast met het aanschaffen,, moet eerst nog een stalling regelen, en het kosten plaatje rond hebben al vorens ik een beslisskan nemen.

met die WA bedoel de basis verzekering die iedereen (al) heeft ?
Zij zult niet stelen de overheid duld geen concurrentie
Gebruikers-avatar
dj.verhulst
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 Okt 2014, 22:54
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor gast » 18 Okt 2014, 11:12

Een RIB heeft zijn voor en nadelen, grootste nadeel ten opzichte van de rubberboot met vlonders of airdeck is dat hij veel ruimte in beslag neemt.
Als je de ruimte hebt is dat natuurlijk niet zo'n probleem maar dan kan je ook weer overwegen om gewoon een polyesterboot oid te nemen, degene die voor een RIB kiezen doen dit meestal om zijn specifieke eigenschappen. De vrees van jou dat iedereen zit te azen op een RIB is ongegrond, wel is de (2e) hands aanschaf duurder dan van een rubberboot.

Voordeel van de rubberboot is dat je weinig ruimte nodig hebt, ideaal voor mee in de caravan/camper.
Vlakke bodems zijn er haast niet meer of je moet in het hele goedkope segment gaan zoeken, de rest is allemaal met opblaasbare V bodem.
Je hebt dan nog de keuze tussen vlonders (aluminium,hout, kunstof) of een airdeck, airdeck is een speciale bodem die je ook moet opblazen zodat je pakket nog kleiner en lichter is. Airdeckbodems zijn echt keihard alleen voel je tijdens het varen wel meer het water onder je bewegen.
Nieuw is airdeck duurder in aanschaf dan vlonders, 2e hands zijn ze wat zeldzamer maar dat heeft niet perse consequenties voor de prijs.
De keuze tussen deze 2 opties zijn persoonlijk en zullen vooral met gewicht en ruimte te maken hebben, voor de rest ontlopen ze elkaar nauwelijks.

Heb vaker over PVC rubberboten geschreven, het is geen product met een eeuwig leven.
Zeg je tegen een leek Zodiac dan weet men dat je een rubberboot bedoeld, het is een A merk maar daar is alles voor mij absoluut mee gezegd.
Net als merken zoals Yam, Honwave, Suzumar en Quicksilver waar de grote merken als Yamaha, Honda, Suzuki en Mercury achter zitten, ook hier is het merk meer dan de kwaliteit. Ze zijn niet slecht maar ze zijn ook niet beter als goedkopere of onbekende merken als Sunmarine, Hibo, Allpa, Rodi of Marinesports.
Voor allen geldt made in China.
Ik heb echt enorm veel rubberboten door de handen gehad van nieuw (Yam, plastimo en Marinesports) tot heel oud (Zephyr en Corsair) en van mooi tot absoluut verwoest.
Wat vooral bij PVC het geval is heeft betrekking tot de levensduur, na 10 jaar gaat het bij normaal gebruik gewoon snel achteruit (uitzonderingen op de mensen die echt heel zuinig op hun spul zijn). Vooral de plaknaden en randen hebben wat te voorduren en raken lek wat resulteerd in heel langzaam leeglopende luchtkamers maar ook spiegels die los beginnen te raken weersinvloeden en waterslag. Ook de gevoeligheid mbt lekvaren, vele rubberboten hebben her en der plakkers, is niet perse erg maar als deze onderop de naden zit moet je zo'n bootje laten staan.
Koop daarom een zo jong mogelijke boot, een plakkertje is niet erg behalve op de naden, bekijk de spiegels en de randen eromheen (vooral bij Yam) en check de ventielen(verdikking hieromheen betekend reparatie en dus laten staan)
Verkijk je niet op het merk, beter een 2 jaar oude Sunmarine dan een 8 jaar oude Zodiac, wees in alle gevallen kritisch.
Overigens zijn de zogenoemde heavy duty boten beter van kwaliteit, merken als Quicksilver en Marinesports hebben deze, zijn PVC maar dikker.

Hypalon is veel beter, maar wel zwaarder en een stuk duurder en veelal gebruikt voor de grotere Off Shore RIB' s.

Een rubberboot kan je gewoon op zijn kant zetten, kan je het beste doen als het onder de 20 graden ivm uizetten van lucht bij hogere temperaturen, bootje zal in de winter wat gaan inzakken door het krimpen van dezelfde lucht door de lagere temperaturen. Mits je de boot geheel droog hebt neergezet zal vorst geen invloed hebben, zon door een bijv een raampje kan wel invloed hebben (verkleuring) leg er daarom een deken over.

Tank kan je gewoon loskoppelen van de motor met de connector.

Politie is gek op rubberboten, heel simpel omdat je met weinig pk al over de 20 kmp gaat en dus een smb bent, andere sticker op de motor plakken is alleen jezelf voor de gek houden. Wil je harder dan 20 kmp varen dan moet je gewoon voor je VB1 gaan en je boot laten registreren, dan heb je weinig last van de "wouten"
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor dj.verhulst » 18 Okt 2014, 12:37

thx voor de info.

dan zou ik 10 pk helemaal niet nodig hebben,, en met een 5/6 pk al genoeg hebben.

heb eens gegoogled op die vaarbewijzen http://www.vaarbewijzen.nl/vb1-vb2-vba.html wat een zooitje zeg....
En ik wist eigenlijk niet dat je bijna altijd wel een vaarbewijs moest hebben,, was nog in de veronderstelling dat je alleen bij grote boten en boven een bepaalde snelheid dat moest.( campagne overheid van een aantal jaren geleden, die nieuwere strenge regels had ik niet over gehoord )

wat ik dan niet zo snap dat bij het verhuur bedrijf geen woord of letter over een vaar bewijs gecommuniceerd , in de boot een geplastificeerde kaart met een instructie over de motor, waar je op het meer wel of niet mocht komen. ( visnetten )

ik wil de boot eigenlijk niet achter in de auto of wat hebben,,, na het varen is de boel nat en mogelijk smerig (modder/zand) een aanhangertje is dan handiger, en de motor en tank zullen vast wel een olie/benzine lucht geven, dat wil je toch niet in de luxe auto hebben.

compacte diesel aanhang motoren bestaan zeker niet ?
Zij zult niet stelen de overheid duld geen concurrentie
Gebruikers-avatar
dj.verhulst
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 Okt 2014, 22:54
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor henkvd » 18 Okt 2014, 14:23

dj.verhulst schreef:
compacte diesel aanhang motoren bestaan zeker niet ?


Er zijn maar enkele diesel BB motoren, een oude bekende is Yanmar 27 PK en recent is er weer wat nieuw leven in deze wereld ontdekt, kleinere diesel BB motoren zijn er niet, behalve in Azie waar je nog wel eens een generatormotor op een staartstuk tegenkomt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor gast » 18 Okt 2014, 16:43

Als je al een Yanmar diesel kan vinden zal je achterover slaan van de prijs.

Vaarbewijs is nog steeds onveranderd, boten tot 15 meter e/o boten die harder kunnen dan 20 kmph zijn vaarbewijsplichtig.
Een rubberboot weegt niks en zal al heel snel boven de 20 kmph uitkomen met weinig vermogen, dus vaarbewijs vereist.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor dj.verhulst » 18 Okt 2014, 17:35

dacht al wel dat diesels niet zo in zwang zijn omdat die zware hulpsystemen nodig hebben ( voorgloei, zware starters en accu en dynamo ) zwaar zijn, en dan relatief duur te maken.

Maar goed,, heb in middels gezien met een vaarbewijs 1 ik wel kan wat ik wil, een examen kost een € 50,- en dan leges a € 20,-, voor enkele tientjes ergens online vragen trainen en theorielessen,, heb wat demo's bekeken als je de borden geleerd heb is het makkelijker dan een theorie voor een motor, maar wel noodzakelijk om er tijd in te steken en niet een avond van te voren wat te gaan blokken.

ik dacht een rubberboot weegt misschien relatief weinig maar door de weinig gestroomlijnde vorm zal ie wel de nodige weerstand opwekken.

juist een traditionele roeiboot/sloep model door de sterke (symmetrische) wigvorm die juist heel snel zouden kunnen gaan.

20 km is niet echt hard, iemand die een beetje conditie heeft fietst dat makkelijk, en een snorfiets of brommer kunnen en mogen sneller.
maar snap wel dat het opzich niet zo slecht is dat er wat eisen gesteld worden aan schippers.

,, nog een vraag, die registratie hoe moet ik dat zien als een soort kenteken of alleen maar als een aanmelding,, ik heb een boot,, maar die rubber boten hebben geen serie nummer of ? wat word er dan geregistreerd,, je NAW gegevens zodat ze makkelijk in geval van calamiteit een boot kunnen traceren ? zitten daar kosten aan en bijzonder eisen ??
Zij zult niet stelen de overheid duld geen concurrentie
Gebruikers-avatar
dj.verhulst
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 Okt 2014, 22:54
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten