door gast » 18 Okt 2014, 11:12
Een RIB heeft zijn voor en nadelen, grootste nadeel ten opzichte van de rubberboot met vlonders of airdeck is dat hij veel ruimte in beslag neemt.
Als je de ruimte hebt is dat natuurlijk niet zo'n probleem maar dan kan je ook weer overwegen om gewoon een polyesterboot oid te nemen, degene die voor een RIB kiezen doen dit meestal om zijn specifieke eigenschappen. De vrees van jou dat iedereen zit te azen op een RIB is ongegrond, wel is de (2e) hands aanschaf duurder dan van een rubberboot.
Voordeel van de rubberboot is dat je weinig ruimte nodig hebt, ideaal voor mee in de caravan/camper.
Vlakke bodems zijn er haast niet meer of je moet in het hele goedkope segment gaan zoeken, de rest is allemaal met opblaasbare V bodem.
Je hebt dan nog de keuze tussen vlonders (aluminium,hout, kunstof) of een airdeck, airdeck is een speciale bodem die je ook moet opblazen zodat je pakket nog kleiner en lichter is. Airdeckbodems zijn echt keihard alleen voel je tijdens het varen wel meer het water onder je bewegen.
Nieuw is airdeck duurder in aanschaf dan vlonders, 2e hands zijn ze wat zeldzamer maar dat heeft niet perse consequenties voor de prijs.
De keuze tussen deze 2 opties zijn persoonlijk en zullen vooral met gewicht en ruimte te maken hebben, voor de rest ontlopen ze elkaar nauwelijks.
Heb vaker over PVC rubberboten geschreven, het is geen product met een eeuwig leven.
Zeg je tegen een leek Zodiac dan weet men dat je een rubberboot bedoeld, het is een A merk maar daar is alles voor mij absoluut mee gezegd.
Net als merken zoals Yam, Honwave, Suzumar en Quicksilver waar de grote merken als Yamaha, Honda, Suzuki en Mercury achter zitten, ook hier is het merk meer dan de kwaliteit. Ze zijn niet slecht maar ze zijn ook niet beter als goedkopere of onbekende merken als Sunmarine, Hibo, Allpa, Rodi of Marinesports.
Voor allen geldt made in China.
Ik heb echt enorm veel rubberboten door de handen gehad van nieuw (Yam, plastimo en Marinesports) tot heel oud (Zephyr en Corsair) en van mooi tot absoluut verwoest.
Wat vooral bij PVC het geval is heeft betrekking tot de levensduur, na 10 jaar gaat het bij normaal gebruik gewoon snel achteruit (uitzonderingen op de mensen die echt heel zuinig op hun spul zijn). Vooral de plaknaden en randen hebben wat te voorduren en raken lek wat resulteerd in heel langzaam leeglopende luchtkamers maar ook spiegels die los beginnen te raken weersinvloeden en waterslag. Ook de gevoeligheid mbt lekvaren, vele rubberboten hebben her en der plakkers, is niet perse erg maar als deze onderop de naden zit moet je zo'n bootje laten staan.
Koop daarom een zo jong mogelijke boot, een plakkertje is niet erg behalve op de naden, bekijk de spiegels en de randen eromheen (vooral bij Yam) en check de ventielen(verdikking hieromheen betekend reparatie en dus laten staan)
Verkijk je niet op het merk, beter een 2 jaar oude Sunmarine dan een 8 jaar oude Zodiac, wees in alle gevallen kritisch.
Overigens zijn de zogenoemde heavy duty boten beter van kwaliteit, merken als Quicksilver en Marinesports hebben deze, zijn PVC maar dikker.
Hypalon is veel beter, maar wel zwaarder en een stuk duurder en veelal gebruikt voor de grotere Off Shore RIB' s.
Een rubberboot kan je gewoon op zijn kant zetten, kan je het beste doen als het onder de 20 graden ivm uizetten van lucht bij hogere temperaturen, bootje zal in de winter wat gaan inzakken door het krimpen van dezelfde lucht door de lagere temperaturen. Mits je de boot geheel droog hebt neergezet zal vorst geen invloed hebben, zon door een bijv een raampje kan wel invloed hebben (verkleuring) leg er daarom een deken over.
Tank kan je gewoon loskoppelen van de motor met de connector.
Politie is gek op rubberboten, heel simpel omdat je met weinig pk al over de 20 kmp gaat en dus een smb bent, andere sticker op de motor plakken is alleen jezelf voor de gek houden. Wil je harder dan 20 kmp varen dan moet je gewoon voor je VB1 gaan en je boot laten registreren, dan heb je weinig last van de "wouten"