Leeuwenschouw van Jerry en Patricia

Re: Leeuwenschouw van Jerry en Patricia

Berichtdoor Cotjuh » 01 Jun 2014, 11:12

Hey Jerry,

Goed om te horen dat het een stuk verbeterd is!
Het is in ieder geval heel netjes geworden allemaal, ik kom t gauw weer s bewonderen
Gr Cotjuh
Als het op werken begint te lijken moet je stoppen en een biertje pakken! Het moet wel leuk blijven!
Gebruikers-avatar
Cotjuh
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 13 Mei 2014, 00:40
ligplaats: zwartewaal
info:

Re: Leeuwenschouw van Jerry en Patricia

Berichtdoor Lankiestorm » 05 Jun 2014, 21:55

Het is een schoolvoorbeeld hoe je een boot met liefde en vooral vakmanschap op kan knappen.
Super mooi gedaan.
Gr Piet
Lankiestorm
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 Mei 2014, 21:21
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Leeuwenschouw van Jerry en Patricia

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jun 2014, 22:27

Toch ben ik ooit met nieuwe boten begonnen terwijl mijn eerste ervaringen vergelijkbaar waren en veel tijd met een opknapper bezig te zijn geweest.
Het voordeel van een nieuw casco is dat je geen roest hoeft weg te werken en er geen oude betimmering uit hoeft te slopen..

Ik ken reken voorbeelden uit de praktijk waarbij de aanschaf van een nieuw technisch vaarklaar casco uiteindelijk een stuk goedkoper zou zijn uitgevallen dan het opknappen van een oudere boot.

Ook ik moest voor die opknapper een nieuwe motor kopen maar daar was de prijs ook naar.
Die nieuwe motor was aanvankelijk geen succes (een van de eerste nieuwe Mitsubishi diesels voor weinig geld) maar ik heb er erg veel van geleerd.

Als je alles van te voren weet zou je andere beslissingen nemen maar je leert wel veel van het omgaan met een oudere opknapper.
Als de Yanmar van Jerry het begeeft wordt het ook ineens een heel ander kostenplaatje.

De boot is het waard als die helemaal naar je zin is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Leeuwenschouw van Jerry en Patricia

Berichtdoor JerryR » 06 Jun 2014, 11:52

Dat het meer geld kost dan dat hij op moment waard is is een feit. maar de plezier die we ervoor terug krijgen is het zeker waard. En voor de kosten die er nu in zetten koop ik zeker nog geen kaal casco. zelf doen maakt het ook wel mogelijk natuurlijk

Mijn schoonouders hebben voor 50K een chalet (gewoon een caravan) staan die is over 20 jaar afgeschreven (sterker nog nu 7 jaar begint hij al ongewone kuren te krijgen) onze romp is 38 Jaar en nog perfect en dan de sta kosten van de caravan niet te vergeten 3000 per jaar tegenover ons liggeld van 350 dan valt het allemaal wel weer mee toch :D zij moeten grasmaaien, heggen knippen,onkruid verwijderen, schuur schilderen. Wj moeten schuren lakken, en teren en 2 werkbeurten doen.

Mensen die zeggen koop een boot werk je dood geef ik altijd dit voorbeeld :D dan komen ze er weer op terug. Als je dan ook de voordelen van wegvaren van je irritante buren, keuze in een schaduw,zon,wind of geen wind kantje, geen gras maaien en ga zo maar door dan zijn ze helemaal om (was ik ook :roll: toen we hem kochten)

Als wij voor een andere boot gaan wordt het wel nieuw casco denk ik. vind de boten van Hemmes erg mooi, voor een hele leuke prijs. Denk niet dat ik nog een boot zal kopen waar een interieur in zit dit moet dan toch weer aangepast worden naar ons eigen zin. En dat kost gewoon te veel tijd/energie. Mijn ervaring is wel doe het goed en sloop gelijk alles eruit in delen doen kost je nog veel meer!

De Yanmar heeft het 12 uur na aanschaf op de tocht naar huis (alkmaar - rotterdam) al een keer begeven. Kan je vertellen als je dan net die boot gekocht hebt (helaas niet voor een schroot prijs) dan zakt de moed al gelijk in je schoenen! Tijdens test varen geen kick gegeven, en na 12 uur varen vielen de klepzittingen uit hun gaten, oorzaak kop gescheurd tussen in en uitlaat klep waardoor de zittingen ruimte kregen. Reden vorige eigenaar waarschijnlijk koeling een keer niet open gezet, bij een revisie bedrijf geweest voor info die vertelde dat de waterslag op de kop niet van de kop niet van de laatste 12uur varen was. Waterslag doordat de scheur door een koel kanaal liep. Gelukkig bood op dat moment iemand op marktplaats exact de zelfde motor aan voor een leuke prijs, hiervan de kop overgezet zo waren we het volgende weekend alweer op pad. Helaas liet onze portemonnee toen niet toe om de rest van het blok niet door te verkopen waar ik achteraf wel van baal, reserve onderdelen hadden altijd welkom geweest.

mgv Jerry
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Leeuwenschouw van Jerry en Patricia

Berichtdoor Lucter » 06 Jun 2014, 20:28

JerryR schreef:van het weekend de 1e uurtjes gevaren met de nieuwe besturing, man man wat is dit een genot zeg!! kan eindelijk het stuur gewoon los laten zonder dat ik gelijk rondjes stuurboord uit ga varen. en als ik het stuur draai gebeurd er direct wat voorheen was dit een kwart slag speling. Merk wel dat rechtuit vinden lastig is omdat de platte bodem niet mee helpt maar de vooruitgang is de uitgaven 100% waard!


Complimenten voor het werk, en het volhouden ! (twee jaar is niet niks en vraagt een hoop opofferingen)
Mocht je weer droog gaan met de boot om het onderwaterschip te doen, zou je kunnen overwegen een scheg op de kop te lassen, wordt dan wat koersvaster ;)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Leeuwenschouw van Jerry en Patricia

Berichtdoor vuuren1 » 06 Jun 2014, 22:04

@Lucter,

Dat heet een loefbijter.
Een Van Leeuwen schouw heeft dat eigenlijk niet nodig.


@JerryR,

De voordelen en de kosten die je benoemt gelden voor alle boten.
Hemmes is volgens mij een nogal goedkoop casco van een doorsnee kruiser en ik zou juist investeren in een erg degelijke basis van een schip en dat begint bij het casco.
Van de Dutch Tender verkoop ik geen eens losse casco's omdat we er niks aan kunnen verdienen. Men kijkt vooral naar de prijs en niet naar de kwaliteit.
Daar kom je later wel achter maar dan is het te laat.
Noem mij 1 boot die helemaal van 5 mm gekeurde plaat en strak is gebouwd met uiteindelijk maar 150 gram plamuur (en geen 10 kg plamuur zoals 'normaal' is).
Zo is het dubbel en geheel aflassen van lasnaden ook iets wat anderen niet doen, dat zijn kettinglasjes met plamuur.
Ook dat komt er een keer afroesten.

Pas daarna kan je het zo goedkoop invullen als je wilt maar is de basis perfect.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten