Pallieter

Pallieter

Berichtdoor Pallieter » 14 Jan 2012, 17:23

Als bezoeker van het “oude” Watersportforum, heb ik me nu ook maar hier geregistreerd. Ik zal mee ook maar eens voorstellen.
Mijn naam is Cor en ben 56 jaar jong. Samen met mijn vrouw Grietje wonen we in Akkrum aan het water met de boot (bijna) voor de deur. Van geboorte ben ik Brabander, maar woon nu al zo’n 25 jaar in Friesland. Mijn eerste watersportervaring was ook in Friesland. In 1977 ben ik, omdat een vakantie niet doorging, naar een zeilcursus voor volwassenen gegaan. Ik was meteen verkocht. Aan het zeilen en Friesland. Na een paar jaar zeilcursussen en zeilvakanties, heb ik de knoop maar doorgehakt. Ik heb me laten verplaatsen naar Leeuwarden en ben daar ook gaan wonen. Niet veel later heb ik Grietje ontmoet, en zijn nog steeds samen.

De eerste zeilboor die we kochten was een Pampus. Een heel fijn toerschip, maar wel een oudje die omkleedt was met polyester. Heel veel onderhoud dus. Toen er in de winterberging niet meer geklust mocht worden, heb ik hem met pijn in mijn hart weggedaan. Daarna een Eurokruiser aangeschaft. De diepgang van dit schip (1.25 mtr.) was eigenlijk te veel voor de Friese wateren, we konden lang niet overal aan de kant komen. Helaas vond onze dochter (nu 21), dat varen helemaal niks. Een weekendje weg was dus niet iets om vrolijk van te worden. Uiteindelijk dat schip maar weg gedaan en een Polyvalk aangeschaft. Dit is echt een ideaal toerschip, vanwege de eenvoudig te strijken mast. Op zeker moment waren we het “kamperen” in een open boot wel zat. We zijn ons toen in de herfstvakantie van 2008 eens gaan oriënteren op een motorboot. Uiteindelijk zagen we in de buur een Klaverviervlet van 8 meter te koop liggen. De vraagprijs was ver boven ons budget. We besloten toch een bod te doen (25% onder de vraagprijs!), en tot onze verrassing werd het de volgende dag geaccepteerd, en was de boot van ons.
De naam van het schip was Pallieter en na wat onderzoek waar dat betrekking op had, besloten we de naam maar te houden. De Pallieter is dus een Klaverviervlet van 8x3x.,85. Met een kruiphoogte van 2..25 meter dus ideaal voor Friesland en verre omgeving. We kunnen onder de meeste bruggen door. De motor is een Vetus M4.14. Deze 33 pk is ruim voldoende voor het schip en vaargebied. De motor had nog geen 300 uur op de teller toen we hem kochten. Inmiddels staat de teller op 600 uur. Zo’n 300 uur lijkt niet veel in de drie jaar dat we hem hebben, maar ja, niets dan water om ons heen. We hoeven dus niet einden te varen om ergens leuk te liggen.

De afgelopen jaren vooral aandacht besteedt aan de elektra: nieuwe accu’s, scheidingstransformator, acculader en vervangen bedrading. Voor het comfort een (compressor) koellade, Truma heteluchtkachel en nieuwe matrassen. Ook maar een marifoon aangeschaft, heel handig soms. Voor de navigatie gebruik ik een Garmin 276c en een netbook waar PC Navigo en OziExplorer o.a. op draaien. Vorig jaar heb ik het hele schip buitenom opnieuw in de verf gezet. Dit jaar komt de binnenkant aan de beurt.

Hieronder nog een plaatje van onze trots. Als er mensen zijn die meer weten over de geschiedenis van de Klaverviervlet (gebouwd bij Damstra en Beima te Leeuwarden), hou ik me aanbevolen.

Afbeelding
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Jan 2012, 16:17
Woonplaats: Akkrum
ligplaats: Akkrum
info:

Re: Pallieter

Berichtdoor gast » 14 Jan 2012, 17:39

Welkom (terug) Pallieter,

Mooie boot en ook mooie woonplaats met al de Friese meren om de hoek.
gast
 

Re: Pallieter

Berichtdoor oeds » 15 Jan 2012, 19:48

welkom vanuit Frieslân
mensen die me niet kennen zeggen hij is gek!
mensen die me wel kennen zeggen hij is zo gek nog niet!!
Gebruikers-avatar
oeds
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 06 Jan 2012, 17:34
Woonplaats: Drachten
ligplaats:
info:


Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten