Ook even voorstellen

Ook even voorstellen

Berichtdoor Mea Vota » 04 Jan 2014, 12:25

Bericht door Mea Vota » zo 17 nov 2013, 23:44

Hallo,

Mijn naam is Erik, woon in Wildervank en ben sinds 4 weken in het bezit van een beachcraft.
Na een aantal jaren met rib's te hebben gevaren wilde ik al een tijd een boot om op te klussen.
Ik las al een poos mee op het forum, maar nu de boot hier in de haven ligt, dacht ik dat het wel zo netjes was om me even voor te stellen.
Over de boot: aangezien een beachcraft een gewaagde koop is :) , hebben we een vlakdiktemeting laten uitvoeren en het laswerk laten nakijken.
Dit was in orde.
De motor is een daf 475 en liep beide keren dat we voor de koop de boot bekeken hebben probleemloos.
Na de koop voeren we de boot naar huis en na zo'n 30 km begon het feest. de motor sloeg af terwijl ik voor een brug lag te wachten, starten had geen zin want de startmotor deed ook niets meer, spannend zo tussen de beroepsvaart.
Na 7 liter water uit de dieseltanks te hebben gehaald, bleek het tandwiel van de startmotor (24v) kapot te zijn gedraaid. Ik heb toen in overleg met de monteur een nieuwe startmotor op 12 volt laten monteren en de rokende :shock: oude serie-parallelschakelaar eruit gehaald.
Grenzeloos optimistisch voeren we 20 km verder, waarna een hydrauliekslang van de bovenbesturing van het stuur sprong en we stuurloos waren.
De steunhulzen lagen keurig in een laag olie onderin de console en waren nooit geplaatst. aangezien ik ze zelf er niet in kon krijgen, heb ik ze er door een bedrijf in laten persen en alles weer aangesloten.
De boot ligt inmiddels in haar nieuwe thuishaven en het klussen is begonnen.
Aangezien de boot van binnen te vochtig is, (het hout van de blijkbaar nieuw ingetimmerde achterkajuit was beschimmeld ) heb ik de hele betimmering van achterkajuit, keuken en wc eruit gebroken en de boot tot op het staal gestript. Het is een hele grote klus en ik ben van plan het in 3 fases te doen.
Dus nu zit ik met veeeeel vragen.

groet,

Erik
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Ook even voorstellen

Berichtdoor laserdevil » 04 Jan 2014, 12:25

Bericht door Laserdevil. » ma 18 nov 2013, 18:56

Gegroet en welkom hier op het forum.
Je hebt op het goede adres aangebeld ;)
Wat betreft je boot , je zal niet de eerste maar ook niet de laatste zijn.
Welkom in de wereld die watersport heet.
Ik zou zeggen brand maar los en zet de items maar in de goede groepen en de know how komt je vanzelf aangestroomd.
En bedenk , domme vragen bestaan niet , aleen blabla we weten het wel :D .
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Ook even voorstellen

Berichtdoor vuuren1 » 04 Jan 2014, 12:26

Bericht door vuuren1 » ma 18 nov 2013, 21:03

Welkom Erik.

De Beachcraft (De Groot Jachten Arkel) werd meestal als (zelf)bouwpakket geleverd.
De Groot was daar de voorloper mee.

Je was op zoek naar een klusboot en kennelijk is dat gelukt en kan je jezelf voorlopig uitleven.

Vocht kan een terugkerend probleem zijn als de toegepaste isolatie niet deugt.
Condens is hardnekkig en kan veel kapot maken.

De DD475 is ongeveer onverslijtbaar maar staat bekend als een roker.
En 7 liter water in de tank is niet zo mooi...
Het tandwiel van de startmotor is standaard van brons of messing en kan opraken (dergelijke startmotoren zijn inmiddels aardig prijzig).

Enfin, je hebt voldoende kluswerk en we horen het wel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ook even voorstellen

Berichtdoor Mea Vota » 04 Jan 2014, 12:26

Bericht door Mea Vota » ma 18 nov 2013, 22:58

Qua isolatie heb ik me hier al aardig ingelezen.
Het probleem is dat ieder zo zijn ervaring heeft en het lastig is om nu het juiste te kiezen, of zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden?
Ik wil met beter weer de roest verwijderen en de binnenzijde eerst coaten.
In eerste instantie leek kurkisolatie me handig, schijnt ook wel vaker gebruikt te worden, maar hoor ook meningen als : NOOIT doen!!!!
in ieder geval moet er een dichte celstructuur tegen de huid begrijp ik, klinkt ook logisch.
Dat betekent dat de isolatie die erin zat, verkeerd zat. volgens mij was het glaswol met een soort reflecterende folie.
Echter zat de folie tegen de betimmering en het glaswol zeiknat tegen de huid.
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Ook even voorstellen

Berichtdoor laserdevil » 04 Jan 2014, 12:26

Bericht door Laserdevil. » di 19 nov 2013, 19:03

Hans , die prijzen vallen ook nog wel mee in verhouding ;) .
http://www.unitunlimited.nl/N_frame.htm ... imited.nl/
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Ook even voorstellen

Berichtdoor Mea Vota » 04 Jan 2014, 12:27

Bericht door Mea Vota » di 19 nov 2013, 19:57

Die prijzen vallen me inderdaad mee, Ik mocht voor mijn nieuwe startmotor 12v 3,0 kW volgens mij 442 euro ex btw neerleggen.
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:


Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten