Bericht door Doodle » wo 26 dec 2012, 23:09
Na wat wikken en wegen van wat te gaan doen ben ik gevallen voor een leuk stalen schip waar zoals men dat mooi schrijft achterstallig onderhoud op zit.
De bewuste dag afgereisd naar Aalsmeer omdat daar het schip in de jachthaven zou liggen. De eigenaar had mij in meerdere emails al heel veel info gegeven over de staat van bepaalde zaken. Zo is de inboord motor Sole mini2 diesel voor de verkoop aangepakt, nieuwe zuiger met veren, cilinder gehoond, kleppen nieuw, kop gevlakt en voor de rest is alles nagezien en zijn er nog wat kleine dingen vervangen alsook alle pakkingen. De eigenaar kon de rekening daarvan aan mij overleggen alsook alle niet gebruikte pakkingen.
Ik had er al meerdere gezien maar de inboord motor en dan ook nog op diesel gaf mij de doorslag om toch voor dit schip te kiezen.
Eenmaal in de jachthaven waar het enkele weken geleden bere koud was, poosje zitten wachten in de auto omdat ik er perse eerder wilde zijn als de eigenaar. Zo kon hij wat hij moest gaan doen mooi doen waar ik bij was en wist ik zeker dat de motor koud gestart zou gaan worden.
Eenmaal kennis gemaakt hebben we snel de stuurhut open gemaakt om lekker naar binnen te gaan. Mijn vrouw was er ook bij en die schat had het al geregeld dat er een tas proviand was met ook lekkere koffie.
Onder het genot van een bakkie hebben we een beetje rond gekeken waarbij mijn vrouw mij aankeek met de vraag, ga je hier echt aan beginnen? Waarop ik eigenlijk al had beslist als we qua prijs bij elkaar zouden komen ik snel de deal rond zou gaan maken.
Al het timmerwerk was met een grote schroeftol in elkaar gerost waarbij een complete eikenboom qua hout was gebruikt.
Nu ben ik zelf nog leek in de maritieme wereld maar zelfs ik zag dat het alleen maar gehobby was geweest.
Het moment was daar de motor word gestart................ Accupool erop, koelwatervoorziening open draaien, startknop indrukken en poef poef poef geen vijf tellen verder loopt het kleine blokje mooi te draaien. En een glimlach stond op mijn gezicht.
Tijdens het warm draaien al een gepolst of we qua prijs bij elkaar zouden kunnen komen en de beste man wou hem wel kwijt dus de deal was snel gesloten.
Het schip mocht wel blijven liggen op de plaats maar wantrouwend als ik was moest en zou hij meteen mee richting huis gaan.
De reis is zeer goed verlopen en het motortje snort echt zalig bij een verbruik waarvan ik blijf lachen. Inmiddels ligt hij al lekker in de jachthaven op zijn eigen stekkie en is het opknap werk in volle gang. De stuurhut is helemaal leeg, de kajuit is zo goed als helemaal leeg, in de stuurhut liggen al nieuwe balken in de vloer en gaat er de komende week het vloerhout op. De ramen van de stuurhut zijn er ook al uit zodat we nieuwe rubbers kunnen plaatsen zonder allerlei verf resten er aan.
Moet zeggen ben twee weken verder en het gaat harder als verwacht
Ook was de tent achterop open gescheurd en waren alle ramen kapot. Thuis de naaimachine voor de dag gehaald en een rol dubbelzijdige tape om de stof voor het stikken te plakken, hierdoor word de tent nog beter waterdicht. Alle stiksels opnieuw gedaan, nieuwe tijdelijke ramen erin want ja uit de wind staan is wel prettig in de winter
Het was een stuk makkelijker als dat we hadden gedacht eerlijk waar.
Dan even over ons zelf, we komen uit Breda waar we wonen met twee honden en twee kinderen. Qua werk heb ik wel affiniteit met de techniek dus dat is lekker meegenomen. Ons schipje ligt in jachthaven de Schapenput in het plaatsje de Heen.
Het schip zelf, Ten Broeke kruiser van 7,6 meter lang, 2,6 meter breed leuk zwem plateau er aan met een trap tot op het achterdek. Inboord Sole mini2 diesel motor en heel veel opknap werk maar ook dat komt helemaal goed. Helaas kan ik vanaf de iPad geen foto's plaatsen op het forum.