Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Klaver vier » 15 Apr 2015, 13:43

Edwin,ik hoop dat je begrijpt wat vuuren zegt,als je nu dus gaat ontluchten en je gaat de motor laten draaien zonder expantievat,wat volgens jouw al 5jaar goed gaat dan vliegen straks de gebarste waterslangen om je oren.
Nogmaals als je lucht in je systeem houd,dus die onluchting niet in orde maakt,wat volgens mij een fluitje van een cent is,dan blijf je tobben tot je een ons weegt.
Water in een koelsysteem wat niet circuleert wordt nou éenmaal heet.
Ik wens je veel succes,dit is het laatste wat ik er over zeg,je doet immers toch niet wat de mensen je advieseren
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor aquanaut » 15 Apr 2015, 16:09

De Stoere schreef:Edwin,ik hoop dat je begrijpt wat vuuren zegt,als je nu dus gaat ontluchten en je gaat de motor laten draaien zonder expantievat,wat volgens jouw al 5jaar goed gaat dan vliegen straks de gebarste waterslangen om je oren.
Gr René ( De Stoere).


Hohoho,

Dat Edwin geen expansievat heeft wil nog niet zeggen dat er geen drukdop op de motor zit......
Volledig afvullen en warmdraaien zal er in resulteren dat er via de drukdop water uitgegooid wordt, meer niet...

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Klaver vier » 15 Apr 2015, 17:25

Aquanaut.dat zou inderdaad nog kunnen,maar als er geen voorraad vat of expantievat opzit, dan heb je na het afblazen door overdruk meteen te weinig water in de installatie
En op de plaats waar geen water zit zit dan lucht,en die lucht verhinderd de ciculatie.
Er zal heus wel lucht bij dat pijpje zitten,maar dat is schijnbaar zo moeilijk om los te draaien
Ik zou er niks meer over zeggen en nou doe ik dat toch weer sorry hoor
Die drukdop zit normaal toch op je expantietank.
Nou ik begrijp dat hij die niet heeft
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor stentor950 » 15 Apr 2015, 18:37

Rene,

Zowel bij mijn oude BMC, alswel bij mijn nu twee jaar in gebruik zijnde Timray, heb ik wel een expansievat, maar geen druk- dop. Het expansievat kan ongeveer tweeënhalve liter koelvloeistof bevatten. Het niveau koud, staat bij mij op 1/3. Bij warme motor staat het niveau op de helft.

Ik denk dat als het koelsysteem goed bemeten is, en de retour vanaf de kielkoeling nagenoeg koud is, dat er niet heel veel expansie plaatsvindt. Zo blijkt mij relatief klein tankje dit prima te kunnen opvangen.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Edwin » 15 Apr 2015, 19:47

Hoi Rene,

Ben ik zo blij met de informatie die wordt aangedragen, ga jij zeggen dat ik immers toch niet in ga op de adviezen die ik krijg. Hoe kom je daar nu bij :D ? Ik heb nog wel een samenvatting gegeven wat ik ga doen nav de adviezen. Expansievat gaan we monteren, pijpje proberen los te halen met pijpentang, radiateur ontluchting monteren om ontluchting te vergemakkelijken, etc. Dat het vijf jaar goed is gegaan was geluk, geen bewuste keuze of wijsheid of negeren van adviezen. Boot gekocht en ben gaan varen. Pas verleden jaar zijn er problemen ontstaan.

Er zit wel een drukdop op de motor. Vaatje in het ruim dat wat vloeistof opvangt. Er is echter nooit overtollig vloeistof uit gekomen, tot verleden jaar. Toen zat ineens het vaatje vol. Dat was dus nadat de slangen zijn vervangen en de motor warm ging lopen na een uur varen. Nogmaals, ik ben erg blij met alle informatie en ga de adviezen van het Forum zeker opvolgen. Het heeft mijn beeld wat er mis is zeker enorm verbeterd! Ik laat weten als de werkzaamheden gedaan zijn.

Mvg,
Edwin
Edwin
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Apr 2015, 21:09
ligplaats: Amersfoort
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Klaver vier » 15 Apr 2015, 19:57

Stentor.wat je hebt is een zogenaamd open vat installatie,is heel iets anders als een gesloten systeem
Een gesloten systeem bouwt druk op,een open vat systeem niet.
Nadeel open vat installatie is veel meer zuurstof in het water,dus meer kans op corrosie
Voordeel gesloten systeem ,het kookpunt ligt hoger,minder corrosie
Maar waar dit hele topic omdraait is warm lopen,dus geen circulatie.
Oorzaken warm lopen kunnen zijn geen warm afgifte,niet draaien circulatiepomp,of geen circulatie door lucht.
Volgens mij heb je het dan zo'n beetje gehad.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Klaver vier » 15 Apr 2015, 20:02

Edwin ik zie dat je gelijk met mij aan het schrijven was
De conclusie van mij was dat je nog altijd niet naar dat pijpje hebt gekeken terwijl meerdere mensen dit aangaven.
En je zegt er zit geen expantievat op want die ga je monteren,nu zeg je er zit wel een expantietankje op
Sorry dan weet ik het ook niet meer
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Edwin » 15 Apr 2015, 20:36

Hoi Rene,

Pijpje pas zaterdag in verband gebracht met kielkoeling. Geprobeerd los te krijgen, maar dat lukte niet. Nav het Forum deze week pas een beeld gekregen dat het pijpje waarschijnlijk alles met de ontluchting te maken heeft. Deze week aan het werk. Aankomend weekend ga ik er mee aan de slag. Helaas lukt me dat niet eerder. Verder zeg ik niet dat er een expansievaatje op zit. Die zit er niet op. Ik schrijf dat er een drukdop op zit, met overloop slangetje. Ik kan het slangetje ook los laten hangen, maar dan geeft het zo'n rommel. Dus het slangetje zit in een vaatje waar ooit ruitensproeiervloeistof in heeft gezeten. Je volgt het dus nog prima :D . Het is ook wel lastig om uit te leggen hoe het alemaal zit, maar aan de reacties te lezen hebben jullie het goed voor ogen en ben ik enorm geholpen. Dus dank.
Edwin
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Apr 2015, 21:09
ligplaats: Amersfoort
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Edwin » 18 Apr 2015, 17:37

Nou heren, niet dat er nog twijfel zat, maar de bevestiging is wel lekker. Vandaag met de brander de bout los gekregen. Dat was overwinnng nr 1. Toen slang in het gat, vinger op de slang en kijken wat er mee komt. En jawel, blauwe koelvloeistof. Euvel gevonden dus. :D . De volgende verassing was wel dat er 50 lieter, jawel, 50 liter koelvloeistof bij kon. En nog zit het niet helamaal vol, maar wel bijna. Het niveau zie ik nu zitten op ongeveer 5 cm onder de bout. Ik heb een automatische ontluchting gekocht en een handontluchting van een radiator. Nu heb ik toch nog een paar vragen. Zou een automatische ontluchting werken, of adviseren jullie een gewone hand ontluchting die op elke radiator zit? Volgende vraag is, is het monteren van een expansievat echt nodig? Zo ja, dan plaatsen we die over drie weken. Ik denk aan het feit dat die er nooit op heeft gezeten en dat de kielkoeling blijkbaar ontzettend veel koelvloeistof bevat. Er nu nog 50 liter bij had ik niet verwacht. Het hele verhaal valt wel op zn plaats nu. Zonde van 1100 euro koppakking, maar ik ben wel erg blij. Allen ontzettend bedankt, en als jullie het nog op kunnen brengen om te reageren, heel graag. Dank julle wel en goed weekend verder!

Edwin
Edwin
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Apr 2015, 21:09
ligplaats: Amersfoort
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor aquanaut » 18 Apr 2015, 18:18

Edwin,
Hoe kon je het gemist hebben dat er zoveel minder vloeistof inging als er uit kwam......
En ja, hoe groter de inhoud van het kielkoelsysteem hoe groter de noodzaak van het toepassen van een expansievat!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten