door quichot » 03 Nov 2014, 09:14
Maar het ging er nou even niet over wanneer en waar welk VB vereist is, maar over het niet kunnen slagen voor het examen omdat de examenstof te moeilijk zou zijn. Koppel je dit aan de volstrekt willekeurige lengtegrens van 15 meter, of 20 km/h, dan wordt duidelijk dat het huidige VB-stelsel niet meer van deze tijd is. Het is natuurlijk zot dat je met 14,99 meter, 120 pk en 20 ton wél mag rondvaren zonder VB, en met 15,01 meter, 40 pk en 10 ton niét. Leg die grens nou bijv. bij het soort boot, of aan een maximale waterverplaatsing en massa/vermogenverhouding, zodat je kleine (half)open bootjes die duidelijk bedoeld zijn voor dagrecreatie, en doorgaans dus niet aan scheepvaartverkeer deelnemen, van de VB-plicht uitsluit.
Want vergeet niet, dat je ook zónder VB de regels moet kennen. In de VB-discussie wordt wel eens de suggestie gewekt dat je zonder VB maar wat mag aanklooien, maar zo is het dus beslist niet.
Waar het om gaat is dat iedere schipper die zich in het verkeer stort, weet waarmee hij bezig is. Daarom is het veel zinvoller om een VB te koppelen aan goede praktijkvoorlichting, bijvoorbeeld door het verplicht bijwonen van 3 regionaal georganiseerde voorlichtingsmiddagen, waarbij de logica van de regelgeving en de systematiek van de tekens wordt uitgelegd, waarbij je een middag meevaart op een binnenvaartschip, en waarbij je ook zelf op een normaal gemiddeld oefenjacht een middaglang een aantal veelvoorkomende handelingen leert verrichten. Bewijs van deelname aan die praktijkmiddagen is dan gelijk je VB. Examen(vrees) is dan niet meer nodig.
Laatst gewijzigd door
quichot op 03 Nov 2014, 16:03, in totaal 2 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido