vers op het forum

Re: vers op het forum

Berichtdoor quichot » 02 Nov 2014, 09:09

Casual schreef:Ik kreeg op de Hiswa de volgende vraag: of er niet voor kon worden gezorgd dat de vragen over navigeren, plaatsbepalen, uit het examen kon.

Die zitten toch niet in een VB1-examen? Of ben ik abuis?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: vers op het forum

Berichtdoor Klaver vier » 02 Nov 2014, 09:58

Quichot volgens mij heb je gelijk,wel gaat het ook over waterstanden en brughoogte,maar niet over navigeren
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: vers op het forum

Berichtdoor gast » 02 Nov 2014, 10:58

Klopt das VBA.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor dj.verhulst » 02 Nov 2014, 11:32

heb wat zitten kijken met een VB1 mag je overal varen alleen niet op het IJsselmeer en bij de kust.

dat navigeren is idd VB2 .
Zij zult niet stelen de overheid duld geen concurrentie
Gebruikers-avatar
dj.verhulst
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 Okt 2014, 22:54
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor Jan Huibers » 02 Nov 2014, 12:34

dj.verhulst schreef:heb wat zitten kijken met een VB1 mag je overal varen alleen niet op het IJsselmeer en bij de kust.

dat navigeren is idd VB2 .



Nu heb je het wel over snelvarend spul, alles beneden de 20kmp en korter als 15mtr mag daar wel varen zonder VB 1 of 2
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor dj.verhulst » 02 Nov 2014, 22:01

ik heb hier anders gelezen dat je met een 10 pk al erg makkelijk over de 20 km heen gaat, dus moet je dan vb1 hebbena
Zij zult niet stelen de overheid duld geen concurrentie
Gebruikers-avatar
dj.verhulst
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 Okt 2014, 22:54
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor gast » 02 Nov 2014, 22:20

Gewoon heel simpel, ga je harder dan 20 kmph en/of langer dan 15 meter dan is VB1 verplicht op de Nederlandse binnenwateren , op het IJsselmeer, Markermeer, IJmeer , waddengebied, de Delta's en de Eems en Dollard is VB2 ofwel VBA verplicht.

Met 10 pk op een rubberboot ben je een smb en ben je in alle gevallen vaarbewijsplichtig, zet je diezelfde 10 pk op een stalen boot van 14 meter lang dan mag je zonder vaarbewijs varen waar je wil maar is deze boot 16 meter lang dan heb je dus weer een vaarbewijsplicht.

Op de Noordzee heb je helemaal geen vaarbewijsplicht.

Dus Jan heeft het bij het juiste eind.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor gast » 02 Nov 2014, 22:23

gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor dj.verhulst » 03 Nov 2014, 09:01

eigenlijk is het wel zot dat je met een stalen boot van 14 m en die 10 pk overal mag varen ...
ding gaat dan wel niet zo hard, maar het zou wel een goed idee als iemand de regels wel goed kunt, zeker op groot water met beroepsvaart

zonder die VB1

en als je een leuke rubberboot (rib) heb met 10 pk ook al vaart je 5 km kunnen ze je een € 550 aan je broek hangen......
Zij zult niet stelen de overheid duld geen concurrentie
Gebruikers-avatar
dj.verhulst
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 Okt 2014, 22:54
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor quichot » 03 Nov 2014, 09:14

Maar het ging er nou even niet over wanneer en waar welk VB vereist is, maar over het niet kunnen slagen voor het examen omdat de examenstof te moeilijk zou zijn. Koppel je dit aan de volstrekt willekeurige lengtegrens van 15 meter, of 20 km/h, dan wordt duidelijk dat het huidige VB-stelsel niet meer van deze tijd is. Het is natuurlijk zot dat je met 14,99 meter, 120 pk en 20 ton wél mag rondvaren zonder VB, en met 15,01 meter, 40 pk en 10 ton niét. Leg die grens nou bijv. bij het soort boot, of aan een maximale waterverplaatsing en massa/vermogenverhouding, zodat je kleine (half)open bootjes die duidelijk bedoeld zijn voor dagrecreatie, en doorgaans dus niet aan scheepvaartverkeer deelnemen, van de VB-plicht uitsluit.
Want vergeet niet, dat je ook zónder VB de regels moet kennen. In de VB-discussie wordt wel eens de suggestie gewekt dat je zonder VB maar wat mag aanklooien, maar zo is het dus beslist niet.

Waar het om gaat is dat iedere schipper die zich in het verkeer stort, weet waarmee hij bezig is. Daarom is het veel zinvoller om een VB te koppelen aan goede praktijkvoorlichting, bijvoorbeeld door het verplicht bijwonen van 3 regionaal georganiseerde voorlichtingsmiddagen, waarbij de logica van de regelgeving en de systematiek van de tekens wordt uitgelegd, waarbij je een middag meevaart op een binnenvaartschip, en waarbij je ook zelf op een normaal gemiddeld oefenjacht een middaglang een aantal veelvoorkomende handelingen leert verrichten. Bewijs van deelname aan die praktijkmiddagen is dan gelijk je VB. Examen(vrees) is dan niet meer nodig.
Laatst gewijzigd door quichot op 03 Nov 2014, 16:03, in totaal 2 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten