Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Edwin » 13 Apr 2015, 21:27

Hoi Rene,

Jij kent het pijpje dus wel in de achterkajuit van de Amulet om te ontluchten? Heb jij nog een tip om de plug/bout los te krijgen? De brander heb ik klaar staan.

Een radiator ontluchter past op het pijpje begrijp ik?

De logica van het warmlopen na een uur leek mij omdat er veel koelvloeistof in de kiel zit. Dat is niet zomaar warm. Na verloop van tijd is de koelvloeistof natuurlijk warmer qua aanvoer. Er is dan wel circulatie, maar dus moeite om voldoende te koelen. Een te dikke laag Tenco zou kunnen. Afgelopen jaren heb ik wel drie keer de onderkant in de tenco gezet, inclusief de kiel.

Mvg,
Edi
Edwin
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Apr 2015, 21:09
ligplaats: Amersfoort
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Klaver vier » 13 Apr 2015, 21:56

Edwin..ik kan het onluchtingspijpje in de amulet niet,maar zo als je het verteld moet het haast een half duims pijpje zijn met daarboven op ,een sok met daarin gedraaid die plug waar je het over hebt.
Je kan de brander er gerust opzetten hoor als je hem maar op het pijpje richt en niet op het houtwerk of de gordijnen.
Een beetje aftappen zou noodzakelijk zijn want een pijp met water er in krijg je niet warm.
Het enigste geluk dat je misschien kan hebben is dat er inderdaat lucht boven in het pijpje zit,dan krijg je hem wel warm,maar dan krijg je water of koelvloeistof als je de plug eruit draait.
Dit zou je kunnen proberen maar dan zou ik wel zorgen dat je een radiator ontluchter of radiator aftapper bij de hand hebt dan kan je die er gelijk indraaien als de plug er uit is.
Succes Gr René ( De Stoere).
Ps Als je geen circulatie hebt maakt het niet uit of er veel of weinig water in de kiel zit,het koele water komt namelijk niet terug als het water niet circuleert
Klaver vier
 

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor aquanaut » 13 Apr 2015, 22:10

De Stoere schreef:Als je geen circulatie hebt maakt het niet uit of er veel of weinig water in de kiel zit,het koele water komt namelijk niet terug als het water niet circuleert

Dat hoeft in de vorm van een gevulde kiel niet perse zo te zijn.
Als er een luchtbel gevangen zit in de achterzijde van de kiel maakt dit deel geen deel uit van het koelend oppervlakte.
Door de overdruk die de circulatiepomp creëert wordt er toch weer "koel" vloeistof aangevoerd aan de inlaat van de motorkoeling.
Dat gaat een tijd goed totdat de koelcapaciteit parte gaat spelen.
Het 3 maal en de Tenco zetten werkt daaraan ook niet positief mee.
Mijn advies in dergelijke situatie is dan ook altijd, als je de koelvloeistof niet herbruikt, neem dan in ieder geval op hoeveel je er uit laat lopen...
Die hoeveelheid moet er ook weer in.
Over het vervangen van de dop voor een ontluchter: Hansje Brinker deed het ook gewoon met z'n vinger...er staat nauwelijks druk op. ;)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Edwin » 13 Apr 2015, 22:37

Herkenbare geluiden. Er is meer koelvleistof uit gekomen dan er nieuwe vloeistof in is gegaan verleden jaar. De boot stond op de bokken toen de slangen zijn vervangen. Kielkoeling leeg gehaald. Minder nieuwe vloeistof er in. Na de te water lating koelvloeistof paar keer bijgevuld. Varen ging goed, tot na een uur varen. Monteur er bij gehaald. Vuldop los gehaald en koelvloeistof tot aan het plafond. Vakantie voorbij. Kop er af etc etc. Achteraf logisch, maar voor mij wordt het duidelijker als leek, dat er nog steeds een luchtbel zit. Die komt er blijkbaar niet uit zonder te ontluchten. Ik ben dus op zoek naar zekerheid rondom het ontluchten. Is het pijpje van 10 cm hoog het ontluchtingspijpje? Het lijkt er wel op als ik het zo lees. Erg blij mee. Nu nog los zien te krijgen. Dat moet dan al helpen lijkt me. Wellicht via ontluchtingspijpje bijvullen? Ik heb nu een goede monteur er bij, maar die kent de Amulet niet. Hij weet niet zeker of het buisje wel de ontluchting is. De vloer naar voren wordt warm, 27 graden. Het pijpje da meer naar achter zit, blijft koud. We heben wel circulatie. Toch komt er naar ons idee teveel koelvloeistof uit de vul ingang, dan logisch zou zijn adhv uitzetten van warm water. Mijn hoop zit dus in het onbekende pijpje.
Edwin
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Apr 2015, 21:09
ligplaats: Amersfoort
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Simon de Danser » 14 Apr 2015, 01:26

Het pijpje moet wel haast van een (extra) ontluchting zijn. Bedenk eens wat het anders zou kunnen zijn?
In de meeste boten komt een dergelijk pijpje niet voor, maar er zal best een reden zijn waarom een Amulet dit
wel heeft.
Gewoon los maken dus die plug en inderdaad, vervangen door een exemplaar met een radiatorontluchter.

Overigens mogen je 3 lagen verf buitenboord niet de oorzaak van je probleem zijn. Als dat het
geval zou zijn dan zou je koelsysteem wel erg aan de krappe kant bemeten zijn.

Waarom wordt je pijpje niet warm als je motor draait? Omdat er geen stroming doorheen gaat.
Of er nu lucht of koelmedium in zit, stroming is er niet. Het is een dood stukje leiding en dat
zal koud blijven.

Om goed te kunnen ontluchten zou je ook kunnen proberen om tijdelijk een slanggetje op de ontluchtingsleiding
te zetten en deze terug te voeren naar je expansievat. In je expansievat niet de slang onder de vloeistof laten
komen zodat de eventuele meegevoerde lucht vrij kan ontsnappen.
Dan een poosje met de motor draaien . Dan moet alle lucht die er eventueel in het systeem zit opgesloten mee
gepompt worden via de ontluchtingsleiding en zo kunnen ontsnappen.
Tip: neem een dun, doorzichtig slangetje, dan kan je zien of er luchtbellen uit komen en dan net zo lang draaien tot
de luchtbellen verdwenen zijn.
Succes ermee.

Mvg

Felix
Simon de Danser
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 02 Jan 2015, 22:41
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor aquanaut » 14 Apr 2015, 06:17

Om te voorkomen dat we straks aan blad 3 van dit draadje beginnen de volgende tip:
Als het nou nog steeds niet lukt om de plug uit de pijp te krijgen neem je 3 boortjes 3 mm, 6 mm en 8 mm en een draadtap M10.
Pak ook een M10 boutje wat je afkort tot 8 mm draadlengte.
Wikkel ook wat afdichtingsmiddel (hennep met vet, tef tape of loctite 95) op het korte boutje.
Plak je boren af met een stukje tape op 1 cm boor vervolgens in de plug een gat 3mm, 6mm en dan met de 8mm boor tot 1 cm diepte.
Tap een M10 draadje erin.
Boor vervolgens zorgvuldig, zonder de vers getapte draad te beschadigen het gat verder door met de 6 mm boor.
Zodra je er doorheen bent boutje erin!
Let er bij het ontluchten wel op dat je een helper hebt die het vloeistofpeil in de motor continue op peil houdt.
Suc6
Aquanaut
@Felix: het pijpje zou ook een afgedopte smeerleiding van het buitengland kunnen zijn.....maar dat merk je snel genoeg :D
In dat geval draai je er een M10 smeernippel in en pompt er vet in......
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Edwin » 14 Apr 2015, 10:32

Hoi allen,

Ontzettend bedankt voor al het meedenken, de reacties, tips, meeleven. Ik weet wat me te doen staat en houd jullie op de hoogte. Als de oplossing er is, dan wordt dit volgens mij een mooi artikel voor alle Amulet bezitters.

Voor de volledigheid en nog in reactie op de laatste berichten. Er zit geen expansievat op de motor. Die gaan we er nu wel op monteren. Dat is zondag besloten. Ik zal de radiateurontluchting monteren, pijpsleutel gebruiken, wat warmstoken met brandblusser in de buurt en indien nodig een gaatje boren. Geeft een hoop vertrouwen voordat ik aan de klus ga beginnen.

Mvg,
Edwin
Edwin
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Apr 2015, 21:09
ligplaats: Amersfoort
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Klaver vier » 14 Apr 2015, 16:58

Edwin ik weet niet war voor installatie je hebt ,maar zonder expantievat gaat het nooit werken dan krijg je altijd een hoge druk in je installatie.
Gr René ( De stoere )
Klaver vier
 

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Edwin » 14 Apr 2015, 19:15

Hoi Rene,

Het is altijd bijzonder om daar na 5 jaar achter te komen. Wel altijd veel gevaren. Op de een of andere manier is het goed gegaan, behalve dat ik de boot gekocht heb met een lekke koppakking. Gekocht bij een bemiddelaar, taxateur ingeschakeld, bijna elk jaar motoronderhoud laten doen (olie, filters etc). De nieuwe monteur die afgelopen week voor het eerst bij de boot is geweest heeft het plaatsen van het expansievat gelijk ingepland. Over 4 weken zit het er op.

Motor is een 36 PK BMC. (Hoor ik ook van deze monteur). Ik heb de boot gekocht met 50 PK motor, volgens de papieren. Met kielkoeling dus. Of ik dan alsnog altijd geluk heb gehad met varen is de vraag. Ik wil nu wel voor eens en altijd klaar zijn. Ziet er naar uit dat dit nu ook gaat lukken. Ik heb geleerd om mijn vragen op het Forum te stellen.

Mvg
Edwin
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Apr 2015, 21:09
ligplaats: Amersfoort
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor vuuren1 » 14 Apr 2015, 23:38

Geen expansievaatje en toch jaren goed gegaan:
Dan heeft er lucht bovenin de kiel gezeten en dat was de buffer...

Welke monteur haalt een vuldop los als de motor heet is? Was die man levensmoe?
En de kop er af halen is zeker niet logisch geweest maar wel goed voor de portemonee van de (niet zo bekwame) monteur.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten