vers op het forum

Re: vers op het forum

Berichtdoor ad gevers » 18 Okt 2014, 18:21

Wil toch even reageren op je laatste post, een vaarbewijs 1 halen is niet echt moeilijk, doch met een paar avondjes online vraagjes oefenen haal je het niet.
Als je dat alleen wilt hebben om snel te mogen varen ben je verkeerd bezig. Iedere bezitter van een snelle motorboot zou eens een mooie zomerdag op de maas en/of de plassen
er om heen met opa en oma op hun scheepje mee moeten varen. Of een paar uur op een zeilboot. Wat me altijd opvalt is ondanks dat schippers van speedboten en waterscooterpiloten
die toch in het bezit zouden zijn van het vaarbewijs zich weinig aan de regels houden. Zo houd met verkeerde wal; draait rondjes om de langzamere boten en nemen alleen gas terug
als ze denken een blauwe speedboat van de KLPD te zien. En als je op water zit waar je snel mag varen, doe dat dan ook, van een echt planerend schip heeft niemand last.
Je andere vraag over registratie: wat dat kost weet ik niet, doch ieder gemotoriseerd schip, ook een rubberbootje, dat harder kan dan 20 km/uur moet een registratienummer voeren.
VAREN DOE JE SAMEN
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor dj.verhulst » 18 Okt 2014, 19:28

dat vaarbewijs1 niet puur om hard te kunnen/mogen gaan.

maar ik kwam op een paar sites tegen, zodra je een boot heb die harder dan 20 km kan ook al vaar je 5 km,, kan je € 550 aan de broek krijgen., daarom liever een € 100 a 125 investeren en dan geen problemen krijgen iedereen blij.


Dat gedrag wat je beschrijft ken ik helaas ook van bepaalde motorrijders,, die menen steeds te laten zien hoe hard ze wel niet kunnen....
Daarmee verpesten ze het voor iedereen,, heel erg jammer........
ook met dat gepose ,, kijk mij eens gaan op m'n motor van 30 K,,, met zo'n air dat ze zo racy zijn ....
nogmaals het gaat me niet om de snelheid, dan ga ik wel ff de grens over de A1 daar op daar mag ik zo hard ik kan met de auto en motor......

met de motor geniet ik van het landschap, door het uitzicht, de frisse lucht de vaak mooie natuur, niet zo zeer het eindpunt is het doel maar de rit er heen,, met vrienden en vriendinnen.
Met een rubberboot wil ik eigenlijk het zelfde,, en mogelijk een hengeltje uit gooien, ik maak graag foto's en filmpjes,, met een bootje is toch wat laagdrempeliger dan achter op een motor.
Zij zult niet stelen de overheid duld geen concurrentie
Gebruikers-avatar
dj.verhulst
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 Okt 2014, 22:54
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor vuuren1 » 18 Okt 2014, 20:02

De WA verzekering voor je gezin geldt noch voor een auto alsook niet voor een motorboot, dat moet je apart verzekeren.
20 km/u is voor een boot snel dan moet de boot idd een kenteken hebben en de bestuurder een VB1.

Een fiets of snorfiets heeft niets met een boot te maken en daar gelden andere regels voor.

Een verhuurder is niet aansprakelijk, de bestuurder wel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor gast » 18 Okt 2014, 20:30

ad gevers schreef:Wil toch even reageren op je laatste post, een vaarbewijs 1 halen is niet echt moeilijk, doch met een paar avondjes online vraagjes oefenen haal je het niet.
Als je dat alleen wilt hebben om snel te mogen varen ben je verkeerd bezig. Iedere bezitter van een snelle motorboot zou eens een mooie zomerdag op de maas en/of de plassen
er om heen met opa en oma op hun scheepje mee moeten varen. Of een paar uur op een zeilboot. Wat me altijd opvalt is ondanks dat schippers van speedboten en waterscooterpiloten
die toch in het bezit zouden zijn van het vaarbewijs zich weinig aan de regels houden. Zo houd met verkeerde wal; draait rondjes om de langzamere boten en nemen alleen gas terug
als ze denken een blauwe speedboat van de KLPD te zien. En als je op water zit waar je snel mag varen, doe dat dan ook, van een echt planerend schip heeft niemand last.
Je andere vraag over registratie: wat dat kost weet ik niet, doch ieder gemotoriseerd schip, ook een rubberbootje, dat harder kan dan 20 km/uur moet een registratienummer voeren.
VAREN DOE JE SAMEN


Sorry en niet persoonlijk bedoeld maar dat vind ik altijd zo kort door de bocht, als ik op een warme zomerdag over het Prinses Margrietkanaal vaar zie ik juist enorm veel mensen met een snelle motorboot die zich heel keurig aan de regels houden, evenals zeilers en motorboters. Evenals met andere groepen op het land zoals racefietser, tractorbestuurders, vrachtwagenchauffeurs, golfrijders, scholieren, scooter/bromfietsrijders, oude van dagen etc etc is het opvallend dat er altijd een vinger moet worden gewezen hoe verkeerd een ander het doet.
Een verkeers/watersporthufter is niet de vertegenwoordiger voor de rest.

Ik vaar al heel lang zonder vaarbewijs, sinds 4 jaar ben ik wel in het bezit na een paar avonden studeren.
Zit best nuttige informatie in deze stof maar de meeste ervaring komt uit de praktijk.

Registratie kost 30 euro, plakletters moet jezelf aanschaffen, met een rubberboot kan je ook witte kentekenplaten nemen en daar het nummer op laten drukken.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor gast » 18 Okt 2014, 20:34

Overigens hier een Yanmar 27 pk diesel, ziet er gewoon uit als een standaard buitenboordmotor.



https://www.youtube.com/watch?v=8kFj9aG9Eow
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor Casual » 18 Okt 2014, 22:59

Heeft iemand wel eens nagedacht over het volgende:
Sommige mensen kunnen iets gewoon niet geleerd krijgen.
Ik kreeg op de Hiswa de volgende vraag: of er niet voor kon worden gezorgd dat de vragen over navigeren, plaatsbepalen, uit het examen kon. Hier bleef hij over struikelen. Hij wilde zo graag eens snel varen zonder dat hij op de bon werd geslingerd omdat hij het bewijsje niet heeft. Ik ga niet zeggen dat hij niet kan varen want de regels kende hij wel. Zo zijn er ook mensen die nooit een rijbewijs halen om diezelfde reden.

Gr. Peter
Groeten van Peerke
Gebruikers-avatar
Casual
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 14:22
Woonplaats: Vlijmen
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor dj.verhulst » 19 Okt 2014, 13:04

Oke je moet je apart bij verzekeren,, de eerste hit ik die zag met een rubberboot met een dagwaarde van 1500,- zou rond de € 100,- kosten,, is wel te doen

Wat ik ook inmiddels gezien heb wat een nieuwe Honda BF5/8/10 kost, en wat een nieuwe merk rubberboot kost,, de motor is doorgaans duurder zeker de iets sterkere.
maar 2e hands kan je vanaf een € 500 een 5 a 7,5 pk krijgen,, ook wel het idee hebben dat wel de moeite kan zijn.

met een 1000 a 1500, kan je wel ( denk ik ) een redelijk merk rubberboot krijgen met een fatsoenlijk motor van een goed merk.

als ik op mp kijk zie ik dat wederom veel mensen denken dat alleen anderen afschrijven,, zoals ik hier inmiddels op gestoken heb na gemiddeld 10 jaar is een rubberboot aardig op leeftijd zeker de buitenslapers in het nat.

een motor kan met goed onderhoud, en fatsoenlijke gebruiks omstandigheden erg oud worden,, het gemiddelde draaiuren aantal per jaar is vaak laag, de specifieke vermogens zijn ook erg laag...

zijn er nog meer sites dan een marktplaats ? waar je redelijk wat aanbod had ?
Zij zult niet stelen de overheid duld geen concurrentie
Gebruikers-avatar
dj.verhulst
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 Okt 2014, 22:54
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor gast » 19 Okt 2014, 15:47

Speurders, maar ook hier geldt dat het bijna allemaal handelaren zijn met hoge prijzen.
Je kan beter naar complete setjes zoeken dan ben je vaak veelgoedkoper uit.
7.5 pk moet je niet willen, dat zijn motoren van eind jaren 70 begin jaren 80.

Laat maar weten wanneer je zover bent om een boot te kopen, wellicht kan ik je er goedkoper aan helpen.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor dj.verhulst » 19 Okt 2014, 16:48

die 7,5 pk zijn inderdaad oude blokken.

zit er veel verschil in de bouwjaren ?

heb wat technische informatie door gelezen, de constructie ook van de nieuwere zijn niet echt hyper modern of je moet zo'n helle dikke met VTEC willen.

ik moet eerst moeders om hebben,, en een stalling regelen,, en dan op voor VB1
Zij zult niet stelen de overheid duld geen concurrentie
Gebruikers-avatar
dj.verhulst
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 Okt 2014, 22:54
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor dj.verhulst » 01 Nov 2014, 21:54

inmiddels ben ik een stuk verder.

ik ben er inmiddels redelijke zeker van dat ik toch voor een airdeck wil gaan omdat die in de koffer van de auto kant, motor erbij,, heb dan geen trailer nodig,, en ook geen helling om hem te water te laten
zaak is dan wel dat ik niet een te zware motor neem(gewicht),, maar dacht dat ik met een 10 a 15 PK wel zat heb,, en die zijn ook niet te zwaar.

maar eerst dat VB1 halen.
Zij zult niet stelen de overheid duld geen concurrentie
Gebruikers-avatar
dj.verhulst
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 Okt 2014, 22:54
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten