Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor Marcel010 » 16 Feb 2015, 23:07

Afbeelding
Afbeelding

Even een oud topic van mijzelf omhoog halen, we zijn qua elektra praktisch klaar en de motor heeft ondertussen nieuwe olie en nieuwe filters gehad.
Ook de dieseltank is verplaatst en alle leidingen + filters zijn vernieuwd, motor loopt helemaal naar onze zin.

Nu gaan we binnenkort een maand of 2 op de kant om iig de onderkant tot de gangboorden kaal te halen en een nieuwe 2C verfsysteem op te brengen.
Mocht er tijd over zijn dan zullen we ook aan de bovenkant beginnen.

Nu moet ik sowieso wat koelslangen vervangen en ik wil ook de bilge schoonmaken en verven.
We hebben daar een heftruck dus de motor is er natuurlijk ook snel uit.

Hans jij had het over 65 graden shore, als ik dan de Vetus K100 steunen gebruik zit ik sowieso goed of moet ik nog ergens anders op letten?
Verder ben ik nog niet helemaal uit over de flexibele koppeling, zou een Bullflex ook nog een optie zijn in onze situatie?

Het betreft een Peugot Indenor XDP 4.90, iemand ook een idee wat die motor ongeveer weegt?
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor Blacktoppie » 16 Feb 2015, 23:23

Motor weegt rond de 240 kg.

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1182
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor vuuren1 » 17 Feb 2015, 23:42

Hij weegt iets minder omdat het een kielkoeling uitvoering is en er achter de keerkoppeling geen reductiekast van Velvet zit = ca. 200 kg.

Een Bullflex is steviger en een Uniflex is soepeler (die kan weer sneller scheuren omdat er mogelijk teveel krachten op komen ivm het te korte vrije aseind).
Ofwel, de basis is niet goed en dan blijft het feitelijk rommelen binnen de marge.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor Marcel010 » 17 Feb 2015, 23:51

vuuren1 schreef:Hij weegt iets minder omdat het een kielkoeling uitvoering is en er achter de keerkoppeling geen reductiekast van Velvet zit = ca. 200 kg.

Een Bullflex is steviger en een Uniflex is soepeler (die kan weer sneller scheuren omdat er mogelijk teveel krachten op komen ivm het te korte vrije aseind).
Ofwel, de basis is niet goed en dan blijft het feitelijk rommelen binnen de marge.


Bedankt Hans, de basis is inderdaad niet de meest ideale situatie alleen daar wil ik niks aan veranderen op korte termijn, mochten we ooit een andere
motor gaan nemen dan ga ik uiteraard wel kijken wat de mogelijkheden zijn voor een compactere motor zodat de vrije aslengte ook wat meer is.

En qua motorsteunen, met Vetus K100 zou ik goed wegkomen met deze motor?
Ik zie dat deze een minimale statische belasting nodig heeft van 50 kg, dat zou dus net kunnen.
Echter de statische + dynamische belasting van de motor moet minimaal 100kg per steun zijn, red ik dat?
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor vuuren1 » 20 Feb 2015, 23:35

Met die K100 moet je naar omstandigheden redelijk goed uitkomen.
De dynamische belasting weet niemand en kan je dus niets mee..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor Marcel010 » 21 Feb 2015, 23:59

Wederom thanks, als ik het goed zie zijn de steunen aan de dynamozijde van de motor een ander soort steunen.
Aan de kk kant is het iig M16, ik kom er niet helemaal lekker bij maar zo te zien is het aan de dynamo zijde M12.

Over een week of 4 gaan we 2 maanden op de kant en gaat de motor er toch uit, dan kan ik alles rustig bekijken.
Die Vetus steunen zijn hier in de buurt volop op voorraad dus dat lijkt mij dan prima.

Steek is iig 100mm en dat zijn die Vetus steunen ook dus wat dat betreft moet het passen.

Ik laat het sowieso weten als ik zover ben.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor Marcel010 » 25 Feb 2015, 23:57

Ik heb ook nog even contact gehad met Vetus, die adviseren de K100, echter voor het mooie zouden de HY100 steunen nog beter zijn in deze situatie.
Echter is die steek 140mm dus ik moet kijken of ik dat kan aanpassen op de motorfundatie.

Verder raden ze een bullflex koppeling aan, echter deze heeft wel een inbouwdiepte van 160 mm en ik weet niet of ik daarmee weg kom.
Tevens weet ik niet wat voor aseind ik heb, recht, conisch met spie oid.

Als alles meezit kunnen we zaterdag op de kant kan ik gaan demonteren.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor vuuren1 » 28 Feb 2015, 22:22

De huidige koppeling heeft een recht asgat
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor Marcel010 » 28 Feb 2015, 22:38

vuuren1 schreef:De huidige koppeling heeft een recht asgat


Wederom bedankt Hans, de Bullflex valt sowieso af, ik heb net gemeten en ik kan een koppeling kwijt van een centimeter of 8 max.
Huidige koppeling is 5 cm.

Ik speel ook nog wel met het idee om een volvo seal oid te plaatsen zodat je een zwevend binnenlager hebt, zou dat zin hebben?
In feite geef je dan de as wat meer speling natuurlijk, wat is jouw visie daarop?
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor vuuren1 » 03 Mrt 2015, 21:33

Een zwevend binnenlager is inderdaad een optie om de as wat meer 'lucht' te geven, je kunt het proberen.
Zorg met die korte as binnen wel dat het zwevend binnenlager (+ seal) voldoende kan bewegen anders scheurt het mogelijk af.
In dat geval is een seal met een stuk gewapende slang beter dan een zgn. Volvo seal.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten