engels sloepje

Re: engels sloepje

Berichtdoor Popeye » 08 Mei 2019, 15:20

Marie Christina schreef:Integendeel!

Ik ben door schade en schande wijs geworden.
Al was het dan met een modelboot. (De Smit Rotterdam).
Dat is weliswaar in het klein, al zijn de kosten van de bouw ervan gelijk aan het kopen van een kleine 2e hands boot :), maar ik neem aan dat het op een "echte" boot net zo gaat.

Van binnen en buiten bekleed en enkele jaren later had ik zwarte balsahoutpap tussen de twee lagen zitten.
Naar later bleek was door het gerammel tijdens het varen de boel rondom de schroefasjes gaan lekken.
De houtvezeltjes hebben daarna hun werk braaf gedaan door het water aan elkaar door te geven.
Vervolgens kon het niet meer weg.

Ik weet echter niet meer waar ik de glasmatjes mee geïmpregneerd had, epoxy of polyester.
Daar wil ik van af wezen.

Bekleden kan wellicht, ik zal hier niet gaan beweren dat het niet kan.
Maar dan moet je heel zeker weten dat er echt nooit meer water tussen komt.


De Aimée is van hout en van binnen en buiten bekleed met epoxy (woodcore), en daar bevaar ik nu al sinds 2006 de Europese wateren mee. En ja, beschadigingen moet je zo snel mogelijk bijwerken, en de laagdikte moet voldoende zijn, en geen polyester want dat is niet waterdicht.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: engels sloepje

Berichtdoor P00L » 10 Mei 2019, 09:35

tewaterlating is eerst even uit gesteld, na betere controle van de bodem zitten er een kleine schuur in de epoxy waarmee hij is ingesmeerd.
het hout eronder is nog goed en kurkdroog, ik heb het los gestoken tot zover het wil en zal het eerst weer behandelen met epoxy, de rest zit er wel super strak op en vertoont geen schuren.

ook zal ik dit weekeind de impeller controleren en als nodig vervangen. ik weet niet hou oud deze is.
beter vervangen dan problemen op het water.
de impellerpomp wordt aangedreven door een riem, zit dus wel wat sleutelwerk aan aangezien hij los moet van de motor om bij het deksel te komen.
ook kan ik geen type vinden van de pomp, ik hoop dat ik aan de hand van de maten van de impeller er een nieuwe bij kan vinden.

foto's volgen.
P00L
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 06 Mei 2019, 15:58
ligplaats: IJlst
info:

Re: engels sloepje

Berichtdoor Klaver vier » 10 Mei 2019, 10:11

Meestal staat op de deksel waar de impeller achter zit het type
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: engels sloepje

Berichtdoor P00L » 10 Mei 2019, 20:23

Bedankt voor de tip, onder het verf staat inderdaad een type nummer van de pomp. Iemand enig idee wat dan het nummer van de impeller is en waar te verkrijgen?

Hierbij wat foto’s

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij was deze impellor ook wel aan vervanging toe
P00L
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 06 Mei 2019, 15:58
ligplaats: IJlst
info:

Re: engels sloepje

Berichtdoor Roelof » 10 Mei 2019, 20:55

Op de foto ziet de impellor er niet geweldig uit, goed om deze uit voorzorg te vervangen.

Ik zou eens rustig gaan googelen op: Jabsco 6640-200 en kijken naar impellers met 6 schoepen zoals jouw de foto's te zien is.
Voor zover ik weet is er geen verschil tussen impellers van Jabsco of Johnson. Belangrijk is het aantal schoepen (slagvolume) en de diameter.

Monteer een nieuwe impellor in de draairichting, volgens de foto's clockwise / met de klok mee en draaiend in het huis.

Succes,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: engels sloepje

Berichtdoor Klaver vier » 10 Mei 2019, 22:01

Pool ik heb vorig jaar mijn impeller vervangen en meteen die rottige schroefjes er uit gegooid.
Ik heb in het huis schroefdraad getapt en daar draadeindjes in gemaakt zodat ik de deksel zo op de draadeindjes kan schuiven.
Dat is veel makkelijker met monteren ingevette pakking op draadeindjes schuiven dan deksel er op en dan moertjes,aandraaien en klaar is kees
Ik heb toen bij forumlid Eagle de draadeindjes en de machine tap besteld,en dat heeft hij keurig geleverd.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: engels sloepje

Berichtdoor P00L » 03 Jun 2019, 11:26

hierbij een kleine update, heeft allemaal iets langer geduurd dan in eerste instantie gedacht.

voor nu hier en daar wat gelakt en aankomend winter maar eens flink onder handen nemen, ook motorisch zijn alle filters etc vervangen.

hierbij wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
P00L
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 06 Mei 2019, 15:58
ligplaats: IJlst
info:

Re: engels sloepje

Berichtdoor Popeye » 03 Jun 2019, 18:00

Mooi!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: engels sloepje

Berichtdoor P00L » 06 Jun 2019, 07:34

Goedemorgen,

gisteren nog even aan het meten geweest en geconcludeerd dat de dynamo niet laad.
ik vermoed dat het aan de bedrading ligt, ik vermoed dat het aansluittechnisch niet klopt maar daar ga ik aankomend weekeind even mee stoeien.

waar ik wel jullie hulp bij nodig heb is het volgende, foto 1 lijkt een soort druksensor of temp sensor te zijn.
ik heb de multimeter erop gehad maar meet een oneindig Ohmse weerstand, zowel met motor uit als aan.
Wat kan dit voor sensor zijn en kan ik er iets mee?

Afbeelding

verder zit er een soort as op de motor, waar dient deze voor?
Afbeelding

ook zit er een heater op het motorblok, op de sleutelschakelaar zit een stand om deze aan en uit te zetten, is dit voor een koude start en moet hij dan uit of moet deze aan blijven?

Alvast bedankt!

P00L
P00L
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 06 Mei 2019, 15:58
ligplaats: IJlst
info:

Re: engels sloepje

Berichtdoor kajoe » 06 Jun 2019, 09:36

gewoon even bij bakker langs gaan die zijn goed .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten