nieuw lid steld zich voor

Re: nieuw lid steld zich voor

Berichtdoor Roelof » 13 Aug 2018, 05:53

Ik zat nog even naar de foto's te kijken, volgende vragen:
- De afwerking van de betimmering rond de ramen ziet er netjes uit, weet hoe de rondingen gemaakt zijn?
- Achter de koelwaterleidingen rond de motorbeun kun je denk ik niet met een Tercoo kunnen komen, heb je al een idee hoe je hier wilt gaan ontroesten?
(Om de leidingen zelf redelijk schoon te krijgen heb ik goede ervaringen door een ketting er omheen te draaien en deze flink heen en weer te rossen).

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: nieuw lid steld zich voor

Berichtdoor Toolmaker » 13 Aug 2018, 23:07

Hallo Roelof,
Ik denk dat rondingen met een mal gekopieerd zijn van de raampjes, daarna uit het triplex gezaagd met een decoupeerzaag, Ik heb op de boot verschillende dunne strippen zien liggen , maar heb ze nog niet in mijn handen gehad maar ik vermoed dat deze strippen iets langer op lengte zijn gezaagd, en in de uitsparing van het raam gelegd zijn.
alles wat te lang is komt dan over elkaar heen te liggen en kan je dan aftekenen zodat het mooi aansluit.

Te minste zo had ik het gedaan, maar als je van dichtbij kijkt, had dat veel netter gekund, ook het uitzagen van het triplex is hier en daar te ruim uitgezaagd.
Natuurlijk kun je het dicht plamuren, maar als instrumentmaker vind ik dit knoeiwerk, mooi aansluiten is vakwerk, plamuren is in mijn ogen (buiten waterdicht maken) puur camouflage

De verkoper had me verteld dat er in de koelwater leiding een gaatje zat wat dicht gelast diende te worden.
Zelf zat ik ook al te kijken hoe ik erbij kon komen, het idee van de ketting vind ik super, maar gezien de staat van de koelwater leiding heb ik er ook over nagedacht deze gewoon weg te halen, en een nieuwe van rvs te maken.

Het enige waar ik voor op moet passen dat ik bij elk stukje wat ik minder vind ga vervangen, want dan word het een bodemloze put,
Optie 2 is: voorzichtig doorslijpen zodat ik overal goed bij kan, en als de koelwater leiding los ligt deze op zich goed inspecteren op dikte en rotte plekken, en eventueel vullen met water om eventuele lekkages op te sporen.

Mocht het zeer slecht gesteld zijn dan heb ik in ieder geval een goed voorbeeld/ mal.

ik heb nog wel wat vragen over de Mercedes diesel motor die in mijn boot ligt, welk model / type is dit ?

Hier wat afbeeldingen van de motor
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
thx,
Ton
Toolmaker
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 Aug 2018, 23:13
ligplaats:
info:

Re: nieuw lid steld zich voor

Berichtdoor bas » 14 Aug 2018, 08:50

Weet je hoeveel vermogen er uit het blokje komt?
Ziet er uit als een OM615 maar kan net zo goed een 621 zijn of een 616, dat is lastig te zien zo.
Als het goed is staat er aan de zijkant ergens een motornummer in het blok geslagen op een glad gefreesd stukje voor het volledige motornummer/type. Dit nummer begint met het type, de rest van het nummer geeft de overige specificaties weer. ( een 615 is er bijvoorbeeld in een 2 liter en 2,2 liter variant, afhankelijk van het bouwjaar)

Voor wat betreft je kw pijp: Bedenkt dat mocht je het in RVS willen doen dat de warmteoverdracht van RVS een stuk slechter is dan van van staal dus als je de huidige pijp als mal wilt gebruiken dan moet je wel zeker weten dat de huidige pijp flink overbemeten is qua koelcapaciteit.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: nieuw lid steld zich voor

Berichtdoor Toolmaker » 15 Aug 2018, 15:59

Bas,
Wat stom dat ik daar natuurlijk niet aan gedacht had als instrumentmaker, maar zo zie je maar dat ik blij ben dat ik me op dit forum heb aangemeld, er is altijd wel iemand met ervaring die me op bepaalde zaken attendeert.
thx,
Ton
Toolmaker
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 Aug 2018, 23:13
ligplaats:
info:

Re: nieuw lid steld zich voor

Berichtdoor Leverg » 15 Aug 2018, 23:17

Hoi Toolmaker,

Welkom op het forum.

Persoonlijk zou ik je aanraden te beginnen met de bodem. Geen goede bodem geen vaarplezier.
Is je motor kapot, dan kan je nog steeds vissen op je boot :D

Wij kwamen na 3 maanden (afgelopen week) op de kant toch weer 2 gaatjes tegen die eerder als eens zijn geplamuurd ( 20 jaar geleden). Dus nogmaals de hele bodem nagetikt met een lashamer om te kijken of er toch niet nog ergens stiekem gaatjes of zwaktes zitten.
Voor de motor zijn nog best wel aardig wat onderdelen te verkrijgen, sommige wat duurder, maar dat is het probleem met oudere motoren. ( we hebben zelf een mercedes om 636).
Het meten van de dikte van de staal hebben we maar niet gedaan omdat dat redelijk prijzig was en sommige stukken na het schoonmaken(met een lamellen schijf, ja terco kende ik toen nog niet) van de onderkant er echt beroerd uitzagen en aan vervanging toe waren. Onderwaterschip stukken zijn gelast door de werf, de rest door onszelf.

Maar de motor laten checken zou wel prio 2 zijn als je een lijstje maakt.

Ons projectje :lol: viewtopic.php?f=18&t=3603
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

UPDATE

Berichtdoor Toolmaker » 19 Aug 2018, 17:01

Hallo Leverg,

Update !!
Ik heb net van een goede vriend een aanbieding gekregen om mijn boot bij hem in de (verwarmde) loods te leggen en er daar ook aan te mogen werken, slijpen/ schuren/ spuiten etc etc.
Dit geeft mij natuurlijk enorm veel voordelen, met als meest belangrijke dat ik op elk moment van de dag of nacht aan de boot kan werken,en dus vloerdelen of andere spullen uit het schip ernaast kan leggen terwijl ik bijvoorbeeld onder de vloer bezig ben.
Op de werf waar mijn boot heb gekocht en momenteel ligt kon ik maar beperkt slijpen en ander buiten werk uitvoeren, komt nog bij dat de dagen weer korter (eerder donker) worden en je bij slecht weer niet buiten kan / wil werken.

Aan de hand van adviezen die ik eerder in dit topic kreeg,heb ik besloten mijn werk wijze/ planning aan te passen.

Eerder was ik van plan om de koelpijpen te vervangen voor RVS pijpen, maar die blijken minder goed te werken dan gewoon staal.
Ik ga dus als eerste de bestaande koelpijpen netje los slijpen zodat ik ze later als mal kan gebruiken,
Dan volgt een nieuwe stalen doorvoer(en) van binnen naar buiten, als de koelpijp weg is heb ik ook veel beter toegang tot het onderwaterschip.

Maar ik moet nog eerst het transport van de boot regelen, want de loods die ik mag gebruiken ligt niet direct in de buurt of aan het water, anders had ik mijn boot er wel naartoe gevaren.
Als ik op mijn nieuwe locatie lig zal ik weer wat updates plaatsen,
Jij ook nog bedankt voor jou reactie,
thx
Ton
Toolmaker
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 Aug 2018, 23:13
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten