Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Edwin » 18 Apr 2015, 18:48

Dank je wel Aquanaut. Dan gaan we die nog plaatsen.

Vwb het vullen van de kiel. Ik heb zelf verledenjaar niet zelf de slangen vervangen, de kiel leeg laten lopen en afgevuld. Dat heb ik een monteur laten doen. Hij zij dat er wel minder was ingegaan dan er uit was gekomen, maar dat ik dat maar in de gaten moest houden en moest bijvullen via de vuldop op de motor. Ik heb verleden jaar el +- 15 liter kunnen bijvullen via de dop. Het probleem was nu achteraf gezien helmaal niet via de gewone weg te verhelpen. Nooit heeft de monteur er ook bij stil gestaan dat er nog zoveel lucht in zou zitten. In de vakantie koelproblemen. De monteur heeft toen een andre monteur langs gestuurd. De ellende sindsdien is groot geweest, tm de koppakking vervangen. Ik ben blij dat ik er nu zelf achter kom wat er aan de hand is. Mbv het forum. Bijna klaar en dan uitkijken naar de vakantie :-).
Edwin
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Apr 2015, 21:09
ligplaats: Amersfoort
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Klaver vier » 18 Apr 2015, 20:43

Edwin gefeliciteerd,achteraf allemaal te simpel voor woorden.
Wat betreft de automatische ontluchter,dit kan je wel doen maar dan moet je hem wel dicht draaien als de lucht er goed uit is want die dingen blijven nog wel eens hangen.
Ik zou er een gewone hand ontluchter op doen,loop je ook geen enkel risico dat hij blijft hangen
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor vuuren1 » 18 Apr 2015, 22:46

Ik zou voor de toekomst maar andere zgn. monteurs inschakelen ipv gasten die er geen bal van snappen.
Kost je een hoop ellende en veel geld.

Waar zijn de echte vaklui gebleven??
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Edwin » 19 Apr 2015, 00:11

Ik zet de hand ontluchting er op. Geen risico's nemen. Achteraf inderdaad te simpel voor woorden. Maar ja, ik had vertrouwen en ben er niet bij geweeest bij het vullen. Ook weer een (dure) leer. Gelukkig is het euvel nu bekend. Erg blij mee. Dank jullie wel forumleden. Tot een volgende keer :D .
Edwin
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Apr 2015, 21:09
ligplaats: Amersfoort
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor elrenegado » 19 Apr 2015, 11:02

ik zou de handmatige ontluchting kiezen...

Maar 50 liter erbij ????

Ik dacht dat ik al een groot koelsysteem had met m'n 34 liter KVS wat erin ging.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Edwin » 19 Apr 2015, 11:46

Ik schat dat er al met al 100 liter koelvloeistof in gaat.
Edwin
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Apr 2015, 21:09
ligplaats: Amersfoort
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor vuuren1 » 19 Apr 2015, 21:29

Dergelijke systemen paste men vroeger vaker toe en het leek lekker makkelijk om de kiel voor koeling te gebruiken maar zoveel koud blijvend koelmiddel is voor de motor geen feest om iedere keer voor de kiezen te krijgen.

Een BMC 1.5 heeft een enkele thermostaat en als de thermostaat open wil krijgt de motor een slok koud water binnen, dan wil de thermostaat weer dicht en zo is er erg weinig doorstroming door het systeem.
Een motor met een by-pass regeling zal het een stukje beter doen maar het blijft verre van volmaakt.
Ook het ontgassen van zo een berg koelmiddel duurt jaren en zo blijft er even zolang lucht uit het koelmiddel komen.

De oplossing is eenvoudig:
6 meter duimse pijp onder de boot lassen, een klein expansievaatje en de motor heeft het helemaal naar zijn zin.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ontluchting kielkoeling Amuletvlet

Berichtdoor Davidos » 20 Apr 2015, 17:18

50 liter ER BIJ... grote goden.....

En dan zeiden ze "er ging wel iets minder in" ?

Pfffff

Mooi dat het probleem gevonden is!

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Vorige

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten