Nieuw op het forum

Nieuw op het forum

Berichtdoor Viafortezza » 19 Nov 2014, 00:30

Vorige week heb ik mij aangemeld op dit form en meteen een vraag gepost zonder me eerst netjes even voor te stellen. Intussen ben ik desondanks al geweldig geholpen! Maar nu toch even vooorstellen.

Met de aanschaf van een oude Risor 27 ak uit 1979 hebben mijn vrouw en ik een oude jeugdliefde terug: de watersport. Wij hebben vroeger heel veel gevaren met de bootjes van onze ouders. Loosdrecht was bekend als onze broekzak. Ik heb daarnaast met mijn ouders ook meerdere lange tochten op de grote rivieren gemaakt, tot aan Noord Frankrijk aan toe.
Maar dat is allemaal lang geleden en veel kennis en ervaring moeten we weer ophalen en bijspijkeren. Ook kunnen we wel wat informatie gebruiken om onze Noorse classic varend te houden en weer mooi te krijgen, want deze oude dame heeft wel zichtbaar een leven achter zich... Dit forum lijkt een prachtige bron van informatie en als ik iets kan bijdragen zal ik dat zeker doen.
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Nieuw op het forum

Berichtdoor eagle » 19 Nov 2014, 02:16

Welkom!

Risor 27 kennen we erg goed; meerdere van gerenoveerd. We hebben er momenteel 2 onderhanden.

De "echte" Risors komen (kwamen) uit... Risör, aan de zuid-oostkust van Noorwegen.
Werf: Buvika-Slip, gerund door twee broers. Men bouwde 23, 25 en 27 voet. Helaas faillissement begin jaren -80.

De 27 komt voor als casco+pakket (Alu ramen verstek-gezaagd) en afgebouwd (alu-ramen gebogen; Golar/Ertec).

Uitvoering als motorjacht, of motorsailer, altijd met achterkajuit, met hard- of softtop.

Motoren: Volvo Penta MD3/17, MD 21A/B, Perkins 4.107/8, Bukh DV 36.


Toenmalig importeur: Boarnstream Irnsum (Henk en Houkje Hokwerda).

Henk Hokwerda kocht de mallen, bracht ze naar Selje, de Saga-werf, waar hij er casco,s uit liet bouwen.
Die werden daarna in Irnsum afgebouwd naar de inzichten van Hokwerda, dus met rondzit in de voorkajuit..
Deze hebben Perkins 4.108 "low-line" motoren. De laatste zijn van -90.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 987
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten