door quichot » 04 Nov 2014, 09:53
Nee, een gps aan boord is niet te vergelijken met die in een auto. Een gps aan boord wil zelf niks, rekent geen route voor je uit (zou inderdaad kunnen als getijdetabellen en windrichting/kracht daarin worden geïntegreerd), en 'wil' dan ook niet dat je tegen de stroom invaart om op een kaarsrechte lijn te blijven. Er is ook geen stemmetje dat roept: probeer te keren. Het toont in principe alleen maar de kaart in real time en jouw positie, SOG, evt. waypoints en koers daar in. De schipper bepaalt vervolgens zelf welke koers het gunstigst is om z'n eerstvolgende waypoint te bereiken.Je kunt je bestemming uiteraard koppelen aan autopilot, maar precies om de redenen die je zelf al aangaf, zal een verstandige schipper dat nooit doen. En al helemaal niet langs kusten, op het Wad of in estuaria, waar je om ondieptes heen moet varen. Of op de Noordzee, waar je verplicht bent om de shipping lanes haaks over te steken. Autopilot gebruik je alleen om op een bepaald rak, een opgeknipt stukje van de route dus, op de voorgenomen koers te blijven. Maar zeilers zullen zelfs in die situatie de autohelm liever gebruiken om op dezelfde windhoek te blijven. Wel is het zo dat die rakken langer kunnen worden naarmate er minder tijstromen staan, dus op volle zee bijvoorbeeld.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido