vers op het forum

Re: vers op het forum

Berichtdoor dj.verhulst » 03 Nov 2014, 09:25

in veel andere landen is ook een praktijk examen nodig ,

al moet ik zeggen vergeleken met een auto of motor rijbewijs zijn de kosten voor een examen veel lager. hoef je minder vragen te beantwoorden, en mag je er meer fout hebben.

maar gedegen voorbereiding is wel gewenst.
Zij zult niet stelen de overheid duld geen concurrentie
Gebruikers-avatar
dj.verhulst
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 Okt 2014, 22:54
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor Casual » 03 Nov 2014, 16:23

De Stoere schreef:Quichot volgens mij heb je gelijk,wel gaat het ook over waterstanden en brughoogte,maar niet over navigeren
Gr René ( De Stoere).

Jullie hebben inderdaad gelijk. ik haalde het door elkaar (had ik maar VBA gehaald, had ik het zeker geweten :evil: :evil: ;) )
Duidelijk is dat hij problemen had met rekenen.
Het ging me meer om het voorbeeld. Als je niet kunt rekenen wil nog niet zegen dat je niet kunt varen en al helemaal niet dat je een hork van een vent bent die nergens rekening mee houdt.
Voor wat mij betreft: einde discussie (kan ik verder gaan studeren :oops: :oops: )

Gr. Peter
Groeten van Peerke
Gebruikers-avatar
Casual
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 14:22
Woonplaats: Vlijmen
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor henkvd » 03 Nov 2014, 20:35

Wat navigatie nog in VB2 nog doet is me ook niet helemaal duidelijk, alleen een eis die niet meer van deze tijd is, of zeeer ongelukkig in het pakket gestopt zit, kaart, passer en een open snelle boot is bv geen geschikte combinatie.

Op zee hebben we dan weer helemaal niets nodig, alleen de weg er naar toe is een obstakel, bv je ligt met je snelle boot bv in Seaport Marina in IJmuiden, alleen tussen de pieren heb je dan een VB nodig.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor quichot » 03 Nov 2014, 21:22

Navigeren met lineaal, passer, kompas, chronometer en een getijdetabel is echt fun voor wie er aardigheid in heeft en een beetje wiskundig is aangelegd. En niets geeft beter inzicht in hoe zeestromen, getijden, variatie, deviatie en wind van invloed zijn op je koers om de haven van bestemming aan te lopen. Maar gps heeft deze kennis overbodig gemaakt. En wat moet je ermee op het binnenwater? Draag het aan en laat het verder over aan de schipper of hij zich daarin wil verdiepen. Wie opgaat voor een rijbewijs hoeft ook niet meer te weten hoe je een paard voorspant.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: vers op het forum

Berichtdoor Amersfow » 03 Nov 2014, 21:29

Kan een slimme GPS ook rekening houden met getijden? Ik begrijp dat als het tij je eerst een paar mijl naar bak zet en dan bij kerend tij weer naar SB terug je op hetzelfde punt uit kan komen en als een GPS een rechte koers naar je waypoint zet je onnodig 2x zit te corrigeren.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1955
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor Lucter » 03 Nov 2014, 22:08

Amersfow schreef:Kan een slimme GPS ook rekening houden met getijden? Ik begrijp dat als het tij je eerst een paar mijl naar bak zet en dan bij kerend tij weer naar SB terug je op hetzelfde punt uit kan komen en als een GPS een rechte koers naar je waypoint zet je onnodig 2x zit te corrigeren.


Ja dat kan; WinGPS5-pro :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor dj.verhulst » 03 Nov 2014, 22:44

henkvd schreef:Wat navigatie nog in VB2 nog doet is me ook niet helemaal duidelijk, alleen een eis die niet meer van deze tijd is, of zeeer ongelukkig in het pakket gestopt zit, kaart, passer en een open snelle boot is bv geen geschikte combinatie.

Op zee hebben we dan weer helemaal niets nodig, alleen de weg er naar toe is een obstakel, bv je ligt met je snelle boot bv in Seaport Marina in IJmuiden, alleen tussen de pieren heb je dan een VB nodig.



ik vroeg me dat ook af,, een rubberboot met een diepgang van enkele decimeters is wat anders dan een flink jacht, om dan op die manier te navigeren wie doet dat dan ?

in maritieme GPS navigatiemiddelen heb ik me helemaal niet verdiept, ik heb wel navigatie op de motor en in de auto,, en daar maak ik route voor en dat is best leuk.
Zij zult niet stelen de overheid duld geen concurrentie
Gebruikers-avatar
dj.verhulst
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 Okt 2014, 22:54
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor quichot » 04 Nov 2014, 08:20

Amersfow schreef:Kan een slimme GPS ook rekening houden met getijden? Ik begrijp dat als het tij je eerst een paar mijl naar bak zet en dan bij kerend tij weer naar SB terug je op hetzelfde punt uit kan komen en als een GPS een rechte koers naar je waypoint zet je onnodig 2x zit te corrigeren.

Op zich geen slecht idee om een getijdentabel te integreren in navigatiesoftware, maar het kan ook zonder. Want behalve je waypoint komt ook je gevaren route als stippellijntje in je kaart. Als dat stippellijntje ingevolge tijstromen afbuigt van de voorgenomen route, corrigeer je dat door je koers iets te verleggen. Overigens mag je ervan uitgaan dat een beetje schipper vooraf eventjes kijkt welk tij het gunstigst is voor zijn reis.
Maar wat jij bedoelt is de S-bocht die je vaart als je de Noordzee bij wisselend tij oversteekt. Die hoef je niet te corrigeren, want per saldo blijft de snelheid waarmee je naar de overkant vaart precies gelijk.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: vers op het forum

Berichtdoor Amersfow » 04 Nov 2014, 09:23

Ha mooi. Ja, die S-curve HOEF je dus niet te corrigeren, maar een standaard GPS zal dat juist wel willen doen, wil hemelsbreed de kortste weg volgen. Wat dus niet slim is (langere afstand, 2 keer onnodig tij doodvaren).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1955
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: vers op het forum

Berichtdoor quichot » 04 Nov 2014, 09:53

Nee, een gps aan boord is niet te vergelijken met die in een auto. Een gps aan boord wil zelf niks, rekent geen route voor je uit (zou inderdaad kunnen als getijdetabellen en windrichting/kracht daarin worden geïntegreerd), en 'wil' dan ook niet dat je tegen de stroom invaart om op een kaarsrechte lijn te blijven. Er is ook geen stemmetje dat roept: probeer te keren. Het toont in principe alleen maar de kaart in real time en jouw positie, SOG, evt. waypoints en koers daar in. De schipper bepaalt vervolgens zelf welke koers het gunstigst is om z'n eerstvolgende waypoint te bereiken.Je kunt je bestemming uiteraard koppelen aan autopilot, maar precies om de redenen die je zelf al aangaf, zal een verstandige schipper dat nooit doen. En al helemaal niet langs kusten, op het Wad of in estuaria, waar je om ondieptes heen moet varen. Of op de Noordzee, waar je verplicht bent om de shipping lanes haaks over te steken. Autopilot gebruik je alleen om op een bepaald rak, een opgeknipt stukje van de route dus, op de voorgenomen koers te blijven. Maar zeilers zullen zelfs in die situatie de autohelm liever gebruiken om op dezelfde windhoek te blijven. Wel is het zo dat die rakken langer kunnen worden naarmate er minder tijstromen staan, dus op volle zee bijvoorbeeld.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten